مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان چرداول:
مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان چرداول گفت: حضور در موکب‌ها تأثیر بسزایی در رشد رفتارهای معنوی و مدنی دانش‌آموزان دارد.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 05 September 2023
به گزارش تابناک ایلام؛ صباح اله‌پناه مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان چرداول، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به حضور میدانی خود و دانش‌آموزان در خدمات‌رسانی دانش‌آموزان چرداولی در موکب‌های اربعین حسینی(ع) بیان داشت: حضور در موکب‌های اربعین تأثیر بسزایی در رشد و تقویت ابعاد تربیتی دانش‌آموزان دارد؛ خانواده‌ها همگام با آموزش‌و‌پرورش تلاش کنند تا زمینه‌های حضور دانش‌آموزان در موکب‌ها فراهم شود.
اله‌پناه ادامه داد: بدون شک نهضت عاشورا یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخی تمدن اسلامی است و پیاده‌روی اربعین نیز یکی از مهمترین نمادهای بزرگداشت این رویداد بزرگ اجتماعی است که معرف هویت تمدن اسلامی به جهانیان است. در این میان دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان با برپایی موکب‌ها و خدمت به زوار امام حسین (ع) در طول مسیر حرکت زائران، جلوه‌های زیبایی از عشق و دلدادگی به ساحت سیدالشهدا (ع) می‌آفرینند. این همایش پرشکوه از مشخصه‌های منحصر به فردی برخوردار است که واکاوی آن از دیدگاه تربیتی می‌تواند اندیشمندان را رهنمون سازد تا در الگوهای تربیتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: امام حسین(ع) نماد و الگوی فداکاری، ستم‌ناپذیری، آزادی‌خواهی، پاسداری از ارزش‌ها و حق‌طلبی است. زائزان همواره می‌کوشند با تأسی به سیدالشهدا(ع) این ارزش‌های معنوی را در خویشتن نهادینه کنند. جلوه‌های ایثار گذشت و مقدم داشتن دیگران در موقعیت‌هایی که شایسته و بایسته است، از جمله رفتارهایی است که مکرر از سوی زائران قابل مشاهده است. روحیه خدمتگزاری در موکب‌ها که در ارائه خدمات‌دهی به زائزان نه تنها در قبال هرگونه خدمات‌رسانی از زائران هزینه‌ای دریافت نمی‌شود بلکه به شکل غیرقابل توصیفی مورد مهربانی و مهمان‌نوازی قرار می‌گیرند.
اله‌پناه افزود: حضور در موکب‌ها تأثیر بسزایی در رشد رفتارهای معنوی و مدنی دانش‌آموزان دارد. در موکب‌ها، رفتارهای ایثارگرانه  و حسینی است. شیعیان بر محور امام خود به مقام ایثار فداکاری بذل و بخشش نسبت به یکدیگر می‌رسند و سبک زندگی حسینی را تجربه می‌کنند، از خودگذشتگی و مهربانی در موکب‌ها حماسه‌های بی‌نظیری از ایثار، بخشش و مهربانی را می‌توان مشاهده کرد.
مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان عنوان کرد: سفر اربعین سفری فشرده و جمعی است و زائر با دیگران در ارتباط است محدودیت‌های مکان استراحت، نبودن زمان مشخص برای خواب و بیداری، ازدحام جمعیت و ... بستر را برای نارضایتی و ناشکیبایی فراهم می‌کند؛ زائران در ایام اربعین، به طور طبیعی مشکلات و سختی‌هایی را به همراه دارند؛ اما به‌رغم وجود این زمینه‌های تنش‌زا و چالشی شوق زیارت مولا و دستیابی به هدف مهمی همچون قرب الهی و رضایت خداوند متعال تمامی این دشواری‌ها قابل تحمل می‌شود. این امر زمینه را برای وی در بعد از سفر فراهم می‌سازد تا در رویارویی با مشکلات زندگی تحمل‌پذیری بیشتری داشته باشد.
او تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های آشکار موکب‌های اربعین حسینی(ع)، حس مسئولیت‌پذیری همگانی و مشارکت داوطلبانه زائران و خادمان است که دانش آموزان با مشاهده آن تحت تأثیر قرار خواهند گرفت./ح
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار