عضو انجمن بیوتکنولوژی دارویی ایران با بیان اینکه کشورمان دومین تولید کننده واکسن آنفلوآنزا پس از آمریکا در جهان است ، اعلام کرد: واردات این واکسن زیان سنگین به تولید داخلی وارد کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 01 October 2023

به گزارش «تابناک البرز» دکتر امین قبادی افزود: انتظار می رود دستگاه های متولی و نظارتی کشور در این زمینه به کمک تولیدکنندگان داخلی بیایند.

وی با بیان اینکه واکسن ایرانی آنفلوآنزا از کیفیت بالایی برخوردار بوده است،گفت : طبق قانون حداکثر حمایت از تولید داخلی که خرداد ماه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید واردات و صدور مجوز برای واردات هرگونه کالا که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود ممنوع است اما گویا این قوانین در برخی از دستگاه‌ها لزوم اجرایی ندارد.

عضو انجمن بیوتکنولوژی دارویی ایران گفت : واکسن آنفلوآنزای تولید داخل با نام تجاری فلوگارد از واکسن های نوترکیب است و وزارت بهداشت تائیدیه های لازم برای تولید این دارو را صادر کرده است .

وی گفت : در حالی که شرکت های داخلی ظرفیت لازم برای تولیدانبوه این واکسن را دارند اما واردات آن زیاندهی تولید داخلی را درپی داشته است.

قبادی افزود : نه تنها در داروخانه های بخش خصوصی بلکه در مراکز تزریق واکسیناسیون و داروخانه های دولتی مانند ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن تهرانو، هلال احمر واکسن وارداتی بر واکسن تولید داخل ارجحیت داشته و این مراکز تنها ۱۰ درصد از واکسن مورد نیازشان را به خرید واکسن تولید داخل اختصاص داده اند. .

وی بیان کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل واردات واکسن آنفلو آنزا تولید داخلی این واکسن سه هزار میلیارد ریال خسارت دید و حتی بخش زیادی از واکسن ها امحا شد.

قبادی گفت : با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از سهم بازار را واکسن های وارداتی پر کرده است بنابراین واکسن تولید داخل اقبالی برای فروش ندارد.

وی اظهار کرد: نیاز کشور به واکسن آنفلوآنزا سالانه ۲.۵ میلیون دوز است که ۲ میلیون دوز آن وارداتی است.

عضو انجمن بیوتکنولوژی دارویی ایران گفت : صنایع داروسازی داخلی توان تولید ۲ میلیون دوز را دارند ضمن آنکه واکسن آنفلوآنزای تولید داخل فاقد هرگونه پروتئین با منشاء تخم مرغی، انتی بیوتیک و مواد نگهدارنده است و دارای ویژگی های مختص واکسن نفلوآنزای نوترکیب است این ویژگی ها موجب شده میزان آلرژی به واکسن را به شدت کاهش دهد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار