هیچ؛ کارنامه‌ای برای دو سال فعالیت کمیسیونی به نام شهر هوشمند؛
کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد در حالی همانند دیگر کمیسیون‌های شورای شهر یزد دو سال از عمرش را پشت سر گذاشته که بیشتر وقتش صرفا به جلسات طولانی مدت برای بررسی طرح‌ها و مشکلات اختصاص داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ 19 August 2023

فرشاد براتی - دو سال قبل ششمین دوره شورای اسلامی شهر یزد با حضور نمایندگان مردم آغاز به کار کرد و پس از انتخابات هیئت رئیسه، رأی‌گیری برای حضور اعضای شورا در کمیسیون ها و رئیس و نائب رئیس این کمیسیون‌ها انجام شد.

یکی از کمیسیون‌های 9 گانه شورای اسلامی شهر یزد، کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روشها است که در عنوان اهمیت بسیار زیادی برای شهر و شهروندان دارد و در صورتی که عملکرد این کمیسیون خوب باشد می‌تواند تأثیر خوبی در پیشرفت و توسعه استان و خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان داشته باشد.

شروع به کار این شورا هم با وعده‌ها و صحبت‌های بسیار زیبایی که رئیس این کمیسیون بیان می‌کرد همراه بود، از بررسی‌هایی که در سیستم حمل و نقش کشورهای اروپایی انجام داده تا روش‌های ارتباط مردم با شهرداری و تجمیع تمام سامانه‌های شهرداری در یک سامانه و در نهایت خشنودسنجی از شهروندان؛ موضوعاتی که عناوین دهان پرکن و زیبایی دارند اما در صورتی که به مرحله عمل برسند.

ارزیابی شیب‌بندی همه معابر شهر یزد به عنوان مقدمه‌ای برای جلوگیری از آبگرفتگی‌ها در هنگام بارندگی، یزد در آستانه تحول به هویت‌سنجی مبتنی بر موبایل، هفت توقع شورای اسلامی شهر از نظام جامع پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های شهروندان (137)، سامانه نرم‌افزاری برای نظام‌بخشی به فرآیند نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر یزد در راه است، برنامه شورای اسلامی شهر جهت راه‌اندازی نظام جامع نت برای مجموعه شهرداری و مبلمان شهری یزد تنها بخشی از مسائلی است که رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد در طول یک سال گذشته مطرح کرده است.

سامانه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل در یزد راه‌اندازی می‌شود، بهار 1402 و رونمایی از منظومه‌ای یکپارچه از خدمات شهرداری به شهروندان هم دو نمونه دیگر از وعده‌هایی است که توسط این عضو شورا مطرح شده است.

تجملیان همچنین در 18 بهمن 1401 و پس از نزدیک به یک سال و نیم از برگزاری جلساتی که به بررسی وضعیت 137 و دیگر سامانه‌های ارتباطی در این شورا اختصاص پیدا کرد و هیچ خروجی خاصی نداشت، در یک خبر اعلام کرد که سامانه‌های گوناگون ارتباطی مردم با شهرداری یزد در 137 تجمیع خواهد شد، وعده‌ای که هنوز هم پس از مدت بالغ بر هفت ماه عملی نشده و همچنان سامانه‌های ارتباطی متعددی در شهرداری وجود دارد.

البته ممکن است بخشی از این اقداماتی که تجملیان در خبرهای متعدد از آنها صحبت می‌کند عملیاتی هم شده باشد اما رئیس کمیسیون شهر هوشمند به اطلاع‌رسانی در ارتباط با اجرایی شدن آن نپرداخته و صرفاً وعده‌هایش را خبری کرده که این هم خود عیبی بزرگ برای شخصی است که خود را متخصص در حوزه شهر هوشمند می‌داند.

برای رفع این مشکل و استفاده بهینه از زمان شورای اسلامی شهر یزد که برای هر دقیقه آن هزینه‌های زیادی از بودجه شهر صرف می‌شود، شاید باید به تجملیان گوشزد کرد که آقای تجملیان، در اروپا هم که شما به ارزیابی سیستم‌های آن می پردازید، به جای آنکه دو سال حرف بزنند کار را وارد مرحله عملیاتی می‌کنند و نتیجه آن را هم مشاهده می‌کنند نه اینکه یک دوم از وقت مسئولیتی خودشان را بدون هیچ نتیجه خاصی صرفاً به برگزاری جلسات و حرف زدن بگذرانند، اگر صرفاً حضورتان در شورا برای حرف زدن بوده ای کاش جای دیگری را انتخاب می‌کردید و با حضور در یک لیست پرطرفدار این چنین وقت خودتان، 4 عضو دیگر کمیسیون، مدیران شهرداری و از همه مهمتر مردم یزد را نمی‌گرفتید.

البته از آنجا که بی خاصیت بودن عملکرد این کمیسیون بر همگان مشخص بود، طرحی از سوی اعضای کمیسیون در نشست فوق‌العاده علنی این هفته شورای اسلامی شهر یزد مطرح شد که تعداد اعضای این کمیسیون به سه نفر کاهش پیدا کند تا حداقل وقت کمتری از اعضای شورا به هدر رود اما همچنان مدیران شهرداری و مردم باید وقتشان را در کمیسیونی بگذرانند که رئیسش مهمترین دغدغه‌اش خشنودسنجی یا به اصطلاح خودش هپی‌کال است و با استفاده از واژه هپی‌کال مدام بر استفاده از واژگان بیگانه به جای واژگان فارسی تاکید دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار