رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از صادرات ۳۷ هزار و ۹۶۲ تن محصولات کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال از گمرکات این استان خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش ۳۱ درصدی دارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 22 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مجتبی دهقان پور افزود: ارزش محصولات صادر شده ۳۸ هزار و ۳۲۴ دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش ۱۸ درصدی نشان می‌دهد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش قابل توجه‌ای از محصولات زراعی و باغی استان فارس از کمرگات دیگر استان‌ها به ویژه بوشهر و هرمزگان از کشور خارج می‌شود که آماری از میزان و ارزش آن در دسترس سازمان جهاد کشاورزی این استان نیست، افزود: سهم وزنی و ارزشی محصولات کشاورزی از صادرات غیر نفتی این استان به ترتیب ۹ و ۱۱ درصد برآورد شده است.
وی با بیان اینکه عمده کشور‌های هدف صادرات شامل عراق، افغانستان، آلمان، ترکیه، پاکستان، قطر، کویت و امارات متحده عربی بوده، گفت: سهم صادرات محصولات مختلف کشاورزی از لحاظ وزنی به ترتیب شامل محصولات فرآوری شده در صنایع تبدیلی با ۸۶ درصد، محصولات زراعی با ۵ درصد، محصولات باغی با ۴ درصد، محصولات دامی با ۳ درصد و محصولات شیلاتی ۲ درصد می‌شود.
دهقان پور با بیان اینکه بیشترین سهم صادراتی از لحاظ ارزشی نیز به ترتیب متعلق به محصولات صنایع تبدیلی با ۸۷ درصد، محصولات باغی با ۵ درصد، محصولات دامی با ۴ درصد، محصولات شیلاتی و زراعی هر کدام با ۲ درصد است، اضافه کرد: عمده محصولات فرآوری شده شامل لبنیات، کشمش، خشکبار، خوراک دام، شیره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عرقیات، آب میوه و سوسیس می‌شود.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار و گزارش‌های موجود محصولات فرآوری شده به لحاظ وزنی و ارزشی سهم قابل توجه‌ای از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان فارس را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن شرایط صادرات محصولات نقش بسزایی دارد.
دهقان پور تاکید کرد: بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمند‌ترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که در افزایش مبادلات تجاری بین المللی نقش اثر گذاری ایفاء می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار