هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران در محکومیت پیدایش و اشاعه هرگونه روابط ناسالم کاری بین فعالان جامعه پزشکی و داروسازی بیانیه ای صادر کرد.
کد خبر: ۱۱۲۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹ 22 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، در متن این بیانیه آمده است: چندی پیش در فضای رسانه‌ای فیلمی از *ارتباط ناسالم غیرحرفه‌ای بین پزشک و داروخانه با مضمون ارجاع نسخه پزشک به داروخانه‌ای خاص و محاوره بر سر توافق مالی غیرقانونی* منتشر شد که وجدان قسم خورده جامعه پزشکی و داروسازی را به درد آورد.
واقعیتی محدود ولی تلخ در سپهر سلامت ایران عزیز به نمایش درآمد که بواسطه ی دور از انتظار بودنِ چنین رفتارهایی از خادمان سلامت و جامعه پزشکی، با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.
انجمن داروسازان ایران بر اساس رسالت ذاتی خود مبنی بر حفظ سلامت مردم و دفاع از جایگاه و شأن حرفه‌ای جامعه شریف داروسازی ایران، چنین رفتارها و ارتباطات ناسالم ولو محدود را به شدت محکوم می‌کند و ضمن انزجار از معدود افرادی که لباس خدمت داروسازی را دزدیده‌اند، با قاطعیت و در همکاری با سازمان نظام پزشکی و نهادهای مرتبط، با چنین پدیده‌هایی مقابله جدی را سرلوحه اقدامات خود قرار خواهد داد.
همچنین لازم است با مداقه ی علاج جویانه به یکی از علت‌های اصلی این پدیده شوم بپردازیم. سالها قبل وقتی متولیان سلامت و دارو فریاد بر می‌آوردند که عرصه سلامت عرصه خدمت است، عرصه رقابت نیست، عرصه ورود شورای رقابت و هیأت مقررات زدایی نیست، وقتی فریاد زدیم که قوانین بازار در حوزه سلامت کاربرد ندارد و فضای کسب و کار در دنیای سلامت متفاوت است، فریادشان که نشان از دلسوزی داشت، در هیاهوی حرکت‌های پوپولیستی عده‌ای ناکارشناس ره به جایی نبرد.
همچنان که در حال حاضر فریاد می‌زنیم که وزارت‌ها و نهادهای خارج از وزارت بهداشت به بهانه ترویج کسب و کارهای الکترونیکی در امور متولیان سلامت دخالت نکنند و راه را برای سودجویی در عرصه فروش اینترنتی دارو باز نکنند، همچنان صدای ما به جایی نمی‌رسد.
از قرار دیرزمانی است مسئولان مربوط، عمل به شعار پیشگیری بهتر از درمان است را فراموش کرده‌اند و منتظرند بعد از وقوع بحران و فاجعه به فکر حل مسأله باشند.
انجمن داروسازان ایران به تمام مسئولین هشدار میدهد که نتیجه دخالت های غیر کارشناسی در امور سلامت و بی توجهی به اقتضائات حیطه درمان و دارو منجر به ضایعات جبران ناپذیر در سالهای بعد و آسیب جدی به سلامت و اعتماد مردم عزیز خواهد شد.
در پایان هر چند انجمن داروسازان هرگونه رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی را در حوزه سلامت محکوم می‌کند، اما از مسئولان امر انتظار دارد صدای دلسوزان و خادمان واقعی نظام سلامت را بشنوند تا دیگر شاهد چنین ناهنجاری‌هایی در جامعه مقدس پزشکی نباشیم، جامعه‌ای که در دوران دفاع مقدس، کرونا و ... جانبازی و سربازی خود را اثبات کرده و در هر زمانی که لازم باشد از جان گذشتگی خود را نشان خواهد داد.
هیات مدیره انجمن داروسازان ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار