رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه اقلیم استان یزد شرایط پرورش گاو شیری را سخت و طاقت فرسا کرده، گفت : سالانه حدود 19 هزارتن گوشت قرمز در استان تولید که از این مقدار 70 درصد آن را واحدهای پرورش گاو شیری تامین می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳ 02 September 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمدعلی حاتمی‌زاده با اشاره به اینکه در استان یزد حدود 115هزار 840 راس گاو و گوساله وجود دارد که این تعداد، 1.6درصد جمعیت دام سنگین کشور را شامل می‌شود تشریح کرد: شهرستان یزد، مهریز، اشکذر و تفت از لحاظ پرورش گاو شیری به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را در استان دارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 652 واحد گاو شیری صنعتی و 766 واحد گاو شیری نیمه صنعتی و سنتی وجود دارد که این دام‌ها علیرغم شرایط اقلیمی استان یزد، سالانه بیش از 283 هزار تن شیر خام تولید می‌کنند که حدود 40 درصد آن مازاد بوده و به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

حاتمی‌زاده  افزود:  31 ایستگاه جمع‌آوری شیر در سطح استان وجود دارد که 27 مورد آن فعال بوده و روزانه حدود 430 تن شیر خام به این ایستگاه‌ها وارد و بعد از آنالیز به کارخانجات فراوری مواد لبنی ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری در واحدهای دامپروری، با توجه به خودکفایی در تولید شیر خام، امکانات کشتارگاهی مناسب در فراوری محصولات تولیدی،کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور، استفاده از ظرفیت انبارهای بندر خشک در واردات نهاده‌های دامی و صادرات این محصولات، مجتمع‌ها و پهنه‌های پرورش دام و طیور برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌ها، بهینه‌سازی و بهسازی واحدهای پرورشی در مصرف انرژی و افزایش تولید شیر خام و گوشت قرمز است اظهار کرد:این موضوع از روش توسعه تلقیح مصنوعی، استفاده از نژاد‌های دو منظوره و اقتصادی کردن واحدهای روستایی، ایجاد کارگاه‌های فراوری ضایعات کشاورزی و فراوری مواد لبنی امکان‌پذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار