مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: وظیفه ای که امروز بر عهده نویسندگان و راویان و پژوهشگران است، روایت درست حماسه‌ها برای نسل‌های آینده است و بزرگترین کاری که جشنواره داستان حماسی انجام می دهد نیز همین روایت درست و صحیح از حماسه های ایران اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 31 July 2023

به گزارش تابناک رضوی  محمد حسین زاده، با بیان این که فرهنگ و آداب و سنت های ایرانی در کنار فرهنگ شیعه منبعث از عاشورا، روحیه ایرانی شیعه مسلمان را یک روحیه حماسی پرورش داده است، خاطرنشان کرد: ایرانی مسلمان، زیر بار ظلم نمی رود و در مقابل ظلمی که به مظلوم می شود نیز سکوت نمی‌کند. این است که در اساطیر ما هم «کاوه» در مقابل «ضحاک» قیام می کند یا «رستم» به دفاع از مظلوم و وطن برمی خیزد.


وی افزود: اوج این موضوع در ادبیات شیعه نیز «عاشورا» است که هر لحظه آن حماسه است. با وجود آن که در عاشورا مرثیه های زیادی داریم، اما ذره‌ای ترس و خواری در اصحاب سیدالشهدا (ع) نمی بینیم و هرچه هست، شجاعت و دلیری و ظلم ستیزی است که حضرت فرمودند «هیهات منا الذله».


حسین زاده تاکید کرد: فرهنگ ایرانی مسلمان، آمیخته به عناصر «ایرانیت» و «اسلامیت» است و همین امر نیز سبب شده است که در طول تاریخ این آب و خاک، بارها و بارها شاهد حماسه‌های بزرگی از مردان و زنان کشور باشیم. روایت دلیری و ایستادگی «رئیسعلی دلواری» در جنوب، «میرزا کوچک خان» در شمال و «محمدتقی خان پسیان» در خراسان و ... گوشه ای از این حماسه ها است که در نقاط مختلف این مرز و بوم اتفاق می افتد.


وی افزود: اوج این موضوع نیز در «انقلاب اسلامی» و پس از آن «دفاع مقدس» ظهور می کند و در ادامه نیز شاهد اتفاقاتی نظیر «دفاع از حرم» هستیم. هر کدام از این اتفاقات، حماسه ای را رقم زده است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مدت زمان حدود ۴ قرن اخیر که در غرب شاهد به وجود آمدن رمانهای پرمایه هستیم، متاسفانه در کشور دچار ضعف های جدی در این زمینه هستیم. در حقیقت عمر نگارش رمان در کشور، به صد سال اخیر برمی گردد. ضمن این که با وجود آن که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رمان های نسبتا خوبی نوشته شده است، اما این رمان ها به دلیل فضای سیاسی حاکم، روحیه ظلم ستیزی مردم را بروز نداده و از این رو، اثرات برجسته ای در حوزه ادبیات حماسی نداشته ایم.


وی افزود: فرهنگ انقلاب اسلامی، روحیه حماسی را دوباره در مردم ایرانیان دمید و در صحنه حقیقت، حماسه خلق شد. وظیفه ای هم که امروز بر عهده نویسندگان و راویان و پژوهشگران است، روایت درست این حماسه‌ها برای نسل‌های آینده است و بزرگترین کاری که جشنواره داستان حماسی انجام می دهد نیز روایت درست و صحیح و در عین حال خلاقانه و جذاب از حماسه های ایران اسلامی است.


حسین زاده در ادامه گفت: با وجود آن که در حال حاضر در حوزه رمان ضعف داریم، اما در حوزه تاریخ شفاهی و حوزه ادبیات مقاومت به قالبی رسیده‌ایم که در جهان نظیر ندارد و بومی کشور خودمان است. بعضی از کتاب های منتشر شده در این زمینه نیز در چاپ های متعدد و تیراژهای بالا منتشر شده اند که نشان می‌دهد زیست بوم ایرانی به یک مدل و قالب رسیده است این یک اتفاق رو به جلو است. اما قله آن، فراگیر شدن در سطح جهان است. یعنی بتوانیم مرزها را پشت سر بگذاریم. ادبیات مقاومت، قالبی است که ذیل ادبیات حماسی قرار گرفته و می تواند به رشد و گسترش ادبیات حماسی کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار