امام جمعه موقت بیرجند گفت: سرمایه عظیم دوران دفاع مقدس و این برهه برجسته از تاریخ کشور ما پیوسته باید مورد مطالعه و الگو قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱ 22 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیرجند که در مسجد جامع المهدی (ع) برگزار شد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: ماه ربیع الاول به تعبیر مقام معظم ولایت، ربیع حیات و زندگی است و در آن ولایت سراسر نور پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) است که وجود ایشان در حقیقت سرآغاز برکات عالم هستی است چرا که عالم به یوم و برکت وجود او رحمت اللعالمین است.

خطیب جمعه موقت بیرجند با اشاره به الگو بودن شخصیت پیامبر اسلام و حضرت ابراهیم در قرآن، تصریح کرد: در آیه ۲۱ سوره احزاب آمده است: «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند»؛ این آیه پیرامون معرفی پیامبر اکرم به عنوان اسوه و الگو است.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم در برائت از مشرکان، بت‌شکنی و مبارزه با فرعون و ظالمان الگو بود، اما پیامبر اسلام اسوه‌ای برای تمام بشریت است.

نوفرستی با بیان اینکه هر گاه جریان حق صاحب قدرت شده و تاثیرگذار بوده و اقتدار داشته است، می‌بینیم که دشمنان بر علیه اسلام و جریان حق و رهبران الهی آنچه دارند به میدان می‌آورند تصریح کرد: هدف اصلی دشمن مبارزه با حق و رهبران الهی است که پرچمدار حق هستند و وقتی پیامبر در مدینه صاحب حکومت و اقتدار شد دشمن تمام آنچه داشت در جنگ احزاب به میدان آورد.

خطیب جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه خداوند به ما مسلمانان در طول تاریخ پیام می‌دهد که الگوی شما ناخدای این کشتی یعنی وجود حضرت محمد (ص) است، افزود: روحیات عالی پیامبر اسلام مظهر رحمت است که استقامت و مقاومت در برابر دشمنان و هوشیاری و درایت و تسلط بر حوادث و آنچه که در سطح عالم می‌گذرد از دیگر ویژگی‌های حضرت است.

وی با هشدار به اینکه دشمن پیوسته کار می‌کند مبادا غفلت کنید و با لگد دشمن از خواب بیدار شوید، گفت: باید مسلمانان به هر توانی از جمله نظامی مجهز شوند و آمادگی لازم را در مقابل دشمن کسب کنند.

نوفرستی ادامه داد: خداوند در آیه شریفه ۲۳ سوره احزاب فرمود: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند (و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند) و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند.»

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه با رحلت پیامبر اسلام این جایگاه رفیع حکومت اسلامی دچار چالش‌هایی می‌شود، بیان کرد: در طول تاریخ ۲۵۰ ساله دوران ائمه اطهار (ع)، مسلمانان جزء یک دوره کمتر از پنج ساله حکومت امیرالمومنین (ع) نتوانستند آن ایمان، صداقت و همراهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی با پیوند مردم با امام و ولایت صاحب قدرت و اقتدار می‌شود، ضمن گرامیداشت شهادت امام حسن عسکری (ع) یادآور شد: دشمن حتی تحمل امام عسکری (ع) در یک منطقه محاصره شده نظامی (سامرا) را نداشت لذا حضرت را به شهادت رساندند.

نوفرستی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: افتخار ما است که هشت سال به عنوان دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوز مقاومت و ایستادگی کردیم و امروز هر عزت و امنیتی داریم مدیون رزمندگان و شهدای دفاع مقدس هستیم.

خطیب جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه این سرمایه عظیم یا این برهه برجسته از تاریخ کشور ما پیوسته باید مورد مطالعه و الگو قرار گیرد، افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس به زیبایی به مباحثی پرداختند و فرمودند این حادثه را از چند زاویه می‌توان مشاهده کرد اینکه ما از چه چیزی دفاع می‌کردیم و دشمنان ما علیه چه مسئله‌ای میجنگیدند، گاهی دعوا سر مرز و تمامیت ارضی است، اما دشمنان ما انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بودند.

وی با تأکید بر اینکه آنچه هدف دشمن بود اساس انقلاب اسلامی است، ادامه داد: همانطور که در مقابل پیامبر اسلام تمام دشمنان به صحنه می‌آیند، انقلابی که بر اساس اسلام ناب شکل گرفته و بر اساس آیات قرآن می‌خواهد حکومتی را اقامه کند در مقابل تمام دشمنان به میدان آمده است لذا دشمن هم با تمام توان در مقابل انقلاب ایستاد و هدف اصلی خود را در مقابله با اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی قرار داد.

نوفرستی اضافه کرد: در جنگ تحمیلی تمام جهان از اروپا تا آمریکا به عنوان مشوق جنگ و کشور‌های منطقه در مقابل انقلاب اسلامی بودند و بعضی کشور‌ها همچون فرانسه با امکانات هوایی و آلمان با سلاح شیمیایی آشکارا به صدام برای جنگ بر علیه ایران کمک کردند، اما در طرف ایران اسلامی هیچ کشوری نبود و فقط با خدا و نصرت الهی بر سکوی پیروزی ایستاد و عظمت اسلام و جریان حق را به رخ جهانیان کشاند.

وی با بیان اینکه در ایران اسلامی ضمن وجود ارتش دلاور مخلص شخصیت‌هایی مانند صیاد شیرازی، سپاه پاسداران به عنوان نیرو‌های منظم، اما این افتخار ما است که در رأس فرماندهی دفاع مقدس شخصیت امام خمینی (ره) نایب امام زمان فرماندهی می‌کرد و لذا همه مردم احساس تکلیف کردند و داوطلبانه به جبهه‌ها رفتند، گفت: فرماندهی امام راحل و مدیریت بحران آن دور و حتی نفس او تاثیرگذار بود.

خطیب جمعه موقت بیرجند به بیان آثار و دستاورد‌های دفاع مقدس پرداخت و افزود: یک وجب از خاک ایران در بحث تمامیت ارضی به دست دشمن نیفتاد و کشف عظمت توانایی ملت و ایمن‌سازی کشور از تهاجم‌های خاصی که معمولا پیش‌بینی می‌شود از جمله این دستاورد‌ها است.

نوفرستی با اشاره به حضور رئیس جمهور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را افتخار دانست و بیان کرد: ایشان با عزت، شجاعت و صلابت از اسلام و قرآن سخن گفت و ضمن اشاره به جایگاه قرآن که مفاهیم رحمت‌بخش، انسان‌ساز و تمدن‌ساز برای جوامع بشری است در ادامه تأکید داشت که هرگز نمی‌شود با سوزاندن، قرآن را نابود کرد بلکه تا زمین و زمان است قرآن باقی است و با آتش توهین و تحریف نمی‌توان حقیقت و قرآن را از جامعه گرفت.

وی با بیان اینکه سه رکن اساسی قرآن مسئله توحید و عدالت و کرامت انسانی است، عنوان کرد: جمهوری ایران اسلامی با ارائه بهترین الگو توانسته برای نجات بشریت قدم بردارد.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه جهان در حال تحول بزرگ و قدرت آمریکا و غرب رو به افول است، عنوان کرد: به واسطه کار‌های زیبا دولت سیزدهم اعم از اقدامات در عرصه ملی و بین المللی، بصیرت مردم و رهبری پیامبرگونه مقام ولایت بسیاری از توطئه‌های دشمنان خنثی و هیمنه آنان درهم شکسته خواهد شد.

نوفرستی بیان کرد: امروز این فرصت و موقعیت برای ایران و کشور‌های منطقه پیش آمده که با گسترش فرهنگ اسلام ناب و توسعه بصیرت و آگاهی جامعه زمینه را برای ظهور امام عصر (عج) را فراهم کنند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار