رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست:
رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزبانی جمهوری اسلامی برای برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار نشان از پذیرش استاندارهای ایران و فراهم شدن فرصت برای بهره بردن در جهت مدیریت گرد و غبار دارد.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸ 30 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، سید حسین موسوی فر در نشست کارگروه مدیریت شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار شهرستان سرخس افزود: برگزاری اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست با حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی به میزبانی تهران در تیرماه سال گذشته و پذیرش سه پیشنهاد ارایه شده از سوی ایران نشان از موفقیتی بزرگ داشت.

وی با اشاره به تلاش‌های بین المللی ایران با کشورهای همسایه برای کنترل و کاهش گرد و غبار افزود:به عنوان مثال بخش زیادی از منشأ خارجی گرد و غبار ما از کشور عربستان است که مذاکرات و پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجلاس منطقه ای گرد و غبار در ایران از اجلاس‌های موفق سازمان ملل شناخته شد و موافقت و رای مثبت ۱۵۳ کشور جهان در قالب صدور قطعنامه ای در سازمان ملل مبنی بر پیشنهاد برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار به میزبانی ایران رویدادی است که برای حفظ این محوریت بسیار مهم است.

موسوی فر از دیگر پیشنهادهای پذیرفته شده ایران به سازمان ملل را انتخاب ۲۱ تیر برابر ۱۲ جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار اعلام کرد و افزود: خوشبختانه جایگاه بین‌المللی ایران در این روند به اثبات رسید.

وی ادامه داد:در حاشیه اجلاس پارسال گرد و غبار در تهران با طرف ترکمنستان مذاکرات اولیه در خصوص کانونهای گرد و غبار آن کشور صورت گرفت و این قسم مسایل بین المللی باید پیگیری شود و در همه ابعاد این پیگیری ها را وظیفه می دانیم و محقق می کنیم.

رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است و سیاستگزاری و بررسی مسایل کلان در این سازمان انجام می‌شود اما اجرا بر عهده این سازمان نیست.

موسوی فر افزود: در افزایش گرد و غبار شهرستان سرخس منطقه قره قوم در ترکمنستان تاثیرگذار است که حتما در سطح روابط خارجی این مساله را پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از منشأ گرد و غبار هم در داخل شهرستان و منطقه جغرافیایی خودمان است که می توانیم آن را با اتکای به توان شهرستانی بدون انتظار و از دست دادن زمان برای اقدامات سازمانی مدیریت کنیم.

رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید در سطح شهرستان همکاری و همراهی میان دستگاهی در این زمینه وجود داشته باشد.

موسوی فر افزود: بسیج امکانات داخل شهرستان و انجام اقدام موثر است که موجب رضایت مردم مرزدار و زحمتکش در شهرستان سرخس می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به پیگیریهای فراوان در جهت مدیریت و کنترل پدیده گرد و غبار شهرستان سرخس گفت: حضور مقامات کشوری طی چند روز گذشته در شهرستان نشان از توجه ملی برای حل معضل این شهرستان دارد.

مهدی اله پور افزود: در این راستا ایستگاه سنجش کیفیت هوا در سه شهرستان خواف، سرخس و نیشابور مستقر می شود.

وی تاکید کرد: تعهدات دستگاهها در زمینه مدیریت گرد و غبار سرخس بررسی می شود و با توجه به فرصت سه ماهه سازمان برای مدیریت گرد و غبار در این شهرستان باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار