یک متخصص پوست و مو در رابطه با لیزر درمانی، عوارض و روش های درمان آن می گوید: پوست و مو اعضای حساسی هستند که نیاز به مراقبت ویژه‌ای برای حفظ طراوت و زیبایی دارند. پیشرفت علم پزشکی و تمایل افراد به زیبا و جوان ماندن در دنیای امروز باعث پیدایش خدمات جدیدی در حوزه ی پوست و مو شده است که این خدمات همچنان در حال گسترش و به‌ روز رسانی هستند.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵ 30 August 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: دکتر مهدی قهار ترس متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: واژه لیزر به معنی تقویت نور با نشر تابش تحریک شده است و لیزر های پوست که انواع مختلفی هستند در واقع پرتو های نوری با طول موج مناسب و متمرکز هستند که میتوانند در درمان برخی مشکلات پوستی به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: یک روش تقسیم بندی لیزر ها براساس طول موج آنها است که هر طول موج با توجه به میزان انرژی و عمق نفوذ به بافت کاربرد خاصی دارد.

این مقام مسئول در همین خصوص تصریح کرد: از این رو یک پزشک و متخصص پوست زمانی که می‌خواهد از لیزر برای درمان مشکلات و ضایعات پوستی خاصی اقدام کند، با علم و آگاهی از ویژگی‌ های بافتی ناحیه موردنظر، لیزری متناسب با آن را انتخاب می‌کند تا هم کمترین آسیب را به پوست بیمار وارد کند و هم به شکل مؤثری آن مشکل پوستی را درمان کند.

 

به گفته دکتر قهار ترس، به طور کلی لیزرها در رفع چین و چروک، جوان سازی، لایه برداری سطحی و عمقی، لیفتینگ و جوان سازی پوست، رفع موهای زائد صورت و بدن، رفع لک های پوستی، رفع کک و مک، رفع بعضی خال ها، رفع جای زخم، رفع جای آکنه و جوش، پاک کردن تاتو، رفع ترک های پوستی ناشی از حاملگی یا کاهش و افزایش وزن، درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتی، واریس ها به کار می رود.

 

او به برخی از لیزر های شایع که امروزه استفاده میشود اشاره کرد و گفت، لیزر کیوسوئیچ، لیزر فرکشنال co2 ، لیزر اربیوم، لیزر آر اف فرکشنال، لیزر الکساندرایت و همچنین لیزر دایود می توان نام برد.

 

دکتر قهار ترس افزود: لیزر های پوستی اگر به صورت صحیح و با تکنیک مناسب انجام نشود ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که از جمله می توان به، تغییر رنگ پوست، اسکار، عفونت، سوزش و قرمزی، زخم، تورم همچنین و درد تاول اشاره کرد.

این فعال حوزه پزشکی در خصوص لیزر و انواع آن می گوید: لیزر یک نوع از انرژی نورانی است که حاصل از تقویت اشعه های نور خورشید بصورت منظم که از یک تیوپ سطح داخلی که آینه دارد که این آینه باعث می شود نور بصورت کاملاً منظم و در یک خط واحد قرار گیرد و همچنین از یک منبع قوی باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کاربرد لیزر درمانی چیست و بیشتر برای چه بیمارانی مورد استفاده قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: لیزر کاربردهای مختلفی دارد که از ازجمله می‌توان به، رفع موهای زائد، لک های پوستی و همچنین در ضایعات پوستی مادرزادی مثل ماه گرفتگی و تغییرات بیماری های مادرزادی مورد استفاد قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه استفاده از لیزر درمانی می تواند دائمی باشد یا خیر، اذعان کرد: گاهی اوقات فرد لیزر می شود و برای آن درمانی صد در صد نمی باشد با این حال برخی افراد فکر می کنند که با لیزر درمانی برای همیشه از بین میروند. زیرا لیزر یک راه حل دائمی نیست و مو در برخی موارد می تواند دوباره رشد کند. میزان رشد مجدد مو و سرعت رشد مجدد آن به عوامل مختلفی از جمله چرخه رشد موی فرد، نوع پوست مورد استفاده بستگی دارد.

دکتر قهار ترس متخصص پوست و مو در خصوص عوارض استفاده از مراکز غیر تخصصی برای لیزر می گوید: کسانی که لیزر انجام میدهند باید متخصص پوست یا با آناتومی سلول های پوستی آشنا باشند. انواع پوست و نوع رنگدانه پوست را بیمار باید خودش بصورت تخصصی انتخاب کند تا فرد آسیب نبیند. همچنین اگر در مراکز غیر تخصصی لیزر انجام گیرد ممکن است برای فرد عوارضی به همراه داشته باشد.

این فعال حوزه پزشکی در خصوص موارد منع استفاده از لیزر این چنین می گوید: اگر کسی عفونت طحال داشته باشد یا ضایعه فعالی مثل عفونت در صورت داشته باشد، یا بیماران خود ایمنی یا در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است منع داشته باشد.

دکتر قهار ترس در خصوصی تفاوت لیزر درمانی با لیزر در صنایع این چنین می گوید: لیزر درمانی برای بیماری های پوستی و سرطان ها یا بازسازی یا رفع عیوب پوست استفاده می شود. همچنین در صنایع در برش و تشخیص ترک‌ خوردگی لوله ها استفاده می شود. به عنوان مثال در صنایع نفت و گاز و تاسیسات برای تشخیص ترک خوردگی مخازن انرژی از لیزر استفاده می کنند.

او همچنین در ادامه این گفت و گو به انواع سرطان پوست اشاره کرد و گفت: از شایعترین سرطان های پوستی سرطان بازال است که در سلول های سطحی فعالیت دارند. دومین سرطان که در پوست شایع است سرطان سلول سنگ فرشی می باشد. همچنین سرطانی که کمتر شایع است سرطان ملانوم بدخیم می باشند.

دکتر قهار ترس به عنوان مختص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص پیشگیری از سرطان می‌گوید: هنوز علت سرطان مشخص نشده است. اما از شایعترین آن ها اشعه نور خورشید، ویروس HPV(زگیل)، اشعه رادیواکتیو، امواج با طول موج بلند مدت مانند گوشی موبایل، آلودگی محیطی و صنعتی است.

وی در همین خصوص افزود: پرهیز از آفتاب، استفاده از کلاه و عینک آفتابی و پوشیدن لباس رنگ روشن و کرم ضد آفتاب می تواند باعث پیشگیری از سرطان پوستی در بدن شود.

دکتر مهدی قهار ترس متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان گفت: افرادی که دارای بیماری های پوستی هستند ساعت 10 صبح تا ۴ بعد از ظهر که طول موج گرما در فصل تابستان زیاد می باشد از منزل خارج نشوند. و همچنین هر ضایعه پوستی که بیش از دو هفته بهتر نشود باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

 

برچسب ها: لیزر ، لیزر درمانی ، عوارض
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار