پس از دستور رئیس جمهوری در زمینه رفع مشکلات کارخانه قند قهستان برای راه اندازی مجدد پیگیری مشکلات این کارخانه در دستور کار مسوولان خراسان جنوبی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲ 08 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ مولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه در دیدار که رئیس جمهوری ۱۵ شهریور ماه با مردم شهرستان مرزی درمیان داشت یکی از خواسته هایش که به نمایندگی از مردم از آیت الله رئیسی مطالبه کرد تامین شکر مورد نیاز کارخانه قند قهستان برای راه اندازی مجدد آن بود تا زمینه اشتغال آن هایی که بیکار شدند و افراد جویا کار در این شهرستان فراهم شود.

رئیس جمهوری هم در این دیدار اظهارداشت: برای ایجاد تولید، باید کارخانه قند قهستان راه اندازی شود و به استاندار خراسان جنوبی دستور داد با حضور فرماندار درمیان و مسوولان مرتبط مشکل این کارخانه را رفع کند.

پیگیری بلافاصله بعد از دستور رئیس جمهوری

روز گذشته بعد از دستور رئیس جمهوری جلسه بررسی مشکلات کارخانه قند قهستان در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد و جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی از پیگیری مشکلات کارخانه قند قهستان با برگزاری نشست‌های موردی و تخصصی با حضور مدیرعامل این کارخانه و مسوولان متولی خبر داد. 

وی اظهار داشت: کارخانه قند قهستان در دهه ۴۰ در شهرستان مرزی درمیان راه‌اندازی شده و می‌توان گفت که پیر ترین صنعت خراسان جنوبی است. 

وی با اشاره به اینکه ۱۵ شهریور ماه در جریان سفر رئیس جمهور به درمیان، مردم شهرستان درخواست راه‌اندازی مجدد این کارخانه را داشتند، اضافه کرد: در این سفر رئیس جمهور دستور پیگیری و حل مسائل این کارخانه را برای راه‌اندازی مجدد صادر کرد. 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: سرمایه گذار این کارخانه درخواست تسهیلات بانکی برای تأمین شکر و خرید چغندرقند دارد که این موضوع در کارگروه رفع موانع تولید استان پیگیری می‌شود. 

قناعت افزود: در خصوص تأمین مواد اولیه این کارخانه از جمله چغندرقند هم می‌شود با تعامل با تجار و کشاورزان افغانستان از طریق کشت فراسرزمینی چغندرقند مورد نیاز آن تأمین شود، البته چغندرقند تولیدی استان هم در اختیار کارخانه گذاشته می‌شود. 

وی با تأکید براینکه عزم و اراده سرمایه گذار در راه‌اندازی مجدد این کارخانه در کنار همراهی دولت و مسوولان هم خیلی مهم است، خاطرنشان کرد: ما نیز همراهی لازم را در خصوص اتصال این کارخانه با سرمایه گذارانی که در زمینه تأمین شکر خام در کشور توانمند هستند را خواهیم داشت. 

تولد دوباره پیرترین صنعت خراسان جنوبی

بنابراین گزارش، تولد دوباره پیرترین صنعت خراسان جنوبی در آستانه ۶۳ سالگی نویدی شیرین برای مردم شهرستان درمیان آن هم بعد از یک دهه تعطیلی کارخانه قند قهستان در این شهرستان مرزی به حساب می آید.

قرار است بالاخره در دولت سیزدهم آن هم با همراهی و همیاری دولتمردان کام مردم این شهرستان مرزی با بازگشت دوباره کارخانه قند قهستان به چرخه تولید شیرین شود و شهد اشتغال زایی را در این کارخانه دوباره مردم این شهرستان مرزی و محروم خراسان جنوبی بچشند.

بیش از ۶ دهه است که از شروع به کار کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان می گذرد و شاید یکی از دلایل شکل گیری شهر اسدیه هم همین کارخانه باشد.

این کارخانه تا سال ۷۲ در اختیار دولت بود و بعد از آن به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از واگذاری به بخش خصوصی هم تا سال ۸۰ براساس اسناد و مدارکی که موجود است خوب کار کرد اما در این سال ها با توجه به این که چندین سال  از کار کردن کارخانه می گذشت و دستگاه های آن مستهلک و قدیمی شده بود و نیاز به نوسازی داشت  یکسری دستگاه های جدید برای کارخانه خریداری شد.

از زمان خریداری دستگاه ها این کارخانه هم نیازمند نقدینگی شد و مجبور شد از بانک ها تسهیلات بگیرد اما گرفتن تسهیلات از بانک ها همزمان شد با دوران رکود صنعت شکر ایران که این کارخانه هم مستثنی از این اتفاق بد نبود.  

از این برهه دیگر کارخانه قند قهستان سیر نزولی را طی کرد و نتوانست از عهده پرداخت اقساطش برآید و  انباشت بدهی ها با توجه به ظرفیت کم کارخانه در تولید سبب شد  تا نتواند از عهده هزینه های  سنگین برآید.

علاوه براین چون سوخت کارخانه کک و مازوت بود هزینه های آن سنگین تر هم شد همه این مسائل در کنار مدیریت نادرست سبب شد تا درسال های اخیر کارخانه قند قهستان به مرز ورشکستگی برسد و سر انجام در سال ۹۲ تعطیل شود.

با تعطیلی کارخانه تعداد زیادی از کارگران برای بهره مندی از بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی شدند.

 پا  به میدان گذاشتن دلسوزان

عبادی، رئیس هیئت مدیره کارخانه قند قهستان  سال ۹۵ در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: از مرداد ماه سال ۹۴ هیئت مدیره جدید که تعدادی از آن ها از دلسوزان و بومیان منطقه بودند برای احیا و زنده کردن دوباره این صنعت قدیمی استان پا به میدان گذاشتند.

براساس اطلاعاتی که به اعضای هیئت مدیره جدید داده شد این کارخانه ۴ تا ۵ میلیارد تومان بدهی داشت و با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هم می شد کارخانه را دوباره راه اندازی کرد.

بیکاری ۱۵۰ کارگر

وی به قرار گیری کارخانه قند قهستان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و افزود: این کارخانه در منطقه ای محروم و مرزی واقع شده است که وضعیت بیکاری آن هم اسفناک است و تعطیلی کارخانه سبب شده تا نه تنها  ۱۵۰ کارگر بیکار شوند بلکه ۳ هزار پیمانکار چغندر قند کارخانه هم آسیب ببینند.

علاوه براین دامداری های منطقه هم که به نوعی خوراک زمستانی دام هایشان از کارخانه قند قهستان تامین می شد مجبور شدند با توجه به استمرار خشکسالی ها دام های خود را با قیمت خیلی پایین به فروش برسانند.

اما وقتی که هیئت مدیره جدید وارد کار شد و از نزدیک در جریان مسائل قرار گرفت متوجه شد بین آنچه به آن ها گفته شده و آنچه واقعیت دارد اختلاف فاحشی وجود دارد به طوری که بدهی ثابت کارخانه حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان برآورد شد.

کارخانه کف بر شود

همچنین پس از آن در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی که آن زمان در تک تک شهرستان های خراسان جنوبی برگزار می شد براساس دستور استاندار وقت خراسان جنوبی سازمان همیاری و شهرداری های خراسان جنوبی موظف شد تا مشکلات کارخانه را قندقهستان برطرف کند و یا این که اگر راهکار و راه برون رفتی برای رفع معضل این کارخانه وجود ندارد به طور کامل کف بر شود و صنعتی جدید در این شهرستان پا بگیرد.

تیرماه سال ۹۶ نیز خبری با عنوان همزمان با جشن انقلاب: چرخ کارخانه قند قهستان به حرکت در می آید در رسانه های خراسان جنوبی منتشر شد و خبر از جوانه زدن تنه پیر این صنعت پا به سن گذاشته استان داد.

به گفته نورالدین عظیمی، مدیرعامل کارخانه قند قهستان ۲۱ و ۲۲ بهمن سال جاری قرار است تست آزمایشی حدود ۶۰ درصد دستگاه هایی که سرویس و تعمیر شده اند با عملیات تصفیه شکر شروع و تپش قلب این کارخانه از سر گرفته شود.

همین طور این کارخانه پیر و پا به سن گذاشته خراسان جنوبی کج و دار مریض به کارش ادامه داد تا این که ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۰ جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی به شهرستان مرزی درمیان سفر کرد و در بازدیدی که از این کارخانه تولیدی به گل نشسته استان داشت به مسوولان متولی دستور داد با برگزاری نشست مشترکی مشکلات کارخانه را بررسی و در راستای رفع موانع این واحد تولیدی تلاش کنند.

روشن شدن معشل کارخانه به صورت آزمایشی

۱۹ شهریور ماه سال گذشته نیزمهدی فرجامی فرد، فرماندار درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروز مشعل کارخانه قند قهستان بصورت آزمایشی روشن شد و در خجسته سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و گرامیداشت هفته وحدت این قلب تپنده درمیان بعد از ۹ سال تعطیلی با حضور مقامات کشوری استانی به صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در روز ۲۴ مهرماه محصول نهایی شکر تولیدی کارخانه قند قهستان بسته‌بندی و در بازار مصرف کشور و استان توزیع خواهد شد. 

 فرماندار درمیان  تصریح کرد: پیگیری‌های مستمر و تلاش‌های بی وقفه هیئت مدیره کارخانه قند قهستان از سال ۹۴ امروز به ثمر نشست و  شاهد روشن شدن مشعل دوگانه یکی از اصلی ترین کوره‌ها در این واحد تولیدی باشیم.

فرجامی‌فرد با اشاره به آلمانی بودن مشعل اولیه کارخانه قند قهستان یادآور شد: مشعل فعلی دوگانه این کارخانه بصورت مهندسی معکوس توسط مهندسین ایرانی بومی‌ سازی و صفر تا صد آن در داخل ایران تولید شده است.

وی با اشاره به فصلی بودن محصول چغندرقند ادامه داد: از این رو کارخانه قند قهستان می‌تواند چهار ماه در سال فعالیت داشته است که با هماهنگی‌های صورت گرفته تولید شکر نیز به مجوز این کارخانه اضافه شد.

وی متذکر شد: این صنعت تولیدی قهستان در مابقی سال روزانه ۱۰۰ تن شکر خام را تصفیه و بسته بندی  فرآوری خواهد داست. 

فرماندار درمیان اظهار داشت: کارخانه قند قهستان روزانه هزار تن چغندر را نیز تبدیل به شکر خواهد کرد.

فرجامی‌فرد‌ افزود: با اخذ مجوز تولید شکر به کارخانه قند قهستان در حقیقت معنای احیای دائمی کارخانه بوده و فعالیت آن از چرخه فصلی بودن خارج می‌شود و طی ١٠ ماه در سال فعالیت خواهد داشت.

 

بازگشت دوباره به تولید بعد از ۱۰ سال تعطیلی

بعد از طی ۱۰ سال از تعطیلی این صنعت پیر خراسان جنوبی، نورالدین عظیمی، مدیرعامل کارخانه قند قهستان ۲۵ مرداد ماه در گفت و گو با خبرنگار فارس از بیرجند نوید بازگشت دوباره این کارخانه را به چرخه تولید طی سال جاری داد و اعلام کرد: همه امکانات و تجهیزات و ماشین آلات این کارخانه به روز شده و زیرساخت های لازم مانند گاز نیز به کارخانه قند قهستان انتقال یافته است.

به گفته وی مشکل افت فشار گاز این کارخانه نیز با رایزنی هایی که با مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی صورت گرفته در حال رفع شدن است.

وی با بیان این که هنوز موفق به دریافت شکر با نرخ دولتی نشده ایم افزود: پیگیریم تا شکر مورد نیاز را به نرخ آزاد تامین کنیم.

مدیرعامل کارخانه قند قهستان با اشاره به این که به زودی چراغ این کارخانه بعد از یک دهه تعطیلی روشن می شود ادامه داد: از فرماندار درمیان به واسطه همکاری ها و همیاری ها برای بازگشت مجدد کارخانه قند قهستان به چرخه تولید لازم به صورت ویژه تشکر شود.

به گفته عظیمی هرچند این کارخانه هنوز معوقاتی دارد اما به طور حتم این معوقات نیز تسویه می شود.

۴۰ میلیارد تومان هزینه نوسازی

وی با اشاره به تعطیلی این کارخانه از سال ۹۲ اعلام کرد: تاکنون برای به روز رسانی ماشین آلات آن حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به سرمایه این کارخانه اضافه شود.

به گفته وی سرمایه گذار کارخانه را نیز هیئت مدیره تایید کرده اند و قرار است تا یک ماه آینده سرمایه اش را به کارخانه تزریق کند.

وی با بیان این که با بازسازی انجام شده اکنون ۲۰ تا ۲۵ نفر در کارخانه قند قهستان مشغول به کارند افزود: به محض ورود شکر به این کارخانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر دیگر هم مشغول به کار خواهند شد.

همچنین در زمان فصول برداشت چغندر قند نیز تعداد کارگران کارخانه به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

رقابتی شدن قیمت چغندر قند

مدیرعامل کارخانه قند قهستان به رقابتی شدن قیمت چغندر قند اشاره کرد و ابراز امید واری کرد: با همکاری جهاد کشاورزی، قوه قضائیه و چغندرکاران به توانیم با قیمتی که دیگر کارخانه ها چغندرقند را از تولید کنندگان خریداری می کنند کارخانه قند قهستان هم بتواند از آن ها محصول خامشان را خریداری کند.

به گفته عظیمی هرچند به واسطه بدقولی های مدیران پیش کارخانه تولیدکنندگان چغندر قند اطمینان لازم را ندارند اما مدیران و سرمایه گذاران جدید این کارخانه به آن ها اطمینان باز پرداخت هزینه ها را می دهند.

وی تصریح کرد: پیگیری ها برای تامین دو هزار ۵۰۰ تن چغندر قند از کشور افغانستان نیز به این کارخانه ادامه دارد چرا که دشت فراه این کشور نزدیک ترین نقطه به خراسان جنوبی و کارخانه قند قهستان برای ورود این محصول است.

وی در ادامه به طرح های توسعه ای که برای این کارخانه پیش بینی شده است اشاره کرد و گفت: با راه اندازی مجدد این کارخانه با چرخه تولید به طور قطع می توان نوید روشن بودن چراغ این کارخانه را برای نیم تا یک قرن آینده را داد.

مخاطبان خبرگزاری فارس  نیز با تشکیل کمپینی با عنوان «راه‌اندازی کارخانه قند قهستان به کجا رسید؟» خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شدند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار