اردبیل- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش بینی می‌کنیم سال آینده در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم اردبیل طرح جهش تولید دیمزارها اجرایی شود
کد خبر: ۱۱۱۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 07 August 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از مهر، نوبخت اژدری صبح دوشنبه در بازدید از دیمزار‌های استان اردبیل اظهار کرد: اجرای طرح جهش تولید دیمزار در سطح ۳۴۰ هزار هکتار در اردبیل اجرا شده و این این طرح برای سال زراعی آتی در سطح ۳۶۰ هزار هکتار هدف گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در سطح بیش از ۳۴۰ هزار هکتار با مشارکت بیش از ۲۹ هزار نفر کشاورز در یک هزار و ۱۵۱ روستای استان اردبیل اجرا شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: سطح ابلاغی برای اجرای برنامه جهش تولید در دیمزار‌های استان ۳۲۰ هزار هکتار بود که افزون بر برنامه ابلاغی این طرح در سطح ۳۴۷ هزار و ۵۶۶ هکتار با مشارکت ۲۹ هزار و ۵۳۰ نفر کشاورز دیم کار در یک هزار و ۱۵۱ آبادی کشت شده است.

اژدری بیان کرد: در این طرح به میزان ۴۱ هزار و ۴۷۵ هکتار محصولات زراعی دیم در تناوب با غلات و انواع محصولات زراعی با تنوع بیشتر شامل نخود، عدس، کلزا، گلرنگ، کاملینا، ماشک، نخود علوفه‌ای، خلر، یونجه، اسپرس، فالاریس، خربزه، هندوانه، آفتابگردان، همیشه بهار، بالنگوی شهر، کتان (بزرک) و ارقام جدید گندم و جو زیر کشت رفت.

وی ادامه داد: پروژه‌های مهم طرح شامل حفظ بقایای گیاهی در سطح ۱۲۵ هزار و ۲۳۱ هکتار، کشت عمود بر شیب زمین در سطح ۱۰۶ هزار و ۳۴۱ هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح ۵ هزار و ۴۵ هکتار، تبدیل آیش زرد به سبز در سطح ۲۷ هزار و ۶۹ هکتار، پوشش بیمه در سطح ۱۳۱ هزار و ۷۸۵ هکتار انجام، تأمین و توزیع بذر رسمی گندم به میزان ۹ هزار و ۹۲ تن، جو ۳۳۴ تن نخود ۸ تن، ماشک ۱۵ تن، خلر ۵ تن، قره یونجه ۷.۲۵ تن، اسپرس ۸.۵ تن و بذر دانه‌های روغنی ۱۰ تن انجام گرفته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به مدیریت عوامل زیان رسان افزود: در بحث مدیریت عوامل زیان رسان با تشکیل اکیپ‌های پایش استانی، شهرستانی و دهستانی مبارزه با علف‌های هرز مزارع در سطح ۶۰ هزار هکتار، مبارزه با آفات مزارع به خصوص سن گندم، مگس گلرنگ و… در سطح ۱۴ هزار و ۹۰۲ هکتار و مبارزه با بیماری‌ها در ۱۰۰ هکتار انجام گرفته است.

اژدری در خصوص مدیریت تغذیه مزارع نیز افزود: در بخش تغذیه مزارع توجه بیشتری انجام گرفته و در سطح زیر کشت ۲۶۹ هزار و ۵۰۴ هکتار از کود پایه ازته، فسفاته و پتاسه استفاده شده است.

وی گفت: میزان ۱۴ هزار و ۷۳۹ تن بذور رسمی و خود مصرفی موقع کاشت با بذرمال عناصر غذایی فسفر و روی تیمار شده و در سطح ۳۶ هزار و ۶۸۹ هکتار از مزارع در مرحله پنجه زنی با کود‌های NPK و اسید آمینه محلول پاشی و تغذیه تکمیلی انجام گرفته است.

اژدری ادامه داد: در بحث تغذیه محلول پاشی و مبارزه با عوامل زیان رسان در اکثر مزارع استان به دلیل شرایط خشکسالی شدید حاکم بر منطقه و خطر تشدید تنش خشکسالی در اثر سمپاشی با نظر محققین و کارشناسان بخش اجرا، عملیات مذکور انجام نگرفته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری استان اردبیل از نظر شرایط آب و هوایی سال بسیار بدی را سپری کرده است که علاوه بر خشکسالی شدید از ابتدای سال زراعی در اکثر مناطق استان که از ابتدای سال زراعی تاکنون ۲۴۴.۹ میلی متر بارش رخ داده که در مقایسه با آمار بلند مدت ۳۰۱.۴ میلیمتر میزان ۵۶.۵ میلیمتر کاهش داشته و نسبت به بارش سال گذشته ۲۵۸ میلیمتر میزان ۱۳ میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

اژدری تصریح کرد: از طرفی پراکنش بارندگی نیز غیر مناسب بوده به طوری که در زمان کاشت و مرحله پنجه دهی و خوشه دهی و در کل در مراحل حساس گیاهان زراعی دیم به تنش رطوبتی، بارندگی رخ نداده و از طرفی بارش به موقع دو هفته اخیر باعث شده عملیات برداشت مزارع غلات متوقف شود.

وی در خصوص جذب ادوات مورد نیاز طرح نیز افزود: جذب ادوات بیش از برنامه ابلاغی تعداد ۲۵۵ فقره پرونده به شعب بانک ملی معرفی شده و تعداد ۱۵۷ دستگاه انواع ادوات و سه فقره بازسازی کمباین از محل اعتبارات طرح جهش تولید در دیمزار‌ها جذب و مجموع ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: البته توان استان بیش از این می‌باشد و متقاضیان زیادی داریم و در صورت تأمین اعتبار برای شعب بانک ملی استان امکان افزایش جذب وجود دارد و از آخر تیرماه مجدداً جلوی تسهیلات بانکی مسدود شده است.

اژدری خاطرنشان کرد: عملیات برداشت مزارع طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با نظارت کارشناسان در حال برداشت است و تاکنون ۲۳۱ هزار و ۴۶۴، ۴۶۴ هکتار از مزارع طرح با میزان تولید ۱۵۱ هزار و ۶۱۶ تن انجام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار