مسوول ثبت و گواهی بذر جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به خودکفایی لرستان در تولید بذر، گفت: امسال شاهد افزایش ۱۴ درصدی میزان بذر استاندارد نسبت به سال گذشته هستیم، به طوری که در بخش گرمسیر تولید بذر مازاد بر نیاز داشتیم.
کد خبر: ۱۱۲۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ 23 September 2023

به گزارش تابناک لرستان، علی دهقانی امشب در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به جایگاه و نقش مهم بذر، عنوان کرد: پژوهش‌های جهانی نشان داده که سهم بذر اصلاح شده، رسمی و شناسه‌دار در تولید هر محصول زراعی بالغ بر ۶۰ درصد عوامل تولید است.

وی با بیان اینکه در حدود نیمی از سطح کشت استان از بذر‌های اصلاح و گواهی شده استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که سهم استفاده از این بذور با کیفیت را در زراعت کشاورزان افزایش دهیم.


مسوول ثبت و گواهی بذر جهاد کشاورزی لرستان تعداد شرکت‌های تولید بذر گندم و جو در استان را ۹ واحد و حبوبات را ۲ واحد عنوان کرد و توضیح داد: لرستان با موقعیت زاگرس میانه تنوع زیادی در اقلیم دارد و با وجود تنوع اقلیمی، تنوع ارقام بالایی نیاز دارد؛ در حال حاضر با بیش از ۵۰ رقم گندم و جو بیشترین تنوع ارقام را داریم و می‌توان گفت برای هر شرایط اقلیمی ارقام کافی در دستور کار کشت و تولید است.

دهقانی با بیان اینکه نقش‌های مهم نظارتی بخش ثبت و گواهی بذر و نهال شامل نظارت بر کار شرکت‌های تولیدی بذر و نهال اعم از نظارت و هدایت کارفرمایان و پیمانکاران بذری در مراحل کاشت، داشت و برداشت بذور اصلاح شده و مراحل بوجاری و فرآوری بذور تولیدی است، گفت: پس از فرآوری و کیسه‌گیری، نمونه برداری‌های استاندارد انجام می‌شود و در صورت احراز شرایط استاندارد بذری، شناسه یا لیبل رسمی ممهور به مهر تایید موسسه می‌شود.

وی با اشاره به خودکفایی لرستان در تولید بذر، گفت: امسال شاهد افزایش ۱۴ درصدی میزان بذر استاندارد نسبت به سال گذشته هستیم، به طوری که در بخش گرمسیر تولید بذر مازاد بر نیاز داشتیم.

مسوول ثبت و گواهی بذر جهاد کشاورزی استان لرستان بیان کرد: در مجموع استان از جنبه‌های مختلف بذری در آستانه خودکفایی کامل بذری قرار دارد و مهمتر اینکه افزایش ۵۲ درصدی در تولید هسته‌های بذری و اولیه استاندارد نسبت به سال گذشته داریم که مبنایی برای تکثیر و تامین انواع بذور سال‌های آینده است.

وی با اشاره به تولید ۳۰۰ تن بذر انواع حبوبات نخود و لوبیا اصلاح شده و استاندارد در استان، روند تولید بذر مورد نیاز برای کشاورزان حبوبات کار را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده تامین بذر اصلاح شده نخود اقلیم سرد استان به میزان ۳۰ تُن در برنامه تولید و تکثیر امسال برای کشاورزان این مناطق محروم قرار گرفته است.

مسوول ثبت و گواهی بذر استان به حوزه نهال گواهی شده هم اشاره کرد و افزود: در استان تعداد ۸ واحد نهالستان با میانگین تولید سالانه ۱۷۰ هزار اصله نهال استاندارد داریم؛ برنامه تولید نهال‌های فضای باز، فضای بسته و پایه رویشی تا پایان امسال ۲۰۰ هزار اصله نهال است.

دهقانی با اشاره به اینکه پوشش دهی نظارتی زمانی در طی فصل طولانی و پوشش دهی مکانی در اقلیم‌های متنوع استان و مزارع خرد، مسافت‌های طولانی و بعضاً صعب العبور بر عهده تیم ثبت و گواهی بذر و نهال استان است، گفت: علاوه بر این مشکلی که در مسیر توسعه تولید بذر اصلاح شده وجود دارد، پرداخت دیر هنگام پول بذر و به تبع آن کاهش رغبت کشاورزان بذری به همکاری در تولید بذر و انجام تعهدات است.

وی تاکید کرد: همانطور که پول گندم سیلویی در ردیف بودجه ملی سالیانه پیش‌بینی و زودتر پرداخت می‌شود، در موضوع خرید بذر اصلاح شده نیز وام تکلیفی بانک‌ها برای تسهیلات به موقع به شرکت‌ها پیش بینی شود تا کشاورزان بذری برای دریافت زودتر پول، محموله بذری با کیفیت و گواهی شده خود را راهی سیلو‌ها نکنند و بلکه ترغیب به کشت و تولید بذر اصلاح شده شوند.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار