بانی ابر واحد صنعتی خراسان جنوبی با گذشت حدود چهاردهه از راه‌اندازی کارخانه لاستیک‌سازی در مرکز خراسان جنوبی اکنون پس از طی کردن صخره‌ها و راه‌های پر فراز و نشیب تولید بر بلندای قله تولید این استان ایستاده است تا برای همیشه ماندگار بماند در تاریخ علم و صنعت این خطه از ایران‌زمین.
کد خبر: ۱۱۲۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹ 30 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس؛ سرآغاز ایستادن ابر مرد صنعت خراسان جنوبی بعد از حدود چهار دهه طی کردن صخره‌های و ارتفاعات پر پیچ‌و‌خم و پر فراز و نشیب تولید به دوره‌های قرآن معتمدان بیرجندی برمی گردد که در دهه ۶٠ برپا بود.

او و همدوره‌هایش در یکی از این دورهمی‌های نورانی تصمیم فروزنده و پر فروغ برای آینده صنعت خراسان جنوبی می‌گیرند و هر‌کدام سهمی اندک برای عملیاتی شدن این تصمیم کنار می‌گذارند تا این که با همراهی دیگر سهامداران که از ۴٢ شهر کشور در این همراهی سهیم می‌شوند کارحانه‌ای تولیدی (لاستیک‌سازی بیرجند) یک هفته مانده به آغاز سال جدید (سال ۶٧) با سرمایه اولیه ١٠٠ هزار تومان ۴ هزار و ۵٣٢ سهامدار تاسیس می‌شود.

با روشن این مشعل پرفروغ عملیات اجرایی احداث کارخانه نیز براساس موافقت اصولی صادره از وزارت صنایع با ظرفیت اسمی بیش از ۵۰۰ تن از نیمه‌دوم سال ٧٠ آغاز شد و هفت سال بعد هم در ١٩ مهر ١٣٧٧ با صرف ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ارزبری ۸۴ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید.

اکنون این کارخانه بزرگ‌ترین واحد صنعتی خراسان جنوبی ست و ٢٠ درصد تایر سواری کشور را تامین می‌کند و سهمی بس عظیم در اشتغال‌زایی و با استفاده از روش‌های نوین یکی از واحد‌های تولیدی دانش‌بنیان استان به‌حساب می‌آید.

بانی ابر واحد صنعتی خراسان جنوبی پدر علم و صنعت استان به‌حساب می‌آید و به همین واسطه در هفته بزرگداشت صنعت از سید محمد حسین زینلی به عنوان چهره ماندگار صنعت خراسان جنوبی در سطح ملی تکریم و قدردانی به عمل آمد.



طی کردن مسیری بس سخت و مشقت زا

این مرد میدان تولید خراسان جنوبی که عضو هیئت موسس، هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکتی تولیدی و به نام در این استان و در خارج از مرز‌های استان و جهان به‌حساب می‌آید برای رسیدن به قله پر فراز تولید مسیری بس سخت و مشقت‌زا را طی کرده است.

به گفته خودش «اگر شما بدانید که این کار بزرگ، فقط با ١٠٠ هزار تومان شروع و این سرمایه هم از ۴٢ شهر کشور با خرد خرد جمع شدن منابع اندک ۴ هزار و ۵٣٢ نفر به‌عنوان سرمایه اولیه بوده و بعد هم بانک سپه برای کمک به این مردم پا پیش گذاشته است به طور حتم متوجه خواهید شد که چقدر طی کردن این مسیر سخت و مشقت‌زا بوده است.

بار‌ها و بار‌ها در طی این مسیر به بن‌بست رسیده و ناامیدی را با گوشت، پوست و خون خویش احساس کرده‌ایم، اما از آن جا که خداوند متعال می‌خواست در منطقه مرزی شرق کشور یک سفره روزی حلال برای آنان که جویای کارند پهن شود حمدالله به سرانجام رسید.

اکنون شاهد بالندگی بزرگترین واحد صنعتی خراسان جنوبی در عرصه ملی هستیم طوری که حدود ٢٠ درصد تایر سواری کشور و ۴٠ درصد نیاز خودروسازان ایران زمین را این شرکت تولیدی تامین می‌کند.

خداوند لطفی بس عظیم به مردم این منطقه داشته با احداث این کارخانه چرا که امروز این همه در جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال و از همه مهم‌تر سیاست داخلی‌سازی و تکیه بر توان داخل در راستای قطع وابستگی نقش ایفا می‌کند.

لازم به یادآوری ست که این داخلی‌سازی و تکیه بر توان داخل با وجود جوانان بومی و تولیدات دانش‌بنیان همچنان ادامه خواهد یافت.»

مرد میدان تولید دانش‌بنیان خراسان جنوبی آن‌چه طی این سال‌ها در پی آن بوده کمک به اقتصاد خراسان جنوبی و ایران‌زمین آن هم با تولیدی که چرخ وسیله نقلیه اغلب ایرانیان است و به همین واسطه تسهیل‌گری در زمینه خدمت به جامعه آن هم با تولیداتی دانش‌بنیان به‌حساب می‌آید.

به گفته این ابر تولیدکننده خراسان جنوبی نام دستگاهی که در این کارخانه است دستگاه تایر‌سازی تک مرحله‌ای است و در هر کجای جهان که باشد بسیار بسیار حساس است چرا که تایر از قطعات منفصله زیادی تشکیل شده که همه قطعات هم باید مونتاژ شود و حتی در حد یک صدم درصد هم نباید عدم انطباق داشته داشته باشد چرا که در سرویس، زیر خودرو و حرکت به مشکل می‌خورد.



نصب و تجهیز دستگاه پخت تایر

این دستگاه بهترین دستگاهی ست که به بهترین وجه این‌ها را مونتاژ می‌کند و بعد وارد مرحله پخت می‌شود که از هفت سال پیش اقدام به نصب و تجهیز دستگاه پخت تایر در این کارخانه کرده است.

اما اهمیت موضوع اینجاست که با تکیه بر توان داخل و استفاده از دانش مهندسان بومی دستگاهی را در این کارخانه تولیدی ساخته شده که قبل از آن از کشور ژاپن وارد می‌شد، اما اکنون با دستان توانمند مهندسان ایرانی این دستگاه ۶ سال است که در این کارخانه تولیدی مشغول به پخت تایر است.

همچنین خودرو‌های شاسی‌بلند این مملکت که گاهی ۴ تا ۵ میلیارد تومان قیمت دارد از تایر‌هایی استفاده می‌کنندکه با استفاده از این دستگاه تولید شده است.

مولفه‌های خوداتکایی

پرسش این است که مولفه‌هایی خوداتکایی و دست‌یابی به دانش‌های نوین چیست؟

پاسخی هم که زینلی این مرد میدان تولید خراسان جنوبی به این پرسش می‌دهد این است که برای دستیابی به این مهم لازم است چند مولفه تاثیرگذار را سرلوحه کار خویش قرار دهیم که اولین آن در جذب نیروی انسانی توانمند و تحصیل کرده است و خدا را شکر اغلب خراسان جنوبی‌ها دارای مدارک تحصیلی عالی از دانشگاه‌های معتبر هستند.

دیگر این که بعد از جذب نیروی کارآمد و توانمند، آموزش‌های زیربنایی به آن‌ها می‌تواند بسیار کارآمد و ثمر بخش باشد همان‌طور که در این واحد تولیدی به‌صورت چرخشی نیرو‌ها آن آموزش روز را فرا می‌گیرند.

همچنین دو بال پرواز و حرکتی بسیار هم داریم یکی اداره تکنولوژی بسیار پویا، فعال که متشکل از جوانان خوش فکر، خلاق و با تحصیلات عالیه دانشگاهی و تجربیات بسیار خوب و دیگر اداره ماشین‌آلات و فنی این کارخانه است که از توانمندی بسیار بالایی برای تامین آن‌چه را تکنولوژیست‌های این واحد تولیدی برای تولید تایر‌های مدرن و پیشرفته نیاز دارند آن‌ها فراهم می‌کنند و پیوند این دو اداره سبب خلق تولید این دستگاه شد که فقط در دنیا هفت کشور آن را ساخته‌اند.

این مهم هم پس از چهار سال کار تحقیقاتی با تشکیل شبکه بزرگی از سازندگان قطعات تراشکاری حرفه‌ای کشور که همه هماهنگ، همسو و هم‌افزا بودن بسیج شده و با کمک گرفتن از دانشگاه خواجه نصیر طوسی به سرانجام رسید.



پایانی بسیار شیرین و غرور آفرین.

اما توصیه این مرد میدان تولید خراسان جنوبی به آن‌هایی که ابتدای راهند و می‌خواهند گام در این مسیر پر از فراز و نشیب بگذارند هم این است که سودآوری برای ورود به هر کار اقتصادی اصلی پذیرفته شده است، اما کارآفرین به این اصل چندان توجهی ندارد. خواسته من هم از آن‌هایی که می‌خواهند وارد عرصه کارآفرینی شوند این است که به طور حتم برای ورود به این عرصه همه جوانب را بسنجد و سبک و سنگین کنند چرا که ورود به عرصه تولید راهی بس دشوار و پر از فراز و نشیب است، اما پایانی بسیار شیرین و غرور‌آفرین دارد.

همین کارخانه از یک دوره قرآن که معتمدان شهر بیرجند حضور داشتند نفری ١٠ هزار تومان گذاشتند و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که ۴٠ درصد تایر سواری ١٢ خودرو ساز کشور را تامین می‌کنیم و این افتخار از آن آن هایست که قدم‌به‌قدم و پشت سر هم، اما حساب شده گام برداشتن و اگر بخواهیم همانند قدیمی‌تر‌ها صحبت کنم خیلی دود چراغ خوردیم تا به این اینجا رسیدیم پس باید زیرپای خود را محکم کرده و بدانند چه می‌خواهند بکنند.

بعد هم با جذب نیروی انسانی حرفه‌ای مطمئن باشند که موفق می‌شوند همچنان که ما این کار را کردیم و با جذب نیروی انسانی خلاق و کار آمد و آموزش خوب دستگاه خوب خلق کردیم و ساختیم. اکنون محصول ما یک محصول دانش‌بنیان در سطح کشور است.

هرکسی بخواهد در این راه قدم بگذارد لازم است کمر همت را محکم ببندد و به طور حتم هم موفق می‌شود.

آن‌هایی هم که در این مسیر به بن‌بست می‌رسند و ناامید می‌شوند باید بدانند که این راه بسیار سخت است، اما به طور حتم به انتها می‌رسند اگر نیرو کار حرفه‌ای داشته باشند و توکلشان در همه مراحل به خدا باشد.

سئوال کلیشه‌ای، اما مهم شکست در کار یک کار کارآفرین چه نقشی دارد؟ پاسخش هم به این پرسش کلیشه این است که از شکست بالاتر یعنی به بن‌بست کامل رسیدن به ناامیدی مطلق رسیدن و این که هیچ راهی نداشته باشی، اما از آن جا که تصمیم گرفته‌ای این قله‌های سخت را طی کنی به طور حتم از آن عبور‌خواهی کرد. همان‌طور که من بار‌ها بار‌ها به بن رسیده و هیچی راهی نداشته‌ام.



شکست راهنمایی برای نشان دادن راه اصلی.

اما شکست راهنمای خیلی خوبی است چرا که راه اصلی را نشانمان می‌هد و آن جا که شکست خورده‌ایم به طور حتم اشتباهی کرده‌ایم.

آن‌هایی که می‌خواهند به‌دنبال کارآفرینی بروند توصیه می‌کنم به طور حتم از شکست نترسند و بلکه شکست را مغتنم شمرده و فرصت تلقی کنند نگویند این راه را که رفتیم نشد بلکه برگردند، حساب شده و با قدم‌های استوار ومحکم‌تر از قبل از و با بسیج امکانات به راهشان ادامه دهند مطمئن باشند که این راه اشتباه به آن‌ها کمک کرده است تا راه درست را انتخاب کنند.

اگر ٣٠ سال قبل به‌ویژه در زمانی که مملکت در فصل بعد از جنگ به سر می‌برد و نیاز به سازندگی داشت در عین این که کمبود‌ها بسیار بود. همچنین بخش اعظم چهار استانی که در تهاجم جنگ قرار داشت تخریب شده بود. یعنی نه منابع مالی بود و نه کارشناسان حرفه‌ای و ماهر.

اگر در این اوضاع توانسته‌ایم از دل خاک جنگ‌زده این کارخانه عظیم تولیدی را با یاری خداوند خلق کنیم، در این شرایطی که همه‌چیز در مملکت فراهم است به‌ویژه نیروی تحصیلکرده ماهر و زبده در سطح بین‌المللی اگر کسی بگوید گام نهادن در راه تولید سخت است قبول می‌کنم، اما اگر بگوید نمی‌شود نه به هیچ نمی‌پذیرم.

کسی که این راه با دست خالی طی کرده مدعی است که در این شرایط هر کسی اراده کند می‌تواند موفق شود.

پرسش دیگر از این کارآفرین دانش‌بنیان خراسان جنوبی این است که چه برنامه‌ای برای افق آینده دارید؟ پاسخش هم این‌گونه است اگر به آینده فکر نکرده و تنها به وضع موجود بسنده کنیم به طور حتم وضع موجود را هم باخته‌ایم.

باید از توانمندی خود استفاده کنیم و نقطه خالی مملکت را هدف بگیریم هر‌چند در دولت جدید درآمد‌های حاصل از نفت به کشور برمی گردد و تا حدی ارز آوریمان مناسب است، اما در فروش نفت قبل از آن و حتی هم‌اکنون عمده درآمد کشور از آن شرکت‌های معدنی و پتروشیمی است.

پس مواد معدنی اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و برای بهره‌برداری از این معادن نیاز به‌دستگاه‌هایی بسیار عظیم و غول‌پیکر است تا بتواند مواد معدنی را با وزن ٣٠٠ تن حمل کند و این دستگاه‌ها یا ماشین‌آلات نیاز به تایری دارد که بتواند این وزن را تحمل کرده و در شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک بتواند این مواد را بیرون آورده و حمل کند.



مافیای واردات تایر‌های سنگین

همان‌طور که می‌دانید تایر این‌گونه ماشین‌آلات از خارج کشور وارد می‌شود و، چون این تایر‌ها به طور مطلق وارداتی ست مافیایی هم پشت آناست تا ایران در این زمینه به خودکفایی نرسد.

در نتیجه این واحد تولیدی در گام بعدی تولید این‌گونه تایر‌ها را هدف‌گذاری کرده که موافقت اصولی آن را هم دریافت و زمین مورد نیاز را نیز آماده‌سازی کرده است. همچنین مطالعات کامل آن را در حوزه‌های تکنولوژی، ماشین‌آلات، ساختمان و سوله نیز به سرانجام رسانده است.

این مهم طی ماه‌های آینده بعد از امضاء قرار داد با هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در در این کارخانه ایجاد می‌شود و زمینه اشتغال هزار و ۶٢٠ نفر را هم فراهم می‌آورد که در حوزه تایر ماشین‌آلات معدنی، ساختمانی، اتوبوسی و کامیونی کمک بسیار بزرگی به کشور خواهد شد.

تقدیم بازار‌های صادراتی به دیگر کشور‌ها

پرسش دیگر از این بانی صنعت خراسان جنوبی این است که در این حرفه خاص به صادرات و حضور در بازار‌های بین‌المللی هم می‌اندیشید؟

پاسخی که می‌دهد هم به این‌گونه است: «سال‌های گذشته به دلیل نیاز کشور به تایر وزارت صمت صدور آن را ممنوع کرد بود که البته با این اقدام بازار‌های صادراتی را از دست داده و تقدیم دیگران کردیم، اما مجدد چند ماهی ست که اجازه صدور ١٠ درصد تولیدات را داده است و از آن زمان صادرات تایر را به کشور‌های آذربایجان، ارمنستان، عراق و پاکستان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ورود تایر از دیگر کشور‌ها ممنوع شود

آخرین پرسش هم با این عنوان از وی پرسیده شد یک کارآفرین و تولید‌کننده نمونه چه دغدغه و چه مطالبه‌ای از مسوولان دارد؟ و او هم این گونه پاسخ داد: متاسفانه هنوز تایر وارد مملکت می‌شود من بار‌ها از مدیران تصمیم گیرنده در کشور خواهش کرده‌ام که این ارزی را که در اختیار وارد‌کنندگان تایر قرار می‌دهید را به تولید‌کنندگان داده تا طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنند تا هم شغل ایجاد شود و هم به خودکفایی در زمینه تولید تایر برسیم، اما تاکنون که چنین اتفاقی نیفتاده و شاهد واردات تایر به کشور هستیم.

سخن پایانی: بانی ابر واحد صنعتی خراسان جنوبی با گذشت حدود چهاردهه از راه اندازی این کارخانه اکنون پس از طی کردن صخره‌ها و راه‌های پر فراز و نشیب تولید بر بلندای قله تولید این استان ایستاده است تا برای همیشه ماندگار بماند در تاریخ علم و صنعت این خطه از ایران زمین.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار