کد خبر: ۱۱۱۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰ 12 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، پتروشیمی مازندران از موارد مهمی است که هر از گاهی موافقین و مخالفین طرح را به رسانه ها می کشاند.

پروژه ای که اگر با رعایت تمام استانداردها عملیاتی شود ضمن ایجاد ارزش اقتصادی قابل توجه برای استان ، بخش قابل توجهی بیکاری را به اشتغال تبدیل خواهد کرد.
در سال‌های نه چندان دور و در روزگاری که ارزِ ، ارزان در اختیار واحدهای صنعتی قرار می گرفت و بسیاری از مناطق کشور با برخورداری از آن امتیاز به توسعه ای در خور توجه دست یافتند ، عده ای تهران نشین در دولت با این بهانه که مازندران کشاورزی است و باید قطب کشاورزی ایران باشد استقرار صنعت را در استان ممنوع کردند و در عمل مازندران از ارزِ ارزان برای ایجاد و توسعه صنعتی محروم ماند.
مدتی بعد که نتوانستند ثابت کنند مازندران صرفا باید کشاورزی باشد استقرار صنایع را در استان بصورت محدود و مشروط مجاز کردند و ممنوعیت مورد نظر برداشته شد اما باز هم محدودیت ها مانع سرمایه گذاری صنعتی میشد و در حالی که امتیازات قابل توجهی از مازندران سلب شده بود در دولت نهم محدودیت استقرار صنایع رفع شد اما تا امروز اقدامات ایست تولیدیِ محیط زیست گریبان استان را گرفته است.
البته باید دید محیط زیست زمانی که ویلا سازیها در جنگل ها انجام میشود یا برای ساخت و سازها تغییر کاربری داده میشود چرا مدعی نمیشود اما وقتی قرار است صنعتی ایجاد شود و اشتغالزایی گردد نهایت تلاش و کوشش را برای عدم آن انجام میدهد؟
در حال حاضر در کشورهای مختلفی پتروشیمی ها کنار شهرها و محل سکونت انسان ها قرار دارند ، آیا در آن کشورها زیست انسانی و محیط زیست و منابع طبیعی ارزش ندارد یا اینکه استاندارد تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته که موجب عدم آلایندگی است ملاک قرار میگیرد؟
ایجاد پتروشیمی در استان مازندران با مجوز وزارت صنعت ، معدن و تجارت پس از استعلام های لازم انجام شده است چند چرا قابل تامل است؛
چرا وزارت صمت از مجوز صادره خود دفاع نمیکند؟
چرا نماینده مردم مرند و جلفا بشدت میکوشد که مردم مازندران از این پروژه‌ محروم بمانند در حالیکه روایت نزدیکتر از سوی نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه مطرح شده که موانع اداری پیش روی عملیات اجرایی پروژه برداشته شود.
روایتِ دورِ نماینده مردم مرند حاکی از مخالفتهای همه ارکان دولت با این پروژه است اما روایت نزدیک نماینده مردم شرق مازندران میگوید حتی سازمان بازرسی هم مدارک را بررسی کرده و اشکالی در این موضوع ندیده است!
روایت دور نماینده ای از خطه آذربایجانشرقی میگوید اگر پتروشیمی زده شود خوراک آن معلوم نیست چگونه تامین خواهد شد اما وزارت صمت قبل از صدور مجوز استعلام قانونی لازم را از وزارت نفت انجام داده و آن وزارتخانه تامین خوراک پتروشیمی را بدون مشکل اعلام کرده است.
جالب اینجاست که نماینده مردم شریف مرند و جلفا مدعیست محیط زیست با این پروژه مخالف است و در جای دیگر میگوید در گذشته محیط زیست موافقت اعلام داشته اما باید بررسی شود چرا موافقت کرده و به عبارتی منظورش اینست باید مخالفت میکرد.
چرا سازمان محیط زیست می پذیرد که به دو گانگی متهمش کنند و مباحث حاشیه ای ایجاد شود؟
چرا آن نماینده بر این باور است که باید برای مازندران تصمیم گیری کند؟
قطعا راه ورود به مجلس بعدی از حوزه انتخابیه مرند و جلفا از شرق مازندران نمیگذرد.
یادمان نرود در سالهای قبل هم مازندران را از صنایع خوبی محروم کردند و امروز فریاد کشاورزان و باغداران و حتی نمایندگان مردم در مجلس بلند است از صدها مشکلی که حوزه کشاورزی و باغداری با آن دست و پنجه نرم میکند ، که گویای این واقعیت است در کشاورزی هم توجهی به مازندران نشد و بهانه ای بود برای آنکه استان از قافله تولید صنعتی عقب بماند.
البته وقتی نماینده ای از استان دیگری که در همسایگی این استان هم نیست به موضوع ورود میکند و حتی در خصوص مالکیت زمین محل اجرای طرح اظهار نظر میکند ، چرا مجمع نمایندگان مازندران سکوت پیشه دارند؟
اگر اینگونه است چرا نمایندگان مردم مازندران در ارتباط با خشک شدن دریاچه ارومیه یا مسائل زیست محیطی ، گمرکی ، شیلاتی ، آب ، راهسازی و کشاورزی مرند و جلفا اظهار نظر نمیکنند؟
جوانان و فارغ التحصیلان مازندرانی حق دارند جای عزیمت به دیگر استانها و یا حتی سایر کشورها در این استان فعالیت تخصصی صنعتی را داشته باشند.
پتروشیمی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا حق مازندران است و نقاط مختلفی در استان وجود دارد که از ایجاد آن استقبال میشود.
لازم است نماینده محترم ولی فقیه در استان و ائمه جمعه ، نمایندگان استان در مجلس و استاندار ، جدی تر به موضوع ورود نمایند و به نمایندگی از مردم مازندران از رئیس جمهور بخواهند پتروشیمی مازندران را شخصا تعیین تکلیف کند.
ان شاءالله آنچه که خیر مردم باشد تحقق یابد.
محمد_علی_روشن
مدیرمسئول صنایع نیوز 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار