پدر علم آب شناسی ایران : بحران آب همچنان در فارس وجود دارد و بهتر بودن بارش‌ها تغییری در وضعیت آب استان و گرمای موجود هر ساله نداشته است.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 30 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: بــا چســباندن برچســب «کشــاورزى» به استان، هر چــقدر خواســتند از سفره‌های آب زیر زمینی فارس برداشت کردند و با خالی کردن این منابع آبی، فرونشست در مناطق مختلف استان را بر جای گذاشتند. هم اکنون باید 600 متر زمین را حفر کنند که شاید به منابع آبی دست پیدا کنند.

«افزایش پنج برابری تولید گندم در دیم‌زارهای فارس» که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان از آن خبرداده است نمونه بارز این است که مسئولان کمر همت بسته‌اند تا دوباره فارس را به هر قیمتی در تولید گندم خودکفا کنند. تولید گندمی که به عقیده کارشناسان به قیمت خشک شدن آب سفره‌های زیر زمینی و فرونشست زمین‌های استان به دست می‌آید.

مسئولان استان برنامه‌های خود را برای خودکفایی گندم ارائه دهند

پدر علم آب شناسی ایران با بیان اینکه مسئولان استان باید توضیحات و برنامه‌های‌شان را در رابطه با خودکفایی در تولید گندم ارائه دهند، می‌گوید: استان فارس دارای یک مقدار آب معین است که اگر کشت گندم زیاد شود باید در مقابلش از کشت دیگر محصولات کاسته شود و در بعضی از زمان‌ها هم ناچار به واردات محصولات دانه‌های روغنی خواهیم شد.

پروفسور عزت الله رئیسی  می‌افزاید: متخصصان در گذشته با حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی رویه آب با کشت و خودکفایی گندم مخالفت می‌کردند و بر این باور بودند که تمام این اقدامات سبب ایجاد بحران آب شده است.

وی با بیان اینکه کشت گندم و رسیدن به خودکفایی در صورتی که سفره‌های زیر زمینی آب را خالی نکند و زیاده از حد آب برداشت نشود موضوعی دیگر است، ادامه می‌دهد: ایران به دلیل واردات دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی باید محصولاتی را مانند گندم صادر کند و جایگزین‌های لازم را در محصولات مهم انجام دهد.

پدر علم آب شناسی ایران معتقد است گندم جزو محصولاتی است که در صورت ایجاد بحران نیازمند کشت است و تاکید می‌کند: تا زمانی که بسیاری از مشکلات حل نشود صحبت از بحران اشتباه است.

 

میزان تولید گندم باید به ازای آب موجود افزایش یابد

وی بیان می‌کند: در چند سال گذشته میزان تولید گندم در کشور حدود 10 میلیون تُن بود اما نیاز کشور حدود 14 میلیون تُن که مابقی آن را می‌توانستیم با مدیریت انجام دهیم.

رئیسی با بیان اینکه باید عملکرد در حوزه آب و کشت محصولات را بررسی کرد، می‌افزاید: بارندگی‌های مناسب سال گذشته باعث شد تا افراد به کشت‌های آب بر رو بیاورند؛ در مناطق گرمسیر استان به محض اینکه بارش خوبی شکل می‌گیرد، اقدام به کشت محصولاتی مانند گندم می کنند و شوربختانه از آب موجود درست استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: در این شرایط باید میزان تولید گندم را به ازای آب موجود افزایش داد و به‌رغم تلاش مسئولان موفقیتی در این حوزه رخ نداده است.

بحران آب در فارس همچنان وجود دارد

پدر علم آب شناسی ایران بیان می‌کند: بحران آب همچنان در فارس وجود دارد و بهتر بودن بارش‌ها تغییری در وضعیت آب استان و گرمای موجود هر ساله نداشته است.

رئیسی با بیان اینکه برداشت آب زیر زمینی به نسبت میزان بارندگی وضعیت آب را با مشکل مواجه کرده است، می گوید: در حال حاضر باید میزان برداشت آب با بارش ها ارتباط مناسبی داشته باشد که عملیاتی شدن این مهم با اقداماتی مانند نصب کنتورهای هوشمند و مسدود شدن چاه های غیر مجاز انجام می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی از افراد به محض مسدود شدن چاه‌های خود اقدام به حفر چاه دیگری می‌کنند، عنوان می‌کند: مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است که با صحبت، راهکار و ... حل شدنی نیست.

 

افزایش پنج برابری تولید گندم در دیم‌زارهای استان

در حالی که پدر علم آب شناسی ایران مشکلات حوزه آبی را مطرح می‌کند، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش پنج برابری تولید گندم در دیم‌زارهای این استان خبر می‌دهد.

حمید دبیری با بیان اینکه در استان فارس 283 هزار هکتار گندم آبی و 144 هزار هکتار گندم دیم داشتیم که از این اراضی یک میلیون و 300 هزار تن گندم تولید شده است، تصریح می کند: میانگین عملکرد مزارع دیم این استان در سال گذشته 300 کیلو گرم به‌ازای هر یک هکتار بود، امسال به 1500 کیلوگرم در هکتار رسیدیم که معادل با پنج برابر سال گذشته است.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه میانگین عملکرد ما در گندم آبی چهار و نیم تن در هکتار بود که نسبت به سال گذشته یک تن اضافه شده و این رقم بسیار مناسب است، بیان می کند: از مقادیر مذکور 950 هزار تن خرید تضمینی انجام شده است که در مجموع 100 درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم که یک عملکرد مطلوب برای استان است.

به گفته وی؛ استان فارس مقام اول را در تولید بذر کشور با حدود 60 هزار تن دارد که این مقدار تولید بذر در خرید محاسبه نمی‌شود همچنین گندمی که کشاورز برای خود مصرفی بذر استفاده می‌کند نیز در خرید محاسبه نمی‌شود در نتیجه تولید ما بیشتر از خرید تضمینی گندم است.

 

مرودشت مقام اول تولید گندم در بین ۳۷ شهرستان استان!

به گزارش ایلنا، طبق آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، در دوره 10 ساله منتهی به خرداد ۱۴۰۲، بیش از ۴۸ درصد استان فارس درگیر خشکسالی شدید بوده و بیش از ۳۴ درصد در خشکسالی متوسط به‌سر می‌برده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اما عنوان می‌کند که برداشت گندم در مناطق گرمسیر از 17 فروردین‌ ماه آغاز شده است و احتمالا تا اوسط مرداد ماه برداشت گندم در مناطق شمالی استان شامل، اقلید، آباده، خرم‌بید و بوانات تمام می‌شود و پرونده گندم امسال را با تولید دو برابری نسبت به سال گذشته را خواهیم بست.

وی می افزاید: شهرستان مرودشت با ۲۰ درصد تولید گندم استان، مقام اول را در بین ۳۷ شهرستان استان دارد. امسال یکی از نقاط قوت استان فارس افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به سال گذشته بوده است.

برچسب ها: بحران آب ، کشت گندم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار