رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: در زمینه استخراج زغال‌سنگ حرارتی نیز در ۶ ماه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۲۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶ 01 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ طبس پایتخت زغال‌سنگ کشور است، زیرا ۷۶ درصد ذخایر این ماده معدنی در اعماق زمین آن قرار گرفته است. به علاوه از این شهرستان به عنوان بهشت زمین شناسان یاد می‌شود، زیرا مواد معدنی دیگری مانند فلورین، تراورتن، مرمر، مرمریت، خاک و سنگ نسوز، خاک صنعتی، کالونت، پتاس، سنگ آهن، باریت، لاشه آهکی، سولفات، بنتونیت و... هم در زمین طبس وجود دارد.

آن طور که محمود زارع نیا، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهارداشت: بیشترین ذخایر زغال‌سنگ حرارتی و کک شو کشور در این شهرستان قرار دارد و منطقه پروده دارای زغال‌سنگ کک شو و مزینو نیز ذخایر آن از نوع حرارتی ست.

به گفته وی براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و مرکزیت داشتن طبس در ذخایر زغال‌سنگ استخراج آن طی ۴ و ۵ سال آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که بخشی از ذخایر استخراجی در کارخانه این شهرستان آماده و بعد به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود افزود: بخشی نیز به صورت خام به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس به استخراج حدود ۱.۵ میلیون تُن زغال‌سنگ در نیمه نخست امسال از معادن این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: این میزان زغالسنگ از ۳۳ معدن فعال زغال‌سنگ استخراج شده که به کارخانه‌های کک سازی و فولادسازی سراسر کشور ارسال شده است.

زارع نیا افزود: در زمینه استخراج زغال‌سنگ حرارتی نیز در ۶ ماه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

این مقام مسوول متذکر شد: در برنامه داریم تا استخراج این ذخایر تا پایان سال افزایشی بیش از سال گذشته داشته باشد.

زارع نیا با اشاره به این که زغالسنگ محصول راهبردی در صنعت فولاد کشور به حساب می‌آید تصریح کرد: به طور حتم باید زیرساحت‌های آن در پایتخت زغالسنگ ایران فراهم شود تا زمینه استخراج نیز بیش از پیش فراهم آید و در نتیجه ورود این ذخایر به کشور محدود شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس به تامین زیرساخت‌های دسترسی به معادن زغالسنگ از سوی ایمیدرو اشاره کرد و ادامه داد:، چون این شهرستان مرکز ثقل ذخایر زغالی کشور است به طورحتم باید بیش از پیش زیرساخت‌ها در این نقطه فراهم و همچنین زمینه جذب سرمایه گذاران در طبس فراهم شود.

به گفته زارع نیا معادن زغال سنگ طبس زمینه اشتغال‌زایی برای ۸ هزار نفر را فراهم کرده است.

شروع فعالیت‌های اکتشافی در منطقه طبس به سال ۱۳۵۶ برمی گردد که حاصل این عملیات، کشف ذخایر عظیم زغال‌سنگ به وسعت ۳۰ هزار کیلومتر مربع در این منطقه بود.

ذخایر زغال‌سنگ کک شو و حرارتی شناسایی شده در این حوزه در حدود ۷۵/۲ میلیارد تن برآورد شده است که مهمترین ناحیه در این محدوده از نظر کمی و کیفی زغالسنگ کک شو، منطقه پروده در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی طبس است.

طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس با هدف خودکفایی کشور در تأمین کنسانتره زغالسنگ کک شو از سال ۱۳۷۰ در مرحله اجرایی قرار گرفت و مطالعات اولیه و بررسی‌های فنی و اقتصادی طرح انجام شد طوری که ظرفیت تولیدی سالانه به میزان ۲۵/۲ میلیون تن زغال‌سنگ استخراجی از سه معدن (معدن شماره یک و معدن مرکزی فاز یک و معدن پروده ۴ فاز دو) طراحی شد.

عملیات اجرایی فاز یک از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و در نهایت با اتمام این مرحله، شرکت زغال سنگ پروده طبس از سال ۱۳۸۶ به عنوان اولین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال سنگ کشور، استخراج ذخایر فاز یک در معادن شماره یک و مرکزی منطقه پروده را آغاز و همزمان با استحصال زغال سنگ خام، فرآوری محصول در بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور که در مجاورت معدن یک و به عنوان بخشی از عملیات فاز یک احداث شده بود را نیز شروع کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار