معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمبود گوشت قرمز همچون زخم کهنه ای است که در اثر برخی از دخالت ها و بی توجهی ها به توسعه روستایی حاصل شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 11 September 2023

به گزارش «تابناک البرز» محمدابراهیم حسن‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در دهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی علوم دامی ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، گفت: موضوع تامین مواد پروتئینی و گوشت قرمز مساله مهم و با اهمیتی است که بایستی محققان کارهای علمی خود را به آن سمت جهت دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش اجرایی نیز در این موضوع راهگشا برای حل مشکلات خواهد بود، اظهار کرد: بیش از ۱۱.۵ میلیون تن شیر، حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت سفید و ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور ما تولید می شود که اگر خللی در این تولیدات به وجود بیاید کشور را با واردات نمی توان پاسخگو بود.

وی با بیان اینکه این حجم تولیدات را در هیچ کجای دنیا نمی توانیم تامین کنیم، گفت: کشور بزرگی هستیم که قابل مقایسه با کشورهایی که جمعیت اندکی داشته و تولیدات آن ها تمرکز دیگری دارد به واردات نمی توانیم اتکا کنیم.

حسن نژاد افزود: امروز فناوری، انتقال و خرید، تامین ارز و واردات برخی منابع برخی منابع برای کشور ما سخت است و تامین آن در کشورهای دیگر بسیار سخت و غیرممکن است بنابراین توجه به داخل و اتکای به تولیدات داخلی و شناخت آسیب های موجود در این بخش برای تولیدات محصولات دامی را باید وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها، محققان و مردم توجه ویژه داشته باشند.

وی به موضوع تولیدات روستایی، دام سبک و سیاست های موجود اشاره کرد و اظهار کرد: در طی سه سال گذشته در بخش دامپروری روستایی کشور با مشکلاتی مواجه بودیم که با دخالت های غیرتخصصی و ناسازگار با تولید و توسعه روستایی با امر تولید صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این دخالت ها امروز تولید کشور را به خصوص در گوشت قرمز تحت تاثیر قرار داده، گفت: امروز این موضوع یک مساله ای است برای ما و دانشگاهیان، که باید بیشتر به آن پرداخته و به آن متمرکز شویم تا به راه حل هایی برسیم.

تاریخ روستایی به دلیل توسعه از دست رفته است

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در ایران تاریخ روستایی در مکان هایی است که تولیدات به خصوص در بخش دامپروری در قرن های گذشته به عنوان شیوه زندگی مرسوم بوده و محل انواع دام ها در یک خانه روستایی جانمایی شده بود و مکان هایی بوده که مختص تولید در بخش دامپروری بوده و امروز این مکان ها را به دلیل مداخلات بی جا و به نیت توسعه روستایی به اشتباه از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه این مکان ها به طور کامل از بین نرفته ولی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، تصریح کرد: تغییراتی که در ساختار روستایی که قطب های تولید بودند به وجود آمده به دلیل توسعه روستایی و تبدیل به شهر بوده و دیگر کانون های روستایی را نمی بینیم که به دلیل سیاست گذاری هایی بوده که در روستاها انجام شده و مشکلاتی را امروز به وجود آورده است.

وی گفت: این توسعه موضوع زنجیره های تولید در روستاها را تحت تاثیر قرارداده و امروز بسیاری از فارغ التحصیلان کشاورزی که باید چند واحد روستاشناسی را پاس کنند باید به این موضوع توجه کنند.

حسن نژاد ادامه داد: این تغییرات فقط منجر به کاهش تولید دامی نشده بلکه مراتع نیز به دلایلی همچون حریق، تصرف و دیم زارهای کم بازده از بین رفته به طوریکه روزی تعادل دام و مرتع را در نظر داشتیم ولی امروز هم این چراگاه ها از دست رفته و امکان دامپروری در مرتع را از دست می دهیم.

وی گفت: روزی مراتع ما در بخش های مستعد مثل زاگرس و البرز بسیار غنی بودند که مواد پروتئینی خود را از آن تامین می کردیم که قابل رقابت با بسیاری از کشورهایی بود که بارندگی های مناسب و تولید گوشت ارزان داشتند.

وی موضوع دام سبک را از بعد توسعه روستایی و تولید مقرون به صرفه بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و افزود: راه هایی برای اینکه که به مسیری برگردیم که امکان استفاده از مراتع و تولید در روستاها مبتنی بر کمک خانواده برای تولید را داشته باشیم باید مهیا شود که باید در این کنگره ها مورد مداقه و بحث قرار گیرد تا به یک مسیر و روشی برسیم که امکانپذیر شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از سیاستهای بخش تولید در گوشت قرمز را این تصمیم گیری ها در کنگره های علمی دانست و اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در توسعه واحدهای صنعتی صورت گرفته و فعالان اقتصادی با سرمایه گذاری خوبی وارد شده اند به طوریکه امروز ثباتی در تولید شیر داریم که در بعد جایگاه و تغذیه و ارتباط مدیریتی و تکنولوژی این سرمایه گذاری ها در نوع خود قابل توجه و کم نظیر است ولی توسعه در این بخش هم بایستی در حدقابل قبول و ظرفیت های کشور باشد که باید در تشخیص و توسعه در بخش صنعتی کار علمی صورت گیرد.

وی گفت: بایستی در این بخش مسیرها و استراتژی خود را تدوین کنیم حتی نوع نژادهای پرورش یافته بررسی شود ضمن اینکه توجه به دام های دو منظوره در بخش صنعتی که نیاز به غذای بیشتری دارند کار علمی صورت گیرد.

حسن نژاد تصریح کرد: هدف در وزارت در بخش دامپروری و افزایش تولید پایدار در بخش کشاورزی است که مبتنی بر استعدادهای داخلی کشور و افزایش بهره وری باشد.

محورهای دهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی ۲ روزه علوم دامی ایران در پنج زمینه تغذیه، امور دام و طیور، فیزیولوژی، اصلاح نژاد، بهداشت و مدیریت و زنبور عسل است که دبیرخانه این کنگره حدود ۵۵۰ مقاله در این موضوعات دریافت کرده که ۵۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر مورد پذیرش واقع شد.

همچنین در این کنگره سه نشست تخصصی با موضوع شیر، دام سبک و زنبور عسل برگزار می شود.

در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاه آخرین دستاوردهای و یافته های علمی در حوزه دام و طیور برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار