مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: آب در ۲۷ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان کرمان وجود دارد که این رقم در سال گذشته حدود ۴۷ درصد بود.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴ 31 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، علی رشیدی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت با بیان این مطلب که سال کم بارانی در استان کرمان داشتیم، اظهار داشت: متوسط بارندگی سالانه در سطح استان ۱۳۰ میلی‌متر است، اما این عدد به ۹۵ میلی‌متر رسیده است.

وی عنوان کرد: اگر همکاری آبفا نبود در تابستان امسال در خیلی از شهر‌های استان در تامین آب آن‌ها دچارمشکل می‌شدیم.

رشیدی‌نژاد بیان کرد: طی پنج ماه سال جاری ۸۵ حلقه چاه آب جدید وارد شبکه آب استان شد و توانستیم تا حدودی کمبود آب را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: میزان آب‌های ذخیره شده پشت سد‌های استان در حال حاضر ۱۷۰میلیون متر مکعب است و این در حالی‌ست که سال گذشته این رقم حدود ۲۷۰ میلیون متر مکعب بود.

وی افزود: ۲۷ درصد ظرفیت مخازن سد‌های استان کرمان آب در آن‌ها وجود دارد و این در حالی است که این رقم در سال گذشته حدود ۴۷ درصد بود.

رشیدی‌نژاد ادامه داد: از انتقال خط آب خلیج فارس به صنعت استان ۳۰ میلیون متر مکعب به شهر کرمان (۲۵ میلیون متر مکعب) و رفسنجان (۵ میلیون متر مکعب) اختصاص یافته و این پروژه هم‌اکنون حدود ۴۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با انتقال این آب به شهر‌های کرمان و رفسنجان کمبود آب این مناطق رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: سالانه مصرف آب در کرمان از منابع آب زیرزمینی بر اساس آخرین آمار منابع آب، ۶.۲ دهم میلیارد متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: اگر بخواهیم آب‌خوان‌ها را به شکلی احیاء کنیم، باید سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی کنیم و این مسأله در سند سازگاری کم آبی هم مصوب شده است.

رشیدی‌نژاد تاکید کرد: در کل استان کرمان بیشتر تامین آب ما از آب‌های زیرزمینی است و باید کم‌کم به سمت آب‌های سطحی برویم و در این راستا، طرح جامع منابع آب استان را تهیه کرده‌ایم و در این طرح هر شهرستان مشخص شده که منابع آب آن از کجا باید تامین شود.

وی افزود: در جنوب استان دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد در طرح جامع تامین آب وصل به سد جیرفت هستند و پنج ماهی است این پروژه در حدود ۷۰ کیلومتر به سمت جیرفت و عنبرآباد در حال اجرا است و قراداد اولیه اجرایی این پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان است و پیش‌بینی این است تا پروژه تکمیل شود نیاز به دو هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

رشیدی‌نژاد ادامه داد: برای شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج و رودبار ۲۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب از دریای عمان گرفته‌ایم.

وی ابراز داشت: در کنار شهر‌های جنوبی، ۱۲۶ میلیون متر مکعب تخصیص آب از دریای عمان برای استان کرمان گرفته‌ایم که در مجموع ۱۵۱ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به استان تخصیص یافته و اکنون فراخوان این پروژه انجام شده و به‌دنبال سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح هستیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار