سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: پیش بینی می‌شود در اجرای طرح یکپارچه و سراسری واکسیناسیون تب برفکی یک میلیون دام سبک و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 02 September 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از مهر، مهدی فیضی صبح شنبه در بازدید میدانی از روند اجرای طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در روستای ورنیاب سرعین اظهار کرد: این طرح از ابتدای مرداد ماه با جدیت تمام شروع شده و پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح که تا آخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت در مجموع یک میلیون رأس دام سبک و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

وی با ابراز رضایت از روند اجرای طرح خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های این اداره کل هزینه تأمین واکسن و عملیات واکسیناسیون از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین شده و با استفاده از ظرفیت و توان بخش دولتی و نیز بخش خصوصی دامپزشکی در قالب خرید خدمت انجام می‌گیرد و در قبال انجام واکسیناسیون و هزینه واکسن هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل افزود: این طرح با هدف ایجاد ایمنی در دام‌ها و در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی استان و نیز به منظور رسیدن به اهداف کنترلی بیماری تب برفکی بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌گیرد.

فیضی از دامداران، روستاییان و عشایر استان خواست؛ با استفاده از فرصت ایجاد شده برای واکسیناسیون در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون حتماً با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر استان اردبیل عاری از این بیماری است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم، افزود: از آنجایی که تب برفکی بیماری بومی و غافلگیر کننده بوده و همواره در کمین دام‌های استان قرار دارد باید کاملاً آماده بود و هوشیارانه گام بر داشت.

فیضی ادامه داد: با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی درمان مؤثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری از طریق واکسیناسیون دام‌ها مهمترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای از عوامل مؤثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: بیماری تب برفکی که در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین بیماری واگیر در دام‌های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست، ولی از لحاظ خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های خام دامی است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار