رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در ریل‌‌گذاری جدید به دنبال نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶ 31 July 2023

به گزارش تابناک مرکزی ،رضا اسدی‌فرد ظهر امروز در نشست با مدیران شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار کرد: حدود یک دهه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در سال 89 به تصویب مجلس رسیده بود، اجرا شد.
وی تصریح کرد: 10 سال اجرای این طرح تجربیات خوبی برای کشور به همراه داشت و موجب پیشرفت در مسیر شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان شد، هرچند به دلیل اقتضائاتی که وجود داشت اجرای این قانون در دهه گذشته در راستای حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان بود.
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز با سپری شدن بیش از 10 سال از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انتظارات مردم و حاکمیت بالا رفته و دیدگاه حمایتی جای خود را به دیدگاه نقش آفرینی شرکت‌ها در اقتصاد کشور داده است، گفت: امروز بحث در حوزه دانش بنیان‌ها این است که این شرکت‌ها چه سهمی در اقتصاد کشور دارند و تا چه اندازه می‌توانند در حل مشکلات نقش آفرینی کنند. اسدی‌فرد با بیان اینکه یکی از معدود قوانینی که به جرات می‌توان گفت به طور کامل در کشور اجرا شده، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، ادامه داد: سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب و همه 20 بند آن به استثنای یک بند اجرایی شد.
وی با اشاره به ارزیابی شرکت‌های دانش بیان ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در طرح ارزیابی روش قبلی وجود داشت، خنثی بودن ارزش اقتصادی شرکت‌ها در ارزیابی و قرار گرفتن شرکت‌های قدیم و جدید در یک سبد بود که در ارزیابی جدید این نقص‌ها برطرف و روش‌هایی جدیدی به کار گرفته شده است.
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به شکل‌گیری 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور افزود: رویکرد قبلی حمایت گلخانه‌ای بود، اما در ریل‌‌گذاری جدید به دنبال نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور هستیم. برقراری تعامل و ارتباط با بخش‌های مختلف کشور رئیس پارک‌ علم فناوری استان مرکزی نیز گفت: پارک علم و فناوری استان تلاش دارد از طریق برقراری تعامل و ارتباط با بخش‌های مختلف از ظرفیت‌های موجودی برای رشد شرکت‌ها استفاده کند.
محمد داستان افزود: اعتقاد ما بر این است که از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور و استان برای رشد شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و در این راستا تعامل و ارتباطات خوبی با بنیاد علوی، بنیاد برکت و صندوق توسعه و نوآوری برقرار شد که تا نقش به سزایی در افزایش گردش مالی شرکت‌ها شده است. حوزه علم و فناوری نباید تنها به قشری که توانمندی مالی دارند ختم شود، بلکه باید افرادی که توانمندی کم دارند نیز بتوانند بهره فناوری ببرند.
وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان موفق شده است مجوز تولید استارتر ماست و دوغ را کسب کند، این در حالی است که گردش مالی 460 میلیون دلاری آن بابت واردات است.
 داستان افزود: حوزه علم و فناوری نباید تنها به قشری که توانمندی مالی دارند ختم شود، بلکه باید افرادی که توانمندی کم دارند نیز بتوانند بهره فناوری ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار