استاندار یزد و جمعی از مدیران استانی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار کردند و به تشریح برخی از دستاوردهای دولت در استان یزد پرداختند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶ 04 September 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در این نشست با بیان اینکه باید تدین، تفکر و تعقل، سرلوحه اقدامات دولتمردان باشد، گفت: لازم است تا در حوزه آموزش و پرورش به این موضوعات توجه ویژه شود.

وی با تقدیر از استاندار یزد به دلیل توجه ویژه به اقدامات فرهنگی در استان، اظهار کرد: بهره گیری از ظرفیت هیئت های اندیشه ورز و دور اندیشی در امور، در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

آیت‌الله ناصری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای هدایت دانش آموزان استان به سمت ارزش‌های دینی عنوان کرد: هر مدرسه باید به منزله پایگاهی برای ترویج فرهنگ قرآنی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در ادامه از مسئولان خواست تا مسئله تولید پوشاک و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه به صورت جدی در استان دنبال شود.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه های خورشیدی جهت تامین برق در اولویت‌های استان قرار گیرد.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از مسئله آب، حمل و نقل و انرژی به عنوان اولویت های عمرانی استان نام برد و گفت: در سال‌های گذشته حدود هزار و ۶۷۰ لیتر بر ثانیه کسری مصرف داشتیم اما در پرتو اقدامات صورت گرفته، یزد اکنون به عنوان استانی با پایدارترین شبکه آب کشور شناخته می‌شود.

محمدجواد ابوالحسینی ادامه داد: تا پایان سال 30 میلیون متر مکعب آب، در قالب خط جدید انتقال آب از خلیج فارس به استان منتقل می‌‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات استان در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره و عنوان کرد: خط راه آهن بافق - ارژنگ، به میزان کنونی، بر ظرفیت جابجایی بار ریلی استان می افزاید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد تصریح کرد: استان یزد در حوزه اجرای قوانین جوانی جمعیت بالاخص واگذاری زمین، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تامین مسکن شهروندان، یادآور شد: استان یزد اکنون به عنوان استان هدف ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه حیاط دار در قالب پروژه نهضت ملی مسکن، شناخته می‌شود.

ابوالحسینی با اشاره به ۳۶۵ پروژه در حال احداث در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان، گفت: امروز با تزریق هزاران میلیارد تومان، استان یزد به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش و جوانان بیش از ۵۰ پروژه در حوزه های ساخت سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و ... احداث شده است.

سید مسعود عظیمی؛ هماهنگ کننده و ناظر عالی امور کلان و راهبردی استان نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به عدم دسترسی استان یزد به دریا، تحقق «اقتصاد دریا پایه» به عنوان یکی از رویکردهای مورد پیگیری استان دنبال می‌شود.

وی افزود: در این راستا تسهیلات و بسته‌های تشویقی مناسبی جهت سرمایه گذاری در سواحل جنوبی در نظر گرفته می شود.

عظیمی با اشاره به پیگیری استان جهت ایجاد اسکله اختصاصی برای کارآفرینان یزدی در سواحل مکران، گفت: در این راستا دیدارها و نشست های جداگانه ای به منظور سرمایه گذاری یزدی ها در سواحل جنوبی کشور برگزار شده است

محمود زارع رشکوئیه مشاور استاندار و مسئول پیگیری مصوبات سفر نیز در جریان حضور مدیران استان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، تعداد مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان را 150 عدد عنوان کرد و گفت: اعتبار سفر دور اول ۷ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان بود که کمتر از دو سال ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت شده است.

وی با بیان اینکه از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان احداث ۸ بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون از اعتبارات سفر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان به ساخت بیمارستان اختصاص پیدا کرده است.

محمود زارع رشکوئیه ادامه داد: همچنین بیش از هزار میلیارد تومان برای پروژه های راه آهن، ۱۰۰ میلیارد تومان برای قنات های استان و ۳۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جذب 90 درصد از تعهد اعتباری سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس برنامه زمان بندی پیشرفت مصوبات، میزان پیشرفت 100 درصد بوده است.

مشاور استاندار و مسئول پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تصریح کرد: در دور دوم سفر رییس جمهور، 80 مصوبه با اعتباری بالغ بر 4400 میلیارد تومان به تصویب رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در جریان این دیدار با اشاره به عدم قطعی آب، علی رغم کسری آب ۷۰۰ لیتر بر ثانیه شهر یزد، گفت: با تدابیر اندیشیده شده، خوشبختانه از تنش آبی سال ۱۴۰۲ عبور کردیم.

جلال علمدار از اجرای پروژه رینگ شهری یزد جهت انتقال آب با کیفیت و با فشار یکسان به تمام سطح شهر خبر داد و افزود: پروژه آبرسانی به اکرمیه، اکبرآباد و حسن آباد نیز با ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برای حل مشکل ۳۰ ساله کم آبی، بی‌آبی و کم فشاری این مناطق در حال انجام است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه آبرسانی به ۶ مجتمع و ۵۸ روستای استان طی قراردادی ۱۳۲ میلیارد تومانی با قرارگاه امام حسن مجتبی اجرایی خواهد شد که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه پروژه آبرسانی به ۳۶۰ روستای استان نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است، تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد اولیه این پروژه برای آبرسانی به ۱۱۰ روستا با هزار میلیارد تومان هزینه آماده انعقاد است.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به پیگیری های جدی استان برای ایجاد درآمد پایدار برای روستاها، اظهار کرد: با این نگاه طرح های درآمد زایی در روستاها تعریف شده است.

محمدحسین طالبی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: بهسازی و مرمت جاده های روستایی استان را در قالب نهضت آسفالت دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه استان به بحث مهاجرت معکوس روستاییان گفت: این موضوع در قالب طرح «تکام» با رویکرد ایجاد اشتغال در روستاهای استان پیگیری می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این دیدار با اشاره به پیگیری تهیه و تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان بعد از ۵ سال، عنوان کرد: تهیه برنامه پیشرفت فرهنگی همگام با سند تحولی یزد نوین صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به حوزه قرآن و عترت همواره در دستور کار قرار داشته است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی، احیاء نمایشگاه قرآن بعد از چندسال تعطیلی، برگزاری دوره ها و کارگاه های تربیت مربی و مدرس قرآن و صحیفه سجادیه و طرح تربیت ۴۰۰۰ حافظ قرآن در استان اشاره کرد.

احسان عابدی در ادامه به برخی اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ استان پرداخت و گفت: خنثی کردن عملیات روانی دشمن برای تحریم و تعطیلی فرهنگ و هنر با برگزاری رویدادهای متعدد با مشارکت دستگاه های فرهنگی استان انجام شد.

وی با اشاره به آغاز به کار حدود ۳۵۰ کارگاه آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی در شهرستان‌ها و محلات یزد، یادآور شد: این طرح در مدارس استان اجرا شده و برای برگزاری مجدد آن برنامه ریزی صورت گرفته است.

عابدی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به تولیدات هنری با تولید ۱۰ نماهنگ، ۲ آلبوم سرود، ۴ مستند و ۱۰ فیلم کوتاه با موضوع جوانی جمعیت، در دستور کار بوده است.

رئیس سازمان صنعت و معدن یزد در جریان این دیدار با اشاره به اعمال محدودیت های استقرار صنایع در محور مهریز_عقدا، اظهار کرد: در همین راستا تعداد جوازهای تاسیس صنایع از ۳ هزار به ۱۲۰۰ جواز کاهش پیدا کرده است.

محمدکاظم صادقیان با بیان اینکه اعمال محدودیت مذکور، موجب کاهش کیفیت جوازهای تاسیس نشده است، گفت: عموم جوازهای صادره از سال گذشته تاکنون مربوط به صنایع کم آبخواه و پر بازده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد نیز در این دیدار با اعلام اینکه استان یزد در بیش از 130 شاخص اقتصادی، جزو رتبه های اول تا دهم کشور است، اظهار کرد: همچنین یزد در بیش از 14 شاخص اقتصادی و اجتماعی رتبه اول و در بیش از 20 شاخص رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد دهقان منشادی با بیان اینکه درآمدهای خانوارهای یزدی حدود 8 درصد از میانگین کشوری بیشتر و در مقابل هزینه خانوارهای یزدی از میانگین کشوری 11 درصد کمتر است، گفت: آمار فوق در تضاد با معرفی یزد به‌عنوان گران‌ترین استان کشور است؛ در غیر این صورت این حجم از مهاجرت‌ها به استان یزد هرگز اتفاق نمی افتاد.

وی در بخش پایانی سخنانش به رتبه اول خانوارهای یزدی در میزان پس انداز در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین یزد بعد از استان تهران بالاترین میزان سرانه تسهیلات پرداختی در کشور را به خود اختصاص داده که باید در کنار آمار تورم، توجه بیشتری به آن شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در جریان حضور مدیران استان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، اظهار کرد: به منظور مدیریت بهتر مسائل مربوط به حوزه تنظیم بازار، بازطراحی روند نظارت ها بر پایه هوشمند سازی مورد پیگیری قرار دارد.

محمدرضا پاکدل با اشاره به رویکرد استان در فعالسازی و تقویت دیپلماسی اقتصادی، گفت: در همین راستا دیدار و نشست های مشترک با سفرای کشور های مختلف، در دستور کار استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات در دست اجرا در زمینه طرح های عرضه مستقیم کالا، تصریح کرد: همچنین تقویت بازرگانی بین الملل، یکی از رویکردهای مورد پیگیری جدی در استان است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمايه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد نیز در جریان این دیدار با بیان اینکه یزد با رشد ۷.۵۵ درصدی اقتصادی در رتبه اول کشور قرار دارد، گفت: تعداد ۹ هزار و ۲۸۵ واحد در حوزه های مختلف در استان در حال فعالیت هستند و تمرکز ویژه ای بر راه اندازی مجدد واحدهای راکد در استان شده است.

مرتضی محمودی با اعلام اینکه در کشور هزار واحد تحت تملک بانک ها است، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده و کاهش این آمار در استان، کمتر از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی استان، تحت تملک بانک ها هستند.

وی به اختصاص ۷۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از واحدهای راکد و زیر ظرفیت تولید برای حفظ اشتغال، اشاره و عنوان کرد: حاصل این اقدام و دیگر اقدامات حوزه اشتغال ، تحقق ۱۲۶ درصد سهم اشتغال استان در سال گذشته بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمايه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد اشتغال سال گذشته را فارغ التحصیلان دانشگاهی و ۸۱ درصد را بومی های استان، شامل می شدند.

محمودی با اشاره به توجه ویژه استان به حوزه نساجی و پوشاک گفت: ورود ۴۰۰ ماشین آلات جدید در حوزه نساجی انجام می‌شود که سن ماشین آلات صنعت نساجی استان را ۳۰ سال کاهش می‌دهد.

در ادامه سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به رشد ۴۲۰ درصدی خرید گندم در سال گذشته و رتبه دوم کشور از این حیث گفت: تولید بذر هیبرید در استان در دستور کار قرار دارد و ۱۱۵۰ لاین بذر نیز توسط شرکت های دانش بنیان استان ایجاد شده است‌.

محمدعلی حاتمی زاده با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد بذر هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: این وابستگی موجب شده شرکت‌های وارد کننده بذر، با تخصیص یارانه دولتی، سالانه میلیون‌ها دلار صرف واردات بذر هیبرید نمایند.

در جریان این دیدار مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری یزد نیز با اشاره به ثبت‌نام ۷۸۲ داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، گفت: از این تعداد 661 نفر مرد و 121 نفر زن هستند.

سعید رستگاری ادامه داد: در حوزه انتخابیه اردکان 95 نفر، حوزه انتخابیه تفت و میبد 121 نفر، حوزه انتخابیه مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم، بهاباد و مروست 153 نفر و در حوزه انتخابیه یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن نیز تعداد 413 نفر ثبت نام کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد ثبت نامی های داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به ۲۳۹ نفر دوره قبل، با رشد ۲۰۵ درصدی همراه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار