در حالی هر ساله شور و اشتیاق مردم خراسان جنوبی برای حضور در کاروان عشاق کربلا افزایش می‌یابد که برخی از زائران از اتوبوس‌های دربستی و هزینه‌های زیاد آن گلایه دارند، البته مسئولان هم می‌گویند فعالیت اتوبوس‌های دربستی برای اربعین ممنوع است.
کد خبر: ۱۱۲۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ 22 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ۸۰ کیلومتری ایلام، مهران امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز برای تردد به عتبات عالیات است. در اینجا به خوبی می‌توان بوی کربلا را استشمام کرد.

از خراسان جنوبی استانی کویری در شرق کشور هر ساله زائران زیادی خود را آماده رفتن به مراسم اربعین حسینی می‌کنند. شور و اشتیاق برای زیارت ارباب در چهره عشاق به حسین (ع) موج می‌زند در اینجا پیر و جوان و زن ومرد برای رسیدن به مرز‌های دلتنگی روزشماری می‌کنند.

مغناطیس عشق، سالیان سال است که مشتاقان را، پای پیاده به سوی تو رهسپار کرده تا پذیرایشان باشی،‌ای حسین (ع).‌ای امام مهربانی‌ها! دل ما نیز به سمت حرم تو رهسپار شده است، پس با نگاه پرمهرت قلب ما را نیز سرشار از نور و معرفت کن و آرامش را نصیب قلب‌هایمان بگردان.

مسیر نجف تا کربلا برای عاشقان اباعبدالله (ع) که هر سال به عشق اربعین پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند، شور دیگری دارد.

زائران از ابتدای مسیر، با کوله‌ای سبک و آذوقه‌ای اندک، از نجف پای در جاده عاشقی می‌گذارند. پیراهن تعلقات و مادیات و راحتی را در همان ابتدای مسیر از خود جدا کرده‌اند و با پای دل، قدم قدم پیش می‌روند. آسمان دلشان بی تاب رسیدن به حرم حسین (ع) است و دست‌هایشان تشنه لمس ضریح مطهر اوست.

مسیر عاشقی نجف تا کربلای معلی را باید با عبور از ۱۴۷۲ عمود طی کرد، فاصله عمود‌ها از هم می‌تواند برای هر زائر با هزاران نیت و امید همراه باشد. عمود‌های این مسیر به تو این نوید را می‌دهند که تا کربلا چقدر راه برای پیمودن مانده است.

از هر ستون که می‌گذری این شوق در وجودت شعله می‌گیرد که به حریم ملکوتی نزدیکتر می‌شوی و مدام به خود می‌گویی تا وصال چند عمود دیگر باقی مانده است؟ نکته جالب توجه در این مسیر حضور ملیت‌های مختلف در اربعین است، دیگر سیاه و سفید، زبان و نژاد برایت بی‌اهمیت شده است.

مشکل زمانی آغاز می‌شود که زائران با هزار امید خود را برای رفتن به اربعین آماده می‌کنند، اما برخی از اتوبوس‌ها هزینه‌های نجومی دارند و حرف از کرایه دربستی می‌زنند و زائر هر روز سرگردان است و از این کاروان به آن کاروان به دنبال مهیا کردن شرایط سفر است.

رئیس یکی از کاروان‌های پیاده‌روی اربعین گفت: امسال برخی رانندگان اتوبوس برای کرایه دربستی اتوبوس ۴۴ صندلی مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان را اعلام کرده که بیشتر از مقدار معمولی است.

وی افزود: اغلب این رانندگان راضی به بستن قرارداد با توجه به تخلف بودن آن نمی‌شوند و ادارات مربوطه برای برخورد کردن نیازمند مستندات هستند.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه‌ها به خبرنگار ما گفت: اعزام اتوبوس به صورت دربستی در ایام اربعین به سمت مرز تخلف است.

جلال‌زاده با بیان اینکه فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب نباید صورت گیرد افزود: امسال نرخ مصوب برای اتوبوس‌های وی‌ای پی ۶۲۳ هزار تومان است و باقی نرخ‌ها به صورت مصوب به وسیله نصب بنر در پایانه‌های مسافری وجود دارد.

وی بیان کرد:نرخ‌ها در درگاه اینترنتی فروش بلیت به صورت مصوب ثبت شده و هم استان‌ها می‌توانند از آن طریق اقدام به خرید بلیت اتوبوس بیرجند مهران کنند.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه هم استانی‌ها و روسای کاروان‌ها در صورت مشاهده تخلف گران فروشی و یا کرایه دربستی اتوبوس می‌توانند موارد را با ارائه مستندات برای پیگیری بهتر به شماره ۱۴۱ و یا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۸ دستگاه اتوبوس ۸ هزار و ۳۰۰ زائر و خادم اربعین حسینی را از استان به مرز عراق جابه‌جا کردند گفت: از مسافرانی که با خودروی شخصی به سمت مرز حرکت می‌کنند درخواست می‌شود تا حد امکان با دیگر مسافران هماهنگ بوده و در انتقال آن‌ها به مرز کمک کنند تا ناوگان حمل و نقل استان بهتر و بیشتر از پیش جوابگوی نیاز اربعین برای جابه‌جایی زائران باشد.

جلال‌زاده از پیش بینی ۷۵ دستگاه اتوبوس برای امسال خبر داد و افزود: اعزام زائران باید به صورتی باشد که هر نفر براساس کدملی خود بلیت خود را ثبت کند و یا صاحب کاروان و گروه براساس کدملی هر فرد بلیت رفت یا برگشت را برای زوار ثبت و تهیه کند.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: اربعین امسال نیز همانند سنوات گذشته، نظارت‌های لازم بر نحوه عملکرد شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان و ناوگان با استفاده از سامانه‌های در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل و جاده‌ای صورت می‌پذیرد.

جلال زاده یادآور شد: برای جابجایی و انتقال زائرین اربعین حسینی، از حداکثر ظرفیت ناوگان اتوبوسی استان اعم از ناوگان حمل و نقل عمومی و در اختیار کارخانجات، ادارات، شرکت‌ها و ... به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائرین محترم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت صدور صورت وضعیت دربستی در ایام اجرای طرح جابجایی زائرین اربعین حسینی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل در ارائه خدمات به زائرین اعزامی از طریق هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج، ادارات، تشکل‌های مردم نهاد و غیره، امکان اعزام زائرین به صورت گروهی با صدور صورت وضعیت عادی و رعایت نرخ مصوب ابلاغی اربعین از طریق سامانه‌های در اختیار فراهم شده است.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: زائرین می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را از طریق سامانه گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۶۱۴۱ ارسال و یا با شماره ۳۲۳۱۹۰۰۰ تماس بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار