مدیرکل دامپیزشکی خراسان‌جنوبی گفت: واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار علیه بیماری مهلک هاری در استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ 29 September 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، محمد علی بخشی، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار علیه بیماری مهلک هاری در استان آغاز شد.

وی گفت: این طرح به مناسبت ۲۸ سپتامبر روز جهانی هاری از روز گذشته در استان آغاز شده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به شعب دامپزشکی و بخش خصوصی برای واکسیناسیون این حیوان علیه هاری اقدام کنند.

وی افزود: مدت زمان اجرای این طرح را یک هفته اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف برنامه راهبردی جهانی پیش گیری و کنترل هاری که از سوی سازمان جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد تدوین شده، ادامه داد: بر این اساس، هدف جهانی حذف بیماری هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ است و ما هم در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

بخشی با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری در این بیماری، افزود: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیش گیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار و گله و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص مراقبت در این بیماری گفت: در صورت تشخیص کانون بیماری هاری، در منطقه اپیدمیولوژیک که کانون بیماری در آن رخ داده است به صورت هفتگی به مدت شش ماه مراقبت بیماری انجام می‌شود، ضمن اینکه واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار تا شعاع کانون بسته به نوع حیوان گزنده انجام می‌شود.

به گفته بخشی این اداره کل واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار در برابر بیماری مهلک هاری را همه ساله انجام می‌دهد به طوری که در شش ماه اول سال جاری، به حدود ۸ هزار قلاده سگ در استان واکسن هاری تزریق شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بر کنترل هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها تاکید کرد و افزود: سگ‌ها بویژه سگ‌های بلاصاحب عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و از هم استانی‌ها تقاضا داریم از نزدیک شدن به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار