معان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص شائبه تزریق هورمون در مرغ ها نیز گفت: این موضوع صحت ندارد چرا که قیمت هورومن بالاست و اصلا به صرفه نیست این کار انجام شود و دوم اینکه رشد سریع مرغ ها در مرغداری به دلیل شیوه های پرورشی مجاز است.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹ 14 October 2015

تابناک آذربایجان غربی  :دکتر حسن ملکی نژاد معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به اینکه سلامتی مواد غذایی دغدغه مشترک همه مردم است اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از ۵ سال قبل تا به امروز ۹۰ درصد افراد جامعه کمتر از نیاز یک انسان پروتئین مصرف می کنند و در مقابل ۴۰ درصد نیز ۱۲۰ درصد بیشتر از حد مجاز انرژی و چربی دریافت می کنند و این یعنی اینکه جامعه با سوء تغذیه و نیز مستعد بیماریهایی نظیر دیابت است.

وی گفت: در راستای توجه به امنیت غذایی در استان طرح سنجش باقیمانده سموم در چهار ماده غذایی پیاز،سیب زمینی،گوجه فرنگی و کاهو انجام شد که متاسفانه نتایج حاصل شده مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه سنجش باقیمانده سموم در یازده محصول دیگر نیز در آزمایشگاه مجهز غذا و داروی استان در حال انجام است افزود: به منظور شناسایی باقیمانده های دارویی در طیور نیز طرحی با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی در دست اجراست تا به مردم این اطمینان خاطر را بدهیم که این مواد غذایی نیز سالم است.

معان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص شائبه تزریق هورمون در مرغ ها نیز گفت: این موضوع صحت ندارد چرا که قیمت هورومن بالاست و اصلا به صرفه نیست این کار انجام شود و دوم اینکه رشد سریع مرغ ها در مرغداری به دلیل شیوه های پرورشی مجاز است.

ملکی نژاد یکی از مشکلات مواد غذایی را وجود اسید چرب ترانس بالا دانست و افزود: این مشکل تا حدود زیادی کنترل شده با این همه میزان بالای اسید چرب ترانس می تواند موجب بروز بیماریهایی شود.

وی در خصوص نان های سبوس دار نیز گفت: در حال حاضر میزان سبوس در نانهای تولیدی در استان ۱۲ درصد است که در مقایسه با سایر نقاط کشور از وضعیت بهتری برخودار بوده و اینکه عده ای مدعی هستند نانهایشان بیشتر سبوس داشته و با بسته بندی ارائه می شوند مورد تایید ما نیست و این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که نانهای تولیدی در نانوایی های مجاز مشکلی ندارند و بعضا مشکلاتی که مشاهده می شود از نانهای تولیدی استانهای همجوار است که در استان به شکل غیر قانونی عرضه می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به بازرسی های مستمر از کارخانجات تولید مواد لبنی در خصوص وجود روغن پالم نیز اظهار داشت: در این رابطه با کسی شوخی نداریم و قانون ملاک عمل ماست و طرح ممنوعین پالم به طور جدی پیگیری می شود به نحوی که در حال حاضر به غیر از پنیر پیتزا در مابقی مواد لبنی تولیدی روغن پالم وجود ندارد و در پنیر پیتزا نیز این ممنوعیت که در تعداد معدودی واحد تولیدی جدی گرفته نشده اجرایی می شود.

وی از این نیز خبر داد که بعضا برخوردهای معاونت غذا و دار و با برخی از کارخانجات متخلف منجر به تعطیلی آن واحدها بر اساس قانون می شود افزود: این کارخانه دارها برای اینکه بر مشکل خودشان سرپوش بگذارند و با ترغیب کردن لشکر مخفی افرادی که برایشان شیر می فروشند دست به اعتراضات خیابانی و مشوش ساختن جامعه می کنند که از حالا اعلام می کنیم ما مخالف فعالیت مجاز کسی نیستیم اما اگر تخلفی از واحدی مشاهده شود بدون هر گونه چشم پوشی برخورد می شود.

دکتر ملکی نژاد افزود: از رسانه ها نیز این انتظار می رود که اسیر جو سازی این افراد نشده و واقعیت ها را از ما بخواهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار