عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از نشانه‌های ظهور، جهانی شدن تمدن اسلامی است که نمونه بارز آن را در مراسم اربعین مشاهده می‌کنیم که این مراسم هرسال با شکوه‌تر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 05 September 2023

به گزارش تابناک کرمان،  پای پیاده قدم در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌گذارم با کوله‌باری پر از دلتنگی و حسرت دوری از ارباب قدم به قدم جاده به جاده، عمود به عمود پیش می‌روم و چه صحنه‌های زیبای از این حرکت عظیم خلق می‌شود، نمی‌دانم از کدام یک سخن بگویم از آن پیرزنی که با یک مقوا زائران را باد می‌زند تا گرد و غبار سفر را از زائران بتکاند و یا از آن کودک شیرین زبان عراقی که به طرف تو می‌آید و یک لیوان آب به تو تعارف می‌کند.

هرچه بگویم انگار هیچ نگفته‌ام، اما چه شباهتی بین این حرکت عظیم و معنوی با ظهور وجود دارد؛ همین بخشش‌ها و جمع مسلمانان از کل جهان در یک مکان و در یک روز، همین زیبایی‌ها مقدمه‌ای برای ظهور مهدی موعود باشد و باید برای ظهور مانند این حرکت کاری کرد.

 در همین زمینه با عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده با تاکید بر حرکت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: مسأله اربعین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عظمت و شکوه خود را در جهان اسلام پیدا کرده و انقلاب اسلامی بعد از ۱۴۰۰ سال اولین حکومت مشروع هدف‌دار زمانه است که به سرانجام رسید و بستر اولین حکومت اسلامی را فراهم کرد.

 وی با اشاره به اینکه بسترسازی عصر ظهور در مراسم پیاده‌روی اربعین اتفاق می‌افتد، افزود: ما در مسأله اربعین شاهد حضور افراد مختلفی از اقصی‌نقاط جهان هستیم و این مسأله فقط مختص جهان اسلام نیست واین رخداد مقدمه ظهور می‌شود.

 ملک‌زاده ادامه داد: این دقیقا خلاف تبلیغات رسانه‌های سکولار غربی و جدایی دین از سیاست است که سعی بر گسترش این مسأله در جهان اسلام دارند. در حالی که اربعین دارای ابعاد مادی و معنوی زیادی است و در تمدن اسلامی جایگاه خاصی دارد.

 وی به ویژگی‌های تمدنی اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: اربعین یک کنش گروهی است و یکی از ابعاد تمدنی اسلام گذر از حالت فردی به جمع‌گرایی است که این مسأله کاملاً خلاف حکومت‌های لیبرالی است، چراکه در حکومت لیبرال اصل بر فردگرایی و منافع فردی است، اما در روایات به مسأله جمع تاکید شده، مانند نماز جماعت و حج، بنابراین پیاده‌روی اربعین هم یک مسأله جمعی است که هرساله میلیون‌ها دلباخته امام حسین(ع) در یک جا جمع می‌شوند که همین سبب اتحاد هرچه بیشتر آنان در مقابل دشمنان می‌شود.

 حجت‌السلام ملک‌زاده، اذعان داشت: این حرکت عظیم یک دستگاه انسان‌سازی برای رشد و تعالی انسان‌ها است که همین مسأله سبب افزایش جاذبه این مراسم برای مسلمانان و غیر مسلمانان شده است.

اربعین رسانه قدرتمند در مقابل رسانه‌های غربی است

 وی ادامه داد: مراسم اربعین از ظرفیت‌ها و جلوه‌های تمدنی مهم در عرصه رسانه برخوردار است، اربعین یک رسانه قدرتمند برای رقابت جدی با رسانه‌های غربی است، پس علی‌رغم تلاش فراوان

رسانه‌های غربی برای پوشاندن عظمت این حرکت، این مراسم به کل جهان مخابره می‌شود که یکی از زمینه‌های تمدن‌سازی ظهور را فراهم می‌کند و قدرت جهانی اسلام را ثابت می‌کند.

 ملک‌زاده در خصوص انگیزه زائران شرکت‌کننده در مراسم اربعین یادآور شد: انگیزه افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند خود ظرفیت تمدن‌سازی ظهور را فراهم می‌کند، در جهانی که ظلم و ستم بر آن حاکم است، اما وقتی امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان در برابر این ظلم ایستادگی می‌کنند، این الگویی برای جهانیان می‌شود.

 وی اذعان کرد: مسأله اربعین موجب تقویت روحیه ایثار، صبر، مقاومت، معنویت و ایمان و تمام صفات اخلاقی مثبت و متعالی انسان می‌شود که در این مراسم به چشم می‌خورد. همین عامل سبب برجستگی جلوه‌های اسلامی به وسیله پیاده‌روی اربعین در برابر فرهنگ پست غربی شده است.

ملک‌زاده افزود: در اربعین حتی دشمن‌شناسی و پیروزی مسلمین بر کفار نیز رقم می‌خورد که بستر ظهور را فراهم می‌کند.

ملک‌زاده در خصوص شباهت‌های پیاده‌روی اربعین و جهان بعد از ظهور خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین همه افراد سختی‌هایی را به جان می‌خرند به خیابان رویایی بین‌الحرمین برسند و ما نیز برای رسیدن به عصر ظهور باید سختی‌هایی را نیز تحمل کنیم و بپذیریم تا به جهان بعد از ظهور دست یابیم. در واقع انسان برای دستیابی به اهداف متعالی خود باید رنج‌هایی را تحمل کند تا به شکوفایی و بالندگی برسد و هیچ چیز به راحتی دست نمی‌آید.

 

نقش برجسته مدافعان حرم در امنیت اربعین

 وی با اشاره به نقش شهدای مدافع حرم در تامین امنیت این مراسم تصریح کرد: علی‌رغم تمام فتنه‌ها و تهدیدهای دشمنان اسلام اما این مراسم در امنیت کامل برگزار می‌شود که ما این امنیت را مدیون حماسه‌ها و فداکاری‌های شهدای مدافع حرم و از جمله شهید سلیمانی که در بسترسازی مراسم اربعین نقش دارند و اکنون بسیاری که راه شهدای مقاومت را ادامه می‌دهند.هستیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار