استاندار یزد، در برنامه زنده «رو در رو» رادیو یزد، مطرح کرد؛
استاندار یزد با حضور در برنامه «رو در رو» رادیو یزد ضمن پاسخگویی به سوالات مردم، به تشریح برخی دستاوردهای دولت سیزدهم در استان پرداخت.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹ 25 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، استاندار یزد همزمان با نخستین روز از هفته دولت در برنامه زنده «رو در رو» رادیو یزد حضور یافت و ضمن پاسخگویی به سوالات مردم، به تشریح برخی دستاوردهای دولت سیزدهم در استان پرداخت.
 
استاندار یزد به مشکلات کشور در زمان تحویل دولت اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در فرمایشات خود شرایط کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم را دشوار توصیف کرده‌اند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت سیزدهم در راستای حل تنش های آبی استان یزد گفت: انتقال آب از خلیح فارس به استان؛ مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است که عملیات اجرایی آن در جریان سفر حضرت آیت الله رئیسی به استان آغاز شد.  
 
وی اعتبار اجرای پروژه مذکور را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و پیش بینی می شود با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود.
 
دکتر فاطمی با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت تسریع در روند اجرای پروژه انتقال آب از دریا به استان، اظهارداشت: در پرتو تدابیر اندیشیده شده فاز اول اجرای پروژه در کمتر از یکسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم می شود.
 
وی در ادامه یکی دیگر از اقدامات مورد پیگیری تیم مدیریتی استان را اجرای خط پدافندی عنوان و خاطرنشان کرد: با مشارکت مجموعه چادرملو، پروژه اتصال آب صنعت به شرب به طول 30 کیلومتر و اعتبار 900 میلیارد تومان اجرایی شد.  

استاندار یزد با بیان اینکه با اجرای پروژه مذکور، تاب آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است، افزود: البته دلیل افت فشار آب برخی مناطق، کمبود آب نیست بلکه به دلیل فرسودگی شبکه انتقال، امکان تزریق بیشتر آب وجود ندارد.  

وی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد جهت کاهش دغدغه های آبی را توجه ویژه به ساخت مخازن ذخیره آب دانست و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، معادل ظرفیت مخازن احداث شده از ابتدای انقلاب تا کنون، مخزن ساخته شده که این مهم، اتفاقی ارزشمند در راستای افزایش تاب آوری آبی استان است.  

دکتر فاطمی همچنین با اشاره به شکل گیری جهاد آبرسانی به روستاهای استان؛ با کمک مجموعه های بسیج و سپاه گفت: پروژه های آبرسانی به 58 روستای استان دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصدی بوده و عملیات آن با سرعت در حال اجراست.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان همچنین از آبرسانی به قریب به ۴۰۰ روستای دیگر استان با اعتبار هزار میلیارد تومان خبرداد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مجموع در حوزه ی آب رسانی اتفاقات بسیار بزرگی ظرف کمتر از دوسال در حال پیگیری و اجرا است.
 
استاندار یزد در ادامه به مردم اطمینان داد که تا پایان عمر دولت سیزدهم بخش عمده دغدغه های مربوط به حوزه آب استان برطرف و اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم می خورد.  

وی با اشاره ای گذرا به تعرضات مکرر به خط انتقال آب به استان در سال های گذشته، اظهارداشت: در حال حاضر با تدابیر اندیشیده شده، پروژه های آبی متعددی در استان های درگیر تنش های آبی در حال پیگیری و اجراست تا امنیت آبی در سراسر کشور برقرار شود.  

دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش یکی از بزرگترین ثروت های استان یزد را منابع انسانی آن دانست و تصریح کرد: همه افراد با هر جایگاه شغلی و اجتماعی مدیون آموزش و پرورش هستند لذا باید با نگاه ویژه، مسائل مربوط به این حوزه را برطرف و زیرساخت های آن را تقویت کرد.  

استاندار یزد با اشاره به لزوم ورود جدی صنایع به حوزه آموزش و پرورش جهت توسعه و تکمیل زیرساخت های آن، خاطرنشان کرد: در این راستا با برگزاری جلسات اختصاصی با اهالی صنعت هر شهرستان، در مجموع صنعتگران ساخت 120 مدرسه به ارزش دو هزار و 500 میلیارد تومان را متقبل شدند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه کل بودجه عمرانی استان یزد در سال 1402، حدود 500 میلیارد تومان است، افزود: بر این اساس دو هزار و 500 میلیارد  تومان متقبل شده برای ساخت 120 مدرسه، پنج برابر کل بودجه عمرانی استان یزد در سالجاری است.
 
استاندار یزد همچنین با بیان اینکه مقرر شد تا از محل مولد سازی اموال مازاد دولتی، هزار میلیارد تومان جهت نوسازی زیرساخت های آموزش و پرورش اختصاص یابد، گفت: با این حساب در مجموع سه هزار و 500 میلیارد تومان در راستای بروز رسانی زیر ساخت های قدیمی آموزش و پرورش و تجهیزات هنرستان ها هزینه خواهد شد.    

دکتر فاطمی در ادامه همچنین از اختصاص 20 درصد از منابع وصولی از محل معادن به حوزه آموزش و پرورش و برنامه های این حوزه خبرداد و گفت: این اقدام، یکی از اتفاقات بزرگ و بی نظیرِ انجام شده در طول 40 سال اخیر است که در دولت سیزدهم رقم خورد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به  تحقق برنامه های خود صادق الوعده است، گفت: عزم جدی دولت بر تحقق قول ها و وعده های داده شده است و در صورت عدم امکان تحقق این وعده‌ها، دلایل آن را برای مردم تشریح خواهیم کرد.
 
فاطمی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به وضعیت حوزه صنعت و معدن استان، اظهارداشت: براساس اعلام مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت و معدن  استان یزد از عدد 0.47 درصد در سال 1398، به عدد منفی 11.2 درصد در سال 1399 رسیده است اما در انتهای نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم به عدد  11.6 درصد می رسد.
 
وی در ادامه یکی از ریل گذاری های استان را حرکت از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش بنیان دانست و با بیان اینکه نباید دو واژه ی «صنعت» و «کارخانه» را به یک معنا تلقی کرد، گفت: صنعت به معنی طراحی قطعه و ماشین سازی بوده و نیروی کار آن را «طراحان و مهندسین مجرب و متخصص» تشکیل می دهد اما «ورود خط تولید و ایجاد شغل به دنبال آن»؛ تعریف «کارخانه» است که به کارگر نیاز دارد.
 
استاندار یزد اظهارداشت: با حرکت جدی به سمت صنعت، شاهد اشتغال بیش از پیش فارغ التحصیلان دانشگاهی صاحب مهارت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای استان خواهیم بود.

دکتر فاطمی با اشاره به بومی سازی بخش عمده خط تولید کاشی و سرامیک در شهرستان میبد، تاکید کرد: یکی از رویکردهای مورد پیگیری در استان باید قطعه سازی و ماشین سازی باشد و ما نیز حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه به تشریح تلاش‌ها و اقدامات دولت در دو سال گذشته برای برون رفت از مشکلات پرداخت و یادآور شد: علاوه بر تولید و واردات واکسن‌های کرونا و ریشه کن کردن بیماری کووید ۱۹، دولت سیزدهم بدون حاشیه پردازی فروش نفت در کشور و همچنین ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها را افزایش داد.  

وی همچنین ممنوعیت بارگذاری صنایع آلاینده جدید در محور مهریز_عقدا» و «عدالت در توسعه صنعت پاک در شهرستان های استان» را از سیاست های استان در حوزه صنعت و معدن عنوان کرد.  

استاندار یزد در ادامه از تلاش جدی دولت سیزدهم برای بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید اشاره و تصریح کرد: در پرتو اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در استان، قریب به 100 واحد راکد احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به پیگیری های مستمر تیم مدیریتی استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی جهت بازگشت یک درصد فروش معادن و 15 درصد حقوق دولتی به استان اشاره و تصریح کرد: ما حصل پیگیری های این حوزه، بازگشت 350 میلیارد تومان از محل معادن به استان؛ برای اولین بار در طول تاریخ استان بود.  

وی در ادامه از اخذ مصوبه پرداخت 1500 میلیارد تومان توسط شرکت های بزرگ معدنی استان جهت تامین پروژه های آبی و احتساب آن به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی آن ها خبرداد و به پیگیری های جدی استان جهت انتقال دفاتر مالیاتی و کارت بازرگانی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی به استان اشاره کرد.

استاندار یزد در ادامه به تماس تلفنی یکی از شهروندان درخصوص وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد اشاره و تصریح کرد: به همین منظور ، قریب به 100 دستگاه ون و 30 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری یزد خریداری شده که تعدادی از آن ها وارد یزد شده است.  

دکترفاطمی همچنین به معضل ترافیک شهر یزد نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه طرح های بسیار خوبی تهیه شده که برخی از آن ها به صورت فوری پیگیری و عملیاتی می شود.  

وی در ادامه با اشاره به سوال طرح شده در زمینه برنامه مدیران استان جهت تقویت امنیت بافت تاریخی یزد، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا استقرار پاسگاه انتظامی در محدوده بافت تاریخی است که تاثیر زیادی در ارتقاء ضریب امنیت بافت تاریخی دارد.  

استاندار یزد همچنین به اهمیت مردمی سازی مسئله برقراری امنیت در بافت تاریخی اشاره و تصریح کرد: درصددیم با استفاده از توان مردم و به همت مجموعه بسیج، سپاه و فراجا آرامش نسبتا مناسبی را در بافت تاریخی حاکم کنیم.  

استاندار یزد در ادامه یکی از مواضع کلان دولت و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی در کشور را اطاعت کامل از رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم با تغییر ریل و شیوه حکمرانی از حاکمیت دوگانه پرهیز کرد و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در همه امور فصل الخطاب قرار داد.

وی با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ ای معاندین به عملکرد اقتصادی دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی در استان ها، تصریح کرد: در حالی که در ۵ سال قبل از دولت سیزدهم متوسط رشد اقتصادی کشور صفر بوده است اما این عدد در سال اول دولت سیزدهم به ۴ درصد رسید.
 
وی با اشاره به نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به حوزه محیط زیست، گفت: یکی از اقدامات انجام شده به منظور صیانت از محیط زیست و حفظ سلامت مردم، ممنوعیت بارگذاری صنایع آلاینده جدید در محور مهریز_ عقدا است که این مهم برای نخستتین بار در دولت سیزدهم رقم خورد.
 
استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: براساس مصوبه مذکور تنها صنایع مجوزدارِ دارای پیشرفت فیزیکی، امکان تکمیل پروژه را دارند و از بارگذاری صنایع آلاینده جدید در محور مهریز_عقدا جلوگیری خواهد شد.  

دکتر فاطمی با اشاره به تقویت سیستم های پایش آنلاین صنایع استان در قالب دوربین های محیط زیست، تصریح کرد: در صورت عدم رعایت قوانین زیست محیطی در واحدهای صنعتی، این واحدها در زمره صنایع آلاینده قرار گرفته و از آن ها عوارض آلایندگی اخذ می شود.  

استاندار یزد همچنین از رتبه نخست یزد در تولید انرژی خورشیدی در سطح کشور خبرداد و گفت: در حال حاضر 100 مگاوات برق خورشیدی تولیدی استان به شبکه تزریق و قراردادهایی جهت تولید قریب به 377 مگاوات دیگر برق خورشیدی در استان یزد منعقد شده است.  

وی در ادامه هدفگذاری استان یزد در حوزه تولید انرژی خورشیدی را تولید 2000 مگاوات برق خورشیدی و تبدیل به یکی از قطب های این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق استان تنها 2100 مگاوات است که براساس هدفگذاری مذکور، معادل تولید برق فعلی استان، برق خورشیدی تولید می شود.

دکتر فاطمی با اشاره به پیگیری های انجام شده در زمینه بازگشت 15 درصد حقوق دولتی معادن به استان اظهارداشت: بخشی از منابع بازگشتی از این محل، در قالب پروژه های تقویت مراتع و مسائل زیست محیطی هزینه می شود.  

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم پیگیری محاسبه تعرفه برق یزد همچون تعرفه مناطق گرمسیر کشور، گفت: با توجه به عدم توزیع مکانی مناسب ایستگاه های هواشناسی در استان و به تبع آن طبقه بندی استان ها بر اساس گزارش های هواشناسی، متاسفانه استان یزد در طبقه بندی مناطق گرمسیر قرار نمی گیرد.  

استاندار یزد اظهارداشت: به منظور تغییر جایگاه یزد در طبقه بندی مناطق مختلف کشور به لحاظ تعرفه های برق، کار مطالعاتی دقیق و مستند انجام و پیگیری های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.  

دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به تماس تلفنی یکی شنوندگان در خصوص جاده بافق_ بهاباد اشاره و خاطرنشان کرد: جلسات مربوط به این پروژه برگزار و پیگیری های لازم جهت تحقق آن انجام خواهد شد.  

استاندار یزد در ادامه برنامه محوری را از اولویت های مهم مدیریت استان خواند و اظهارداشت: یزد نوین؛ یکی از فاخر ترین و مترقی ترین برنامه های توسعه استانی با 20 محور است که با مشارکت نخبگان، بخش خصوصی و بخش دولتی تدوین و به عنوان نقشه راه پیشرفت و تعالی استان قرار گرفته است.  

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مقوله اطلاع رسانی اقدامات و فعالیت های دولت ها در امید آفرینی در جامعه، افزود: امید آفرینی ماحصل جهاد خدمت رسانی و جهاد تبیین است لذا در این راستا باید ضمن افزایش سطح خدمت رسانی به مردم، اقدامات و فعالیت های انجام شده، تبیین شود.  

استاندار یزد در ادامه از تدوین برنامه ویژه ای برای هفته دولت امسال در قالب شورای اطلاع رسانی استان و به همت روابط عمومی استانداری خبرداد و تصریح کرد: پویش یزد 2020 یکی از طرح های اجرایی این حوزه است که به جای تمرکز اطلاع رسانی ها بر هفته دولت، اطلاع رسانی ها از 20 مرداد به مدت 20 روز انجام می شود.
 
دکتر فاطمی یکی از پروژه‌های شاخص اطلاع رسانی شده در قالب پویش یزد 2020 را راه اندازی شرکت پروازی یزد ایر دانست و گفت: تحقق این مهم، یکی از آرزوهای دیرینه بسیاری از افراد بود و خوشبختانه پروازهای این شرکت به صورت منظم انجام می شود.  

وی با اشاره به عزم جدی استان جهت راه اندازی شرکت حمل و نقل ریلی استان یزد تصریح کرد: مقدمات شکل گیری شرکت مذکور انجام  شده و مسائل مربوط به سرمایه گذاری های آن در حال پیگیری و انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار