گرگان - ایرنا - مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: در فصل برداشت امسال تاکنون افزون بر ۹۰۰ تُن میگو از سه هزار و ۵۰۰ تُن محصول برآورد شده در مزارع استان، برداشت شد که بخش عمده آن آماده صادرات به کشورهای متقاضی است.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 15 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، اسماعیل جباری اظهار کرد: میگو تولیدی استخر‌های گمیشان در سال زراعی جاری به دلیل پاک بودن از وجود بیماری، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل تقاضا‌های واردات این محصول از این استان، بیشتر است.

به گفته وی امسال پرورش میگو در ۱۰۳ مزرعه با پوشش هزار و ۱۵۴ هکتار انجام شده است.

آماده‌سازی پرورش میگو با نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان گلستان هر ساله از اواخر اردیبهشت ماه با آبگیری استخر‌ها آغاز شده و در میانه شهریورماه تا اواخر مهرماه هم جمع آوری محصول انجام می‌شود.

افزایش مراکز عمل آوری میگو

مدیرکل شیلات گلستان گفت: ۲ مرکز نگهداری و عمل آوری میگو در این استان با سرمایه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی هفته دولت سال جاری و همزمان با برداشت میگو از مزارع در گمیشان آغاز به کار کرده و به ظرفیت مراکز نگهداری و عمل آوری این محصول در استان اضافه شده است.

جباری افزود: اکنون ۹ مرکز فعال نگهداری و عمل آوری میگو در شهرستان‌های گمیشان و ترکمن، وجود دارد و میگوی تولیدی پرورش دهندگان استان را جمع آوری و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی می‌کند.

پیشتر «علی کاووسی» مدیرکل دامپزشکی استان گلستان به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که سه مرکز نگهداری و فرآوری میگو در این استان، دارای کد آی آر و صادرات میگو را به خارج از کشور را دارد.

آسان‌سازی صادرات میگو

مدیرکل شیلات گلستان در خصوص صادرات میگو، خاطرنشان کرد: این اداره کل تلاش دارد تا امسال شرایط بهتری را برای صادرات میگو تولیدی استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط فراهم کند.

به گفته وی هرساله ۸۰ درصد از میگو تولید شده این استان شمالی، صادر می‌شود که سال قبل از محل صادرات میگو ۱۵ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است.

براساس گزارش مسوولان دامپزشکی استان گلستان، در سال‌های اخیر چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی گلستان هستند.

تنها مرکز پرورش میگو استان گلستان به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد.

میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار