رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا گفت: عقیدتی سیاسی موجب ارتقای معنویت، بصیرت دینی و سیاسی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ 15 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر حجت الاسلام خلیل عبداللهی به مناسبت ۲۴ مهرماه سالروز تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ارتش با حضور فعال این سازمان از کارایی و جهت‌گیری مناسب با شرایط کنونی توانمند است.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و بروز تغییر و تحولات مختلف در همه ارکان‌های کشور، گروهی از نیروهای مذهبی و انقلابی به همراه عده‌ای از کارکنان مؤمن ارتش در ستاد مشترک جمع شدند و در محل ساختمان مستشاران نظامی آمریکا که تنها ساختمان خالی ستاد بود، کمیته نظامی امام خمینی (ره) را تشکیل دادند.

رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا ادامه داد: از طرف دیگر لیبرال‌ها معتقد بودند که اداره ارتش باید به دست فرماندهان سابق سپرده شود و به همین دلیل درصدد بودند که پست‌های کلیدی را در اختیار بگیرند و گروهک‌ها نیز با تشکیل نشست‌ها، ایراد سخنرانی‌ها و حتی به راه انداختن تظاهرات خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به اصطلاح خلقی بودند.

عبداللهی با بیان اینکه خوشبختانه با هوشیاری حضرت امام خمینی (ره) از انحلال ارتش و یا افتادنش به دست لیبرال‌ها جلوگیری شد، تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۵۷ در بیت حضرت آیت الله خامنه‌ای جلساتی درباره ارتش تشکیل شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی و برخی از اعضای کمیته نظامی امام خمینی (ره) در ستاد مشترک ارتش، در آن شرکت می‌کردند.

وی گفت: در طی همین جلسات و به ابتکار حضرت آیت الله خامنه‌ای فکر ایجاد نهادی فرهنگی - اسلامی در ارتش شکل گرفت و اصول حاکم بر آن بررسی و تدوین شد.

به گفته وی، سپس حجت الاسلام غلامرضا صفایی که در آن زمان در مدرسه عالی شهید مطهری با داشتن مسئولیت اعزام مبلغین به سراسر کشور، پاسخگوی مسائل نظامیان نیز بود و کارهای ارتش به ایشان ارجاع داده می‌شد، در ستاد مشترک ارتش استقرار یافت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز که در آن زمان عضو شورای انقلاب بود، طی حکمی در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۳۵۸ دستور ادامه کار در زمینه طرح سیاسی ایدئولوژیک در ارتش و اقدامات لازم برای پیاده کرده آن را صادر فرمودند.

عبداللهی اضافه کرد: فردای آن روز این طرح در شورای انقلاب مطرح شده و به تصویب رسید و با این حرکت، اولین گام برای قانونی‌شدن نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش برداشته شد.

رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا با تاکید بر اینکه موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه ایجاد این سازمان و تهیه جدول سازمانی آن از طرف عوامل نفوذی و گروهک‌های مختلف ایجاد می‌شد، افزود: این عوامل که با تحریک مخالفان انقلاب کار می‌کردند، به هیچ وجه نمی‌خواستند و راضی نبودند که روحانیت در ارتش حضور داشته باشد و تشکیلات منظم و سازمان داده شده مذهبی در درون ارتش شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: عناصر انجمن‌های اسلامی موجود در ارتش نیز که حاضر نبودند در یک چارچوب قانونی حرکت کنند و می‌خواستند در موارد متعدد و در سطح وسیعی از امور ارتش دخالت داشته باشند، با تشکیل این نهاد و قانونمندشدن کارها مخالف بودند.

عبداللهی گفت: با همه این موانع و مشکلات، عقیدتی سیاسی یا همان سیاسی ایدئولوژیک آن زمان، تا زمان روی کار آمدن بنی‌صدر و جانشینی فرماندهی کل قوا توسط وی، در جهت شکل‌گیری و قوام بیشتر گام برداشت اما چون وی مدعی بود که باید عقیدتی سیاسی زیر نظرش باشد، آشکارا با عقیدتی سیاسی به مخالفت پرداخت و با اقداماتی که انجام داد، جوّ ارتش به‌گونه‌ای شده بود که روحانیون و کارکنان این نهاد به حاشیه رانده شدند و نیز طیف مخالف انقلاب و خط امام خمینی (ره) نیز او را در این راه حمایت و تشویق می‌کردند.

وی بیان کرد: در پی وقوع این حوادث و فشارهای بنی‌صدر و مخالفان خط امام (ره) بر این نهاد، حضرت امام خمینی (ره) با آگاهی کاملی که از اوضاع داشتند با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی را به عنوان رئیس اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش منصوب کردند.

عبداللهی ادامه داد: امام خمینی (ره) حکمی نیز خطاب به رئیس ستاد مشترک ارتش صادر فرموده و تصریح کردند که سازمان سیاسی ایدئولوژیک در انتخاب خط مشی خود صرفاً تابع ولایت فقیه است و فقط از نظر انسانی و آماد و پشتیبانی تابع ستاد مشترک ارتش است.

رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا، گفت: اولین جدول سازمان اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۶۰‬ تصویب شد و متعاقب آن مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی طی نامه‌ای به دفتر مشاور امام (ره) در ارتش اعلام کرد که به فرموده امام خمینی (ره)، این جدول به تمام سازمان‌ها و ادارات وابسته به ستاد مشترک ارتش و نیروهای سه‌گانه و دیگر ارگان‌های ذیربط ابلاغ و نسبت به اجرای آن تأکید شود.

به گفته وی، برای اجرای این دستور دفتر مشاورت حضرت امام خمینی (ره)، در تاریخ ۰۱/‏۰۶/‏۱۳۶۰‬ طی نامه‌ای به اداره پنجم ستاد مشترک ارتش با ابلاغ فرمان امام (ره) به مسئولان امر، ضرورت و اهمیت ویژه مأموریت این اداره را متذکر و یادآور شد که ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون حضور فعال اداره‌ای با این مأموریت و شرح وظایف، از کارتیی و جهت‌گیری متناسب با شرایط کنونی ناتوان خواهد بود.

عبداللهی در ادامه سخنانش به مأموریت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اشاره کرد و گفت: بنا بر فرمایش امام خمینی (ره) کار و هنر عقیدتی سیاسی این است که دل‌ها را به سوی خدا جذب کند و هدف آن نیز ارتقا معنویت، بصیرت دینی و سیاسی و ایجاد روحیه شهادت طلبی در بین کارکنان است.

وی افزود: در این راستا در این زمینه ۱۶ طرح فرهنگی به عنوان طرح‌های فرهنگی مصباح مدون و در حال اجرا است و شمول طرح‌های مصباح شامل کارکنان پایور، کارکنان وظیفه، خانواده‌ها و تعامل و ارتباطات بیرونی ارتش با نهادها و سازمان‌ها و عموم مردم است.

عبداللهی به برنامه‌های عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا برای ارتقا معنویت، افزایش بصیرت دینی و سیاسی کارکنان و خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: برگزاری نمازهای جماعت و ادعیه، برگزاری کلاس‌های قرآن در همه سطوح، برگزاری مراسمات ملی و مذهبی، برگزاری جلسات آگاه سازی سیاسی، برگزاری دوره‌های بصیرت و برگزاری حلقه‌های معرفت از جمله این برنامه‌ها است.

وی تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، انعکاس فعالیت‌های رزمی و فرهنگی در صدا و سیما و خبرگزاری‌ها را تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های روزمره عقیدتی سیاسی اعلام کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار