مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر خبرداد:
دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته دولت در اهواز با اشاره به کشف سویه جدید تولید اتانول زیستی (ET) با استفاده از راهبرد مهندسی تکاملی با روش ناپیوسته و نقش آن در افزایش تولید گفت: استفاده از این سویه موجب بهبود تولید و مقاومت به اتانول در مخمر ساکارومایسس سرویزیه در شرکت خمیرمایه و الکل رازی شده‌است.
کد خبر: ۱۱۲۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ 01 September 2023

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام کرد: امسال تولید ۴۰ میلیون تن الکل طبی در شرکت خمیرمایه و الکل رازی هدف‌گذاری شده‌است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری شامگاه چهارشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۲) در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته دولت در اهواز با اشاره به کشف سویه جدید تولید اتانول زیستی (ET) با استفاده از راهبرد مهندسی تکاملی با روش ناپیوسته و نقش آن در افزایش تولید گفت: سویه جدید تکامل یافته به عنوان طرح دانش بنیان، حاصل پژوهش خانم دکتر فاطمه شیخی پژوهشگر حوزه نیشکر و محقق مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی، و همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه صنعتی دانمارک بوده‌است.

وی با اشاره به این که به‌کارگیری این سویه بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌است، گفت: استفاده از این سویه موجب بهبود تولید و مقاومت به اتانول در مخمر ساکارومایسس سرویزیه در شرکت خمیرمایه و الکل رازی شده‌است.

وی توضیح داد: در این روش مقاومت سویه (میکروارگانیسم‌ها) در مقابل تنش اتانول افزایش می‌یابد و در گام بعد نیز سویه‌های مقاوم طی یک روند هشت تا یکساله تکثیر می‌شوند تا در فرایند افزایش الکل طبی به کار روند.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در سال جاری همانند سال گذشته تولید الکل در شرکت خمیرمایه و الکل رازی از ظرفیت اسمی خود فراتر رفته‌است؛ این مهم مدیون به‌کارگیری این سویه جدید است.

ناصری با بیان این که در حال حاضر مطالعات بیشتر در مورد اثرات این سویه در تولید بیشتر الکل ادامه دارد، افزود: با به‌کارگیری این سویه جدید فرایند شست و شوی مخازن و دستگاه‌های مختلف تولید الکل در شرکت خمیرمایه و الکل رازی (سیستم CIP) با فاصله بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه این فرایند؛ توقف تولید به دلیل شست و شوی مخازن کمتر شده و حاصل آن افزایش تولید الکل در شرکت خمیرمایه و الکل رازی است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه با بیان اینکه این سویه عمر مفید دستگاه‌ها را نیز افزایش داده‌است، گفت: تحقیقات بیشتری در خصوص فواید این سویه در حال انجام است و توسعه استفاده از این سویه در برنامه‌های آتی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار دارد.

وی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یک شرکت دانش بنیان بزرگ مقیاس است و تولید خمیرمایه، الکل و دیگر فرآورده‌ها در حوزه کشاورزی و صنعت که در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می‌شود حاصل تلاش‌های علمی و پژوهشی اساتید دانشگاه و موسسات تحقیقاتی مختلف این مجموعه بزرگ است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به «مهار تورم و رشد تولید»، رشد ۶۵ درصدی را در تولید شکر و دیگر فراورده‌های باگاس و ملاس در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را تجربه کنیم.

شرکت خمیرمایه و الکل رازی وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، ۸۰ درصد الکل طبی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار