رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه قیمت مناسب برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زراعی آینده ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است، گفت: خواسته کشاورزان این است که دولت ظرف ۱۰ روز آینده قیمت خرید گندم را تعیین کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ 03 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ناصر مرادی با بیان اینکه کشت گندم حدودا از اول مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: لازم است تا قبل از شروع فصل کشت، قیمت خرید گندم نهایی شود تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی خود تصمیم‌گیری کنند.

وی از مشکلاتی که در تعیین قیمت خرید گندم در سال جاری  وجود داشت و تغییر چندباره آن یاد کرد و ادامه داد:  دولت باید طی یک هفته یا نهایتا ۱۰ روز آینده قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را مشخص کند تا کشاورزان فرصت کافی برای برنامه‌ریزی کشت محصول داشته باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین بر لزوم تعیین قیمت منطقی برای خرید تضمینی گندم تاکید و تصریح کرد: قیمت تعیین شده برای خرید گندم باید همه هزینه‌های تولید اعم از بذر، کود، سم، ماشین‌آلات و ... را پوشش دهد و برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نهاده‌های کشاورزی دیگر مشمول دریافت حمایت‌های دولتی نیست، خاطرنشان کرد: لازم است دولت خرید تضمینی را با قیمت منطقی انجام دهد تا کشاورزان حمایت و تشویق شوند.

مراید عنوان کرد: اکثر تشکل‌های کشاورزی، بنیاد گندم کاران و... بر تعیین قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم توافق دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه با بیان اینکه تعیین قیمت مناسب برای خرید و ایجاد انگیزه در کشاورزان می‌تواند باعث خودکفایی در تولید گندم به عنوان یک محصول استتراژیک شود، عنوان کرد: خرید گندم از کشاورزان داخلی از هر جهت بهتر از واردات گندم است و سود آن هم به دولت و هم به تولیدکننده داخلی خواهد رسید.

مرادی همچنین خواستار در نظر گرفتن منابع مالی لازم برای پرداخت پول کشاورزان شد تا دیگر شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران نباشیم و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تاخیر در پرداخت پول امسال کشاورزان این بود که شاید تصور نمی‌شد  تا این اندازه تولید و خرید گندم داشته باشیم و لازم است دولت و مجلس تدابیر لازم برای پرداخت پول گندم سال آینده کشاورزان را از همین حالا بیاندیشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار