بر اساس آمار و اطلاعات موجود، فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش فارس کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها است که این امر می‌طلبد به طور جدی‌تر به تنگ‌ناهای این حوزه نگاه شود.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷ 22 October 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: سال ۱۳۷۶ بود که با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، روز بیست و نهم مهرماه به‌عنوان روز ملی صادرات در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شد تا بدین ترتیب در این روز خاص ضمن ترویج فرهنگ صادرات در جامعه، هم از فعالان اقتصادی این بخش تقدیر شود و هم فرصتی باشد جهت شناخت چالش‌ها و تنگناهای موجود در مسیر صادرات.

اگر چه صادرات و مقوله مشکلات سد راه آن یک بحث ملی و فراگیر است؛ اما متولیان امر می‌بایست باتوجه‌به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و نیروی انسانی کارآمد در هر استان به بررسی و رفع مشکلات تولید و صادرکنندگان هر منطقه بپردازند.

در استان فارس هم همانند دیگر نقاط کشور قطع به‌یقین مشکلات و چالش‌هایی در این بخش وجود دارد که باتوجه‌به پهناور بودن فارس نسبت بر دیگر استان‌ها دارای تنگ‌ناها و صدالبته ظرفیت‌های بیشتری است که باید شناخته شود.

یکی از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان فارس در حوزه صادرات، هنر صنعت فرش دستباف است که از قدیم‌الایام جز صنایع‌دستی و هنرهای اصیل مردمان این دیار است؛ هنرصنعتی که در دیگر کشورها از جمله آلمان و آمریکا (که هر دو در تحریم هستیم) خریداران و مشتاقان بسیاری دارد که می‌توان باظرافت خاص و مدیریت مناسب ملی و استانی این کالا را به سراسر دنیا صادر نمود تا هم اقتصاد پایدار و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد و هم بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را از رکود و سردی نجات دهد و معیشت خانواده‌ها را تأمین نماید.

بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور به فارس تعلق دارد

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش فارس کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها است که این امر می‌طلبد به طور جدی‌تر به تنگ‌ناهای این حوزه نگاه شود.

 

در این راستا نیاز است ابتدا نگاهی به میزان صادرات فرش دستباف در استان فارس و سپس گذری بر چالش‌های این بخش داشته باشیم که در این باره غلامحسین زنهاری رئیس اداره فرش استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: میزان صادرات فرش دستباف فارسی در ۶ ماهه نخست امسال قریب به ۳۳۳ هزار دلار بوده است که به نظر به نسبت ظرفیت استان و قومیت‌های ترک و لر و قشقایی که بافندگان اصیل این نوع کالا هستند، چندان قابل‌قبول نیست.

زنهاری در خصوص بزرگ‌ترین چالش حوزه فرش هم عنوان کرد: تعهد ارزی و رفع این مقوله از جمله مطالبات تولیدکنندگان فرش و ما به‌عنوان متولی حوزه فرش دستباف است که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به فارس مطرح شده و امید است پیگیری و رسیدگی شود.

به اعتقاد این مقام مسئول در حوزه فرش، مبادله مالی از دیگر چالش‌های سد راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش است که به دلیل تحریم‌ها این مسیر با پیچیدگی‌های خاصی همراه است که باز هم نیاز است دولت باهمت مضاعف و نگاه ویژه‌تر این مانع را برطرف کند.

تخصیص ارز حاصل از صادرات فرش دستباف به‌عنوان یارانه برای اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای هدف و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله راهکارهایی است که رئیس اداره فرش استان فارس به آن اشاره کرد و گفت: اگر بانک مرکزی این موضوع را بپذیرد کمک شایانی به احیاء بازارهای راکد و ازدست‌رفته و راه‌اندازی بازارهای جدید می‌کند.

اگر چه نکات ذکر شده از جمله چالش‌های حوزه صادرات بود که باعث شده این محصول به نسبت گذشته با مشکلات بیشتری روبرو شود؛ اما در این میان نقش مشتریان و مردم هم نباید نادیده گرفت و از ذائقه آنان هم غافل شد چرا که درگذشته از فرش برای پوشاندن کف سالن استفاده می‌شد اما بر اساس ادعاهای کارشناسان در حال حاضر ذائقه مشتری تغییر کرده و در حال حاضر از فرش بیشتر به‌عنوان وسیله زینتی برای تزئین دیوار استفاده می‌شود و این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که بیشتر فرشی که در استان فارس تولید می‌شود از نوع گلیم و گبه است.

کلام آخر اینکه: بااین‌وجود نباید از این فرصت و شهرت جهانی دست بافته‌های فارس اعم از گبه و فرش دستباف و موردپسند بودن نقوش فرش دستباف در دنیا غافل شد؛ زیرا فرش فارس به‌واسطه ارگانیک بودن و وجود خصیصه مهمش در دنیا بسیار حائز اهمیت است.

برچسب ها: صادرات ، صادرات فرش ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار