ماه محرم دارای برکات فراوانی است به گونه‌ای که باید در این ماه به عبرت‌گیری از واقعه کربلا پرداخت و با بصیرت‌‌افزایی رهرو راه سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بود.
کد خبر: ۱۱۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 16 October 2015




به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان ساری، ماه محرم دارای برکات فراوانی است و به عبارتی فرصتی براى حسینى شدن و عاشورایى شدن است.

مردم مازندران نیز همانند سراسر کشور با نصب انواع پرچم و پارچه، برپایى تکیه، آماده‌سازى حسینیه‌ها و مساجد، سیاه‌پوش کردن در و دیوار و خلاصه فراهم‌سازى فضاى عشق و ارادت و سوگوارى با شور و اشتیاقی خاص به استقبال ماه محرم می‌روند.

موضوعی که باید مورد توجه افراد به‌ویژه جوانان جامعه قرار گیرد این است با توجه به اینکه دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام بهره می‌گیرد باید مراقب باشند، در این ماه آرایش‌های عاشورایی در میان بانوان و مدل مو برای آقایان با حک شدن نام حسین رواج یافته که دشمن قصد دارد عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) را از مسیر اصلی آن دور کنند که نیاز است همه افراد هوشیار باشند.

* فلسفه قیام عاشورا حمایت از حق و امر به معروف و نهی از منکر است

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: فرا رسیدن ماه محرم هرساله فرصتی برای بازنگری در واقعه عاشورا، شناخت بهتر و بیشتر از آن حادثه عظیم بشریت و جویا شدن از هدف سالار شهیدان در ترک مکه، حرکت به سمت مدینه و آمدن به سمت کوفه است.

آیت‌الله علی معلمی بیان کرد: اگر تاریخ را به‌درستی مورد بررسی قرار گیرد مشاهده می‌شود که طاغوت زمان از اباعبدالله‌الحسین (ع) سازش طلبیده و درخواست بیعت کرد اما سالار شهیدان زیر بار بیعت با طاغوت نرفت.

وی افزود: اباعبدالله به کوفه حرکت کرد اما همان کوفیان بی‌وفا که دعوت کرده بودند، راه را بستند یعنی طاغوت زمان از همان جمعیت، لشکر درست کرد.

معلمی یادآور شد: عبرت‌های تاریخ عاشورا از جمله همین مسائل است که انسان هوشیار باشد مبادا گول دشمن را بخورد.

وی با اعلام اینکه مردم کوفه آلت دست دشمن شده و راه را بر اباعبدالله‌الحسین (ع) بستند، اظهار کرد: هفته اول محرم که هفته امر به معروف و نهی از منکر نامیده شد بر همین اساس است که سالار شهیدان فرمودند «من در این حرکت اراده‌ام امر به معروف و نهی از منکر است، ناروایی‌ها نباشد و معروف و خوبی‌ها در جامعه نمایان و جایگزین شود».

امام جمعه قائم‌شهر تصریح کرد: فلسفه قیام عاشورا حمایت از حق، زیر بار ظلم و ظالم نرفتن و امر به معروف و نهی از منکر است که امیدواریم که همه عزاداران و شیعیان سالار شهیدان به این درس‌های حیاتی توجه کرده و همراه با اقامه عزاداری‌ها پیام عاشورای اباعبدالله بهتر شناخته، درک و پای‌بند در عمل باشیم.

*ضرورت برنامه‌ریزی و غنابخشی محتوایی برنامه‌های محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به خرافات پدید آمده در زمینه عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) برنا‌مه‌ریزی و غنابخشی محتوایی برنامه‌های محرم‌الحرام و صفر‌المظفر در جهت ارتقا و تعمیق بصیرت و معرفت آحاد جامعه درباره فلسفه و قیام حسینی(ع) و لزوم عبرت‌گیری و بصیرت‌افزایی از نهضت امام حسین (ع) و مقابله امری ضروری است.

حجت‌الاسلام ناصر شکر‌یان به برگزاری سه دوره آموزشی ویژه هیئت‌های مذهبی به صورت منطقه‌ای در شهرهای نوشهر،‌ بابلسر و ساری اشاره کرد و افزود: همچنین سه دوره آموزشی ویژه مداحان هیئت‌های مذهبی در شهرهای نکا، آمل و چالوس برگزار شده است.

وی با اعلام اینکه همایش‌های منطقه‌ای روحانیون در 22 شهر و به‌صورت استانی در ساری برگزار شد، افزود: بیش از یک‌هزار و 400 مبلغ و مبلغه به اماکن برگزاری محافل حسینی اعزام شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران تصریح کرد: حدود 5 هزار هیئت مذهبی و در سراسر استان برگزاری محافل حسینی را بر عهده دارند.

شکریان با اشاره به انجام تمهیدات لازم برای برقراری ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی با توجه به حضور انبوه شهروندان و عزاداران در مراسم، اظهار کرد: همکاری و توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی برای برپایی مطلوب و بهینه مراسم عزاداری و جلوگیری از هر بی‌حرمتی و بدحجابی در حواشی دسته‌روی‌ها و تجمعات عزاداری مورد توجه است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران دقت در انتخاب پیام‌های مناسبت تبلیغی، برای فضاسازی و تبلیغات محیطی، با محتوای تبیین پیام‌ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و مباحث یمن، تکفیری‌ها، حادثه منا و کشتار حجاج، جهان اسلام ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه و نکات اخلاقی و حقوق مردمی در قالب فرمایشات ائمه طاهرین (ع)، امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتیبه‌ها، پوسترها و ... همراه با جذابیت‌های هنری، نصب تمثال‌های مبارک شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد تاکید است.

شکریان بیان داشت: اهتمام جدی به بیانیه ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی درباره ایام محرم و صفر و تلاش برای ارتقای کیفی برنامه‌ها از جمله مقابله نرم با انحرافات در سبک عزاداری‌ها، گسترش اخلاق معنوی و امر به معروف و نهی از منکر در میان دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و تاکید بر روضه‌خوانی براساس مقتل‌های معتبر و پرهیز از رقابت با کشمکش دسته‌های عزادار با یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: بسترسازی و هماهنگی‌های لازم برای حضور گسترده عزاداران (به‌ویژه متولیان هیئت‌های مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها) در اقامه نماز جماعات به‌ویژه اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا نیز مورد تاکید قرار دارد.

خطیب نماز جمعه بابل در پایان از برگزاری بیش از 90 مراسم شیرخوارگان حسینی در سراسر استان خبر داد.

باید بیدار باشیم که این چشمه زلال عاشورای حسینی همچنان جوشان باشد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار