رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه مهارت‌آموزی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانست و گفت: مهارت‌آموزی مانع از هدررفت منابع می‌شود و به دنبال آن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 30 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمد نبی احمدی در نشست با مسئولین هسته‌ها، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه رازی، با تاکید بر لزوم توسعه مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها، افزود: در دانشگاه‌های کشورهای توسعه‌یافته دنیا همچون دانشگاه‌های استنفورد، سوربن، مونیخ و کره جنوبی بنا را بر اصل مهارت‌آموزی نهاده‌اند.

رئیس دانشگاه رازی ادامه داد: در کشور ما دانشگاه‌های کمی هستند که در زمینه مهارت آموزی موفق بوده اند که از جمله آنها می توان به دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی شریف اشاره کرد، لذا ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

احمدی یادآورشد: در سال ۱۳۷۲، ۷۹ درصد بودجه دانشگاه‌های کشور وابسته به بودجه عمومی بود که در سال ۱۳۹۰ این عدد به ۸۲ درصد رسید، درحالیکه دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته ریالی به بودجه عمومی اتکا ندارند و این دانشگاه‌ها خودشان را اداره می‌کنند و از سرمایه نجومی نیز برخوردار هستند. اگر بخواهیم این اتفاق در دانشگاه ما نیز رخ دهد باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم و لازمه آن نیز شکستن بن‌بست‌ها است.

وی بار دیگر مهارت‌آموزی در دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در دانشگاه رازی شورای آموزشی، شورای پژوهشی، شورای فرهنگی و... داریم، اما متاسفانه از شورای فناوری خبری نیست، در حالی که افراد بسیار خلاقی در دانشگاه داریم.

احمدی با بیان اینکه امیدواریم اولین خروجی این جلسه تشکیل شورای فناوری دانشگاه باشد، عنوان کرد: امروزه فناوری در دنیا همه عرصه‌ها را پیش می‌برد اما در کشورهای جهان سوم در زمینه فناوری مشکل داریم و باید در این زمینه کار شود و به همین خاطر سهم دانشگاه‌های ما در تولید ناخالص ملی بسیار اندک است.

وی در ادامه خواستار اهتمام جدی معاونت پژوهش و فناوری و همچنین مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه برای راه‌اندازی خانه‌های خلاق در دانشگاه رازی شد و افزود: اقدامات و تلاش‌ها باید بگونه‌ای باشد که مهارت‌آموزی در دانشگاه ملموس باشد و ما نیز همه توان خود را برای حمایت از این موضوع به کار خواهیم گرفت.

احمدی همچنین خواستار تخصیص بودجه مناسب برای تقویت مهارت‌آموزی در دانشگاه شد و افزود: اگر بخواهیم دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار حرکت کند و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، باید مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.

۵۰ هسته فناور در دانشگاه رازی فعال هستند

به نقل از روابط عمومی دانشگاه، مهدی طلایی سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه رازی نیز با بیان اینکه اقدامات بزرگی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی طی یک سال گذشته صورت گرفته است، افزود: در ابتدای شروع به کار استراتژی اول را بر بازگشت هسته‌های فناور راکد به چرخه فعالیت، نوآوری و ایده‌پردازی نهادیم و در گام دوم، تخصیص عادلانه منابع را در دستورکار قرار دادیم.

وی ایجاد زیرساخت و تخصیص منابع از طریق صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه را از جمله اقدامات صورت گرفته برای کمک به هسته‌ها و واحدهای فناور دانشگاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۵۰ هسته فناور در دانشگاه فعال هستند و تعداد واحدهای فناور نیز افزایش یافته و تمرکز ما هم بر روی افزایش تعداد واحدهای فناور در دانشگاه است.

طلایی بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ورود هرچه بیشتر دانشجویان، صاحبان ایده و فناوران به مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه و پرهیز از اتخاذ رویکردهای سختگیرانه را مورد تاکید قرار داد.

وی راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی را از جمله اقدامات صورت گرفته در سطح دانشگاه عنوان کرد و گفت: برنامه ما راه‌اندازی هشت مرکز نوآوری در هشت دانشکده است که در حال حاضر سه مرکز در سه دانشکده فعال شده‌اند.

سرپرست مرکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: اگر مراکز نوآوری شتاب بگیرند و با کارکرد درست فعالیت کنند، به حرکت مرکز رشد و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه کمک بسیاری خواهند کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار