بعد از روزهای گرم و شرجی تابستان، هوای سردتر پاییز و زمستان می‌تواند شوکی برای بدن باشد. اگر عارضه‌ای مثل ام‌اس داشته باشید، دمای پایین هوا می‌تواند علائمتان را بدتر کرده و شما را ناراحت کند. شاید متوجه شوید پاهای خود را راحت حرکت نمی‌دهید، اسپاسم‌های عضلانی‌تان بیشتر از حد معمول شده یا احساس سفتی در عضلات خود می‌کنید.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 30 September 2023

هرچند افرادی که ام‌اس (MS) دارند معمولا نسبت به گرمای هوا حساس‌ترند اما خیلی از افراد با سرد شدن هوا دچار تشدید علائم ام‌اس می‌شوند. در واقع بیماری ام‌اس می‌تواند بر احساس پوستی‌تان از دمای محیط یا چگونگی سازگاری بدن با تغییرات دما اثر بگذارد.

در مورد افرادی که ام‌اس دارند، حساسیت به سرما به اندازه حساسیت به گرما شناخته شده نیست اما هر دو اغلب برای این افراد رخ می‌دهد. به عبارتی دیگر بعضی از افراد هم نسبت به گرما و هم نسبت به سرما حساس‌اند و نیاز دارند دمای محیطشان دقیقا مناسب آنها باشد. ضمنا خوب است بدانید اگر گرما برخی از علائم ام‌اس را بدتر می‌کند، سرما علائم دیگری از این بیماری را بدتر می‌کند.


چرا؟
پزشکان مطمئن نیستند چرا هوای سرد علائم ام‌اس را تشدید می‌کند. اما این طور فکر می‌کنند که این بیماری می‌تواند شیوه‌ای که شما تغییرات دما را احساس می‌کنید تغییر دهد.
در خیلی از افرادی که ام‌اس دارند سرد شدن بدن بر سرعت انتقال پیام‌های عصبی در میان عصب‌هایی که در حال حاضر در اثر ام‌اس آسیب دیده‌اند اثر می‌گذارد و همین باعث بروز علائم می‌شود. در برخی موارد، ضایعه‌ای در بخشی از مغز که تنظیمات دمای بدن را کنترل می‌کند وجود دارد. عده‌ای نیز ممکن است ضایعه‌ای در مغز و در قسمتی داشته باشند که باید به دمای پایین پاسخ دهد (مثلا با لرز تا بدن دوباره گرم شود). بدون این واکنش، فرد همچنان احساس سرما خواهد کرد.
سرما می‌تواند باعث تشدید عارضه‌ای به نام آغوش ام‌اس نیز بشود. آغوش ام‌اس به صورت احساس فشار در اطراف قفسه سینه و شکم تجربه می‌شود. بنابراین باز هم مهم است که بدن را گرم نگه دارید.
جالب است بدانید سرما نیازی نیست شدید باشد تا علائم ام‌اس را تشدید کند؛ بلکه حتی ممکن است در یک روز خنک و بارانی در تابستان نیز این اتفاق بیفتد که البته با گرم شدن بدن علائم هم برطرف خواهند شد.
هر چند اگر علائمتان در هوای سرد بدتر شوند معمولا برای مدت کوتاهی خواهد بود اما چند نکته و توصیه ساده کمکتان می‌کنند در پاییز و زمستان احساس راحت‌تر و بهتری داشته باشید.
در صورت ابتلا به ام اس، احتمال ابتلای شما به ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا بیشتر است، به‌خصوص اگر داروهای خاصی مصرف کنید که سیستم ایمنی‌تان را مهار کند


سعی کنید تحرک داشته باشید
وقتی ام‌اس دارید، زمان‌های زیادی هست که احساس می‌کنید آنطور که دوست دارید نمی‌توانید تحرک داشته باشید. هر وقت که می‌توانید مقداری فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهید، مثلا پیاده‌روی کنید یا تمرینات کششی انجام دهید. این کار کمک می‌کند انرژی بسوزانید و گرم شوید.
هوای سرد می‌تواند سفتی عضلات را بدتر کرده و حرکت‌پذیری‌تان را کاهش دهد. پس مهم است که بدنتان را گرم نگه دارید.

چند لایه لباس بپوشید
چند لایه لباس پوشیدن بدنتان را گرم نگه می‌دارد و اگر هم گرمتان شود به راحتی می‌توانید لایه‌ها را کم کنید و راحت خواهید بود. وقتی هوا خیلی سرد است، از کلاه و جوراب‌های ضخیم و چکمه‌های تو کُرک استفاده کنید تا گرمای بدنتان از سر و پاهایتان خارج نشود.

دست و پاها را گرم نگه دارید
پزشکان عقیده دارند ام‌اس می‌تواند باعث شود رگ‌های خونی دست‌ها و پاها نسبت به سرما واکنش بیش از حد نشان دهند. اگر ام‌اس دارید، احتمال دارد مستعد پدیده رینود هم باشید. پدیده رینود عارضه‌ای است که در آن انگشت‌های دست و پا گرما از دست می‌دهند و به رنگ سفید و سپس کبود و بعد از اینکه خون دوباره جریان پیدا کرد به رنگ قرمز درمی‌آیند. شاید احساس کرختی، درد یا سوزن سوزن داشته باشید.
برای اینکه از دست‌ها و پاها در برابر اثرات سرما محافظت کنید، سعی کنید دستکش داشته باشید یا از پد حرارتی یا کیسه آب گرم استفاده کنید؛ اما پد را مستقیما روی پوستتان نگذارید چون ممکن است باعث سوختگی و تاول شود.

غذاها و نوشیدنی‌های گرم بخورید
ساده‌ترین راه این است که غذاهای گرم مثل سوپ و آش بخورید. همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های گرم مثل چای و قهوه بنوشید. نوشیدنی گرم را در یک ماگ دو جداره بریزید تا مدت طولانی‌تری گرم بماند.

از نور و گرمای خورشید بیشتر استفاده کنید
حتی در روزهای نه چندان سرد پاییز هم نشستن زیر نور خورشید مطبوع و دوست‌داشتنی است. پس بیرون بروید و کمی خود را در معرض نور و گرمای خورشید قرار دهید. هم بدنتان گرم می‌شود و هم ویتامین D می‌سازید. ضمنا نور خورشید خلق و خوی‌تان را هم بهتر می‌کند.

ام‌اس و فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا
سرماخوردگی یا آنفلوانزا برای هیچکس جالب نیست؛ اما اگر مبتلا به ام‌اس باشید، می‌تواند به معنای دردسر اضافی باشد. علائم ام‌اس ممکن است بدتر شود یا عود کند؛ اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای مهار عفونت خود و جلوگیری از بیمار شدن در وهله اول انجام دهید.

زمانی که سرماخوردگی یا آنفولانزا شروع می‌شود
در صورت ابتلا به ام اس، احتمال ابتلای شما به ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا بیشتر است، به‌خصوص اگر داروهای خاصی مصرف کنید که سیستم ایمنی‌تان را مهار کند و ابتلا به آنفلوانزا احتمال مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد که ممکن است نیاز به درمان در مطب پزشک یا بیمارستان داشته باشد.
مهم است که بدانید بیماری شما سرماخوردگی است یا آنفلوانزا تا بتوانید بهترین مراقبت را از خود انجام دهید. سرماخوردگی اغلب به‌آرامی به سراغ شما می‌آید، اما آنفلوانزا سریع و اغلب همراه با تب ظاهر می‌شود.
علائم آنفولانزا معمولاً بدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی می‌تواند برای چند روز احساس بدی در شما ایجاد کند، اما با آنفلوانزا، ممکن است برای هفته‌ها احساس بدی داشته باشید و ممکن است به عوارضی مانند ذات‌الریه مبتلا شوید.

درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا
اگر آنفلوانزا گرفتید، هر چه زودتر درمان شوید، بهتر است. اگر بتوانید ظرف 48 ساعت پس از بیمار شدن به پزشک مراجعه کنید، ممکن است بتوانید یک داروی ضدویروسی دریافت کنید که می‌تواند علائم و احتمال مشکلات سلامتی را کاهش دهد.
هیچ‌چیز نمی‌تواند سرماخوردگی یا آنفلوانزا را درمان کند، اما می‌توانید روند بهبود را تسریع کنید. هرچه بیشتر استراحت کنید، سریع‌تر بهبود می‌یابید و کمک می‌کنید تا سیستم ایمنی‌تان را دراسرع‌وقت به مسیر خود بازگردانید.

این نکات را نیز امتحان کنید:
مقدار زیادی آب و سایر مایعات شفاف بنوشید تا هیدراته بمانید.
برای بهبود سریع‌تر غذای مقوی بخورید. سوپ مرغ واقعاً کمک می‌کند.
تب یا سرفه را با داروهای بدون نسخه درمان کنید.
در صورت تجویز پزشک از داروهای ضدویروسی استفاده کنید.
اگر بعد از یک هفته یا بیشتر بهتر نشدید، یا اگر احساس می‌کنید آن‌قدر مریض هستید که نمی‌توانید به‌خوبی از خود مراقبت کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

وقتی علائم ام‌اس بدتر می‌شود چه باید کرد؟
بالا رفتن دمای بدن در اثر تب می‌تواند علائم ام‌اس را بدتر کند که پزشکان به آن «شبه عود» می‌گویند. شبه عود با حمله ام‌اس فرق دارد و در واقع شعله‌ورشدن علائمی است که قبلا داشتید و وقتی دمای بدنتان به اندازه نرمال برگردد رفع خواهند شد. شبه عود باعث آسیب بیشتر عصب نمی‌شود یا بیماری‌تان را تشدید نمی‌کند.
می‌توانید با داروهایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، تب را پایین بیاورید و جلوی شبه عود را بگیرید و احساس بهتری داشته باشید تا حالتان خوب شود.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا
اولین خط دفاعی شما در برابر آنفلوانزا این است که واکسن بزنید. مطالعات نشان می‌دهد که واکسن با دوز استاندارد برای افراد مبتلا به ام‌اس بی‌خطر است؛ اما از واکسن آنفلوانزا با دوز بالا یا اسپری آنفلوانزای بینی که دارای ویروس زنده است و برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، از جمله مبتلایان به ام اس، توصیه نمی‌شود، خودداری کنید.
شما باید 6 هفته یا بیشتر قبل از برخی درمان‌های ام‌اس، واکسن بزنید و حتماً از متخصص مغز و اعصاب خود در مورد اینکه چگونه هر یک از داروهای شما می‌تواند با واکسن آنفلوانزا تداخل داشته باشد، بپرسید.
به‌خاطر داشته باشید که تزریق واکسن حدود 2 هفته طول می‌کشد تا به طور کامل شروع به کار کند، بنابراین شما همچنان ممکن است در این مدت به آنفلوانزا مبتلا شوید. بااین‌حال، علائم آنفلوانزای شما به این بدی نخواهد بود و زودتر بهبود خواهید یافت.
علاوه بر واکسن، این نکات بهداشتی را رعایت کنید:
از افراد بیمار دوری کنید.
دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا اگر در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.
از دست‌زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید؛ زیرا راه‌های اصلی ورود ویروس به بدن شما هستند.
در خانه و محل کار، تلفن، دستگیره درها و کلیدهای چراغ را پاک کنید. ویروس‌ها می‌توانند ساعت‌ها روی سطوح زندگی کنند.

برچسب ها: بیماری ، ام اس ، فصل پاییز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار