رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از احداث نیروگاه خورشیدی در کنار زمین های کشاورزی به منظور تامین برق چاه های کشاورزی خبر داد .
کد خبر: ۱۱۲۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 09 September 2023
 
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمد علی حاتمی زاده ضمن بیان اینکه استان یزد در سال ۳۳۲روز آفتابی  دارد گفت : سازمان جهاد کشاورزی به همراه شرکت برق در پی ان است تا از این پتانسیل استان برای تولید بخش قابل توجهی از برق استفاده کند .

وی افزود :  از برنامه های محوری سازمان جهادکشاورزی استان راه اندازی،احداث و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ۱۰ درصد چاههای کشاورزی بوده که با اجرایی شدن این برنامه علاوه بر جلوگیری از قطعی برق چاه ها باعث کاهش خسارات عمده به کشاورزان می شود.

حاتمی زاده گفت : ایجاد تنش  آبیاری در زمان رسیدن محصول پسته،علاوه بر ضعیف شدن درخت وتشدید خسارت پسیل ،میزان پوکی پسته را نیز افزایش می دهد ،تنها راه مدیریت این بحران ،تامین مطمئن برق مصرفی چاه های کشاورزی است.

این مسئول اعلام کرد : خودکفایی در تولید برق،راهبرد اصلی بخش کشاورزی است، بطوریکه با تجهیز و‌ ساماندهی ۷۰۰حلقه چاه کشاورزی به نیروگاه خورشیدی ، مصرف برق بخش تضمین شده و چاه های مجری نیروگاه خورشیدی در لیست قطعی برق وخاموشی  تابستانه نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طرح الگویی نیروگاه خورشیدی در راستای تولید برق در یکی از اراضی چاه های کشاورزی خاتم با موفقیت انجام شده است اضافه کرد :  این طرح در فاز اول در شهرستان هایی با تعداد چاه کشاورزی بیشتر ، عمده مالکی و مصرف برق بالاتر اجرایی خواهد شد .
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تشریح کرد : کلیه ی بهره بردارانی که صاحب زمین هستند یا زمین را به مدت ۲۰ سال اجاره کرده اند میتوانند از این طرح استفاده کنند .
 
محمد علی حاتمی زاده افزود : کشاورزان میتوانند برق تولیدی مازاد توسط نیروگاه های خورشیدی را بفروشند و طی ۴ سال سرمایه ای که انها در این راستا گذاشته اند از این طریق بازگردانی می شود .

لازم به ذکر است متقاضیان دارای صلاحیت میتوانند از طریق سایت (ساتبا) وزارت نیرو برای احداث نیروگاه خورشیدی در سر چاه کشاورزی خود اقدام نمایند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار