مدیرکل حوزه هنری ایلام:
مدیرکل حوزه هنری ایلام گفت: موکب فرهنگی هنری شین در چهار شهرستان سیروان، ایوان، مهران و دهلران از امشب تا ۱۶ شهریور ماه به ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی برای زائران اربعین حسینی می‌پردازند.
کد خبر: ۱۱۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵ 27 August 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ سعید خیرالهی در آیین افتتاح موکب فرهنگی شین اظهار کرد: این ایستگاه فرهنگی برای دومین سال متوالی همزمان با ایام اربعین فعالیت خود را شروع کرده است.

وی افزود: موکب هنرمندان شین با مشارکت هنرمندان این استان خلاء مهم کمبود فعالیت‌های فرهنگی در سنوات گذشته را جبران می‌کند.

خیرالهی ادامه داد: امسال موکب اصلی شین در سه راهی کارَزان و سه ایستگاه سیار ایوان، دهلران و مهران در بخش‌های مختلفی چون تجسمی، خوشنویسی، ماشین نویسی، تابلو نویسی، عکاس خانه آماتور و حرفه‌ای، نمایش با حضور ۱۱ گروه نمایشی، مراسم سنتی چَمَر، نما و نوا، شعر خوانی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به زائران خدمات می‌دهند.

مسوول موکب شین (هنرمندان ایران و ایلام) هم گفت: این ایستگاه فرهنگی برای دومین سال پیاپی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج هنرمندان فعالیت خود را آغاز کرد.

حسن اسدی یادآور شد: این موکب دارای چهار غرفه شامل قدمگاه کتاب، حجاب و عفاف، عکاسخانه و کودکان و نوجوانان است که در این غرفه‌ها خدمات متنوعی به زائران ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: استقرار موکب شین در سه راهی کارَزان (محل تلاقی مسیر خودروهای عبوری از سه شهرستان ایلام، سیروان و چرداول) و در کنار موکب بزرگ بنیاد مستضعفان است و زائران هنگام تردد قبل یا بعد از عزیمت به مهران در این موکب بزرگ برای استراحت توقف می‌کنند و فعالیت ایستگاه فرهنگی شین جامعه هدف بیشتری از زائران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اسدی افزود: در این موکب فعالیت‌های گوناگونی چون اشعار آیینی، نمایش، نمایش خیابانی، عاشورایی، مقاومت و ایثار و شهادت، سرودهای سه زبانه، نوشتن اذکار و ادعیه روی ماشین، پارچه نوشته، اهدای پوستر نفیس خوشنویسی به زائران، موسیقی محلی آیینی، نمایشگاه آثار تجسمی، عکس‌های اربعین و سینما سیار جهت نمایش فیلم‌هایی با موضوع عاشورایی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف‌ موکب فرهنگی هنری شین استفاده از ظرفیت هنرمندان کل کشور و معرفی این موکب به ادارات و دستگاه‌های فرهنگی در اقصی نقاط کشور است.

اسدی با بیان اینکه موکب شین باید به یک جریان فرهنگی در کشور تبدیل شود، یادآور شد: یکی از برنامه‌های آتی موکب شین برای سال‌های آتی این است که هر روز هنرمندان یک استان با حضور در این ایستگاه فرهنگی به ارائه برنامه‌های آیینی خود با موضوع عاشورا و اربعین خواهند پرداخت.

آیین افتتاح موکب شین با حضور جمعی از مسوولان و مدیران دستگاه‌های مختلف و هنرمندان استان در کنار موکب بزرگ بنیاد مستضعفان در سه راهی کارَزان برگزار شد.

دمام و سنج زنی، اجرای سرود و شعرخوانی کردی و فارسی از برنامه‌های جانبی این آیین بود.

مهران به واسطه مسافت کوتاه به عتبات عالیات و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهمترین و اصلی ترین گذرگاه زمینی کشور است.

بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد می‌کنند./ح

 

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار