استاندار خوزستان با اشاره به تبدیل این استان به قطب کشاورزی گفت: خوزستان، توان تامین غلات و محصولات کشاورزی مورد نیاز ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ 23 July 2023

علی اکبر حسینی محراب روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه فرمانداران سابق و جدید شهرستان شوش در سالن نشست‌های فرمانداری شوش افزود: تولید گندم در خوزستان امسال به رکورد ۱۷ میلیون تن رسید که باید با بهره گیری از روش‌های نوین و بهبود کیفیت ضمن افزایش سطح زیرکشت، بهره وری زمین‌های کشاورزی را افزایش داد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با داشتن نیروهای با اراده، مخلص و توانمند، همسایگی با ۱۵ کشور مختلف، قرارگرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی و ظرفیت‌های عظیم داخلی درمقابل خواست دشمن برای تسلیم ایران ایستادگی کرده است.

اداره سنتی خوزستان جواب نداده است

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه اداره سنتی استان جواب نداده است، گفت: باید با بسترسازی برای ورود استعدادهای درخشان، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان حل مسایل خوزستان را با استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در استان دنبال کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از روش‌های نوین و علمی برای افزایش تولید محصولات افزود: اگر زیربناهای اقتصادی برای ارتقای کشاورزی و دامداری در خوزستان فراهم شوند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رفع می‌شوند.

حسینی محراب ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی شوش را در کشور کم نظیر دانست و اظهارکرد: وجود مرقد دانیال نبی و دعبل خزاعی و همچنین آثار تاریخی منحصر به فرد از جمله ظرفیت‌های کم نظیر شوش در کشور است.

وی ادامه داد: شوش، دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه کشاورزی، صنایع تبدیلی، ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی، زراعت چوب و صادرات است که باید برای تولید و اشتغال به کار گرفته شوند.

آب تبخیر شده سدهای خوزستان به اندازه مصرف یک استان است

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت مدیریت بهتر آب در خوزستان گفت: آبی که پشت سدهای خوزستان تبخیر می‌شود به اندازه کل مصرف یک استان است که باید از روش‌های نوین برای مدیریت بهتر این آب استفاده کرد.

وی جنگ آینده را جنگ بر سر آب دانست و افزود: دلیل دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی این است که جمهوری اسلامی به الگویی در جهان تبدیل نشود به همین دلیل وابستگی به خارج در محصولات راهبردی می‌تواند نقطه‌ای آسیب پذیر باشد که خودکفایی در این محصولات اهمیت دارد.

مصوبه‌های سفر دوم ریاست جمهوری برخی گره‌های شوش را باز می‌کند

بالاترین مقام اجرایی استان خوزستان با اشاره به مصوبه‌های سفر اول و دوم رییس جمهور به این استان بیان کرد: مصوبه‌های خوبی براساس امکانات دولت و ظرفیت‌های خوزستان برای کل استان و تک تک شهرستان خوزستان تصویب شده است.

وی افزود: چنانچه مصوبه‌های سفر دوم رییس جمهور به خوزستان اجرایی شوند، امکانات خوبی به سمت شوش جذب می‌شود که با توجه به برخی اختیارهای نرم افزاری که برای استان‌ها در نظر گرفته شده امکان رشد وجود دارد.

شوش نیاز به بن بست شکنی دارد

حسینی محراب برخی بن بست شکنی‌ها برای تغییر چهره شوش را ضروری دانست و گفت: چهره شوش نسبت به دوران پس از جنگ تحمیلی تغییر زیادی نداشته است که باید با بن بست شکنی، رونق صادرات و ایجاد پایانه‌های صادراتی زمینه تحول این شهرستان را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه مردم و رزمندگان شوش در طول دفاع مقدس حماسه آفرین بودند، افزود: عملیات بزرگ فتح المبین و عملیات‌های بزرگ در دشت عباس با پشتیبانی مردم این شهرستان رقم خورد.

استاندار خوزستان، مردم شوش را مردمی ادیب، فرهنگی، شجاع و ولایتمدار دانست و اظهار کرد: شوش دارای حوزه تمدن دینی بوده و این موجب شده است تا اقوام مختلف با وحدت در کنار یکدیگر به خوبی در حال زندگی باشند.

یک چهارم واردات روسیه سبزی و سیفی است و ما آن را به ثمن بخس کنار جاده می‌فروشیم

حسینی محراب با بیان اینکه از ۴۰۰ میلیارد دلار واردات کشور روسیه ۱۰۰ میلیارد دلار مربوط به واردات سبزی و سیفی است، گفت: تولیدات سبزی و سیفی در خوزستان به قدری زیادی است که این محصول به ثمن بخس در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: چنانچه نیازها و استانداردهای روسیه در محصولات کشاورزی رعایت شود با بازاریابی مناسب امکان صادرات محصولات استان به روسیه فراهم می‌شود.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از زحمات فرماندار سابق شوش اظهارکرد: فرماندار جدید این شهرستان با توان جوانی و تجربه اندوخته در معاونت اجتماعی سپاه ولیعصر(عج) با کمک و مشارکت همه قشرهای مردم می‌تواند در گره گشایی از این شهرستان موثر باشد.

در این آیین ضمن قدردانی از زحمات محمود عیدانی فرماندار سابق شهرستان شوش، محسن هویزه به عنوان سرپرست جدید این فرمانداری منصوب شد؛ هویزه پیش از این مسوولیت معاونت اجتماعی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان را به عهده داشته است.

همچنین در این آیین غلامعلی مجدیان به عنوان سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری شوش و علی اصغرحسینی نیک به عنوان بخشدار مرکزی این شهرستان معرفی شدند.

بخشداری مرکزی شوش ماه‌ها بدون بخشدار بود که این موضوع پیگیری مطالبه‌های مردم این منطقه را با چالش مواجه کرد؛ انتصاب بخشدار جدید بخش مرکزی شوش در این آیین تحقق یکی از مطالبه‌های مهم منطقه بود.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزارساله تمدن عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است.

شوش که در شمال خوزستان قرار دارد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و آثار ارزشمند و منحصر به فرد تاریخی و مذهبی نظیر حرم دانیال نبی(ع)، آرامگاه دعبل خزاعی شاعر شهیر اهل بیت (ع)، آپادانا، آکروپل، شهر شاهی، شهر پیشه وران، کاخ اردشیر دوم، محوطه باستانی و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه از مقصدهای مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود.

شوش با وجود مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، مناطق گردشگری طبیعی چون جنگل و بیشه کرخه و حرم حضرت دانیال نبی(ع) همچنین ۲ اثر ثبت جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی یکی از مقاصد اصلی مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور است.

در این شهر تاریخی عیلامی‌ها، آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، بابلی‌ها و ساسانیان حکمرانی داشته‌اند؛ شهر باستانی شوش در استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع است و از حدود سال چهار هزار و ۲۰۰ پیش از میلاد مسیح، نقشی کلیدی در روابط میان بین النهرین باستان و سرزمین ایران داشته است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار