سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید صدوقی(ره) یزد با اشاره به اقداماتی که در حوزه پیشگیری از سرطان و بیماری‌های غیرواگیر در یزد انجام شده گفت: تحرک کم و اضافه وزن عامل اصلی افزایش بیماری‌های غیرواگیر در یزد است.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ 19 July 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، سید مهدی هاشمی باجگانی در آیین آغاز به کار پویش ایرانیان با اشاره به اینکه یزد با مشکل بیماری‌های غیرواگیر مواجه است اظهار داشت: مردم یزد نسبت به شهرهای دیگر با فعالیت بدنی کمتر و اضافه وزن بیشتر مواجه است.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه سرطان به دنبال آن هستیم که در زمینه تشخیص به موقع و غربالگری اقدامات لازم را انجام دهیم که در حوزه پیشگیری اقدامات بهتری انجام دهیم.
 
هاشمی تصریح کرد: بحران کرونا علیرغم مشکلات و سختی‌هایی که داشت و مرگ و میرهای زیادی را که مشاهده کردیم، زمینه همگرایی بیشتر مردم را افزایش داد و اقدامات خیریه را بیشتر کرد.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: الان هم در حوزه سرطان نیاز به آن داریم که با افزایش مشارکت جمعی و توسعه فعالیت های خیر زمینه هرچه بهتر و بیشتر پیشگیری و درمان در حوزه سرطان را فراهم کنیم.
 
فعالیت‌های خیری در یزد یکپارچه می‌شوند
 
مجتبی دستمالچیان اظهار داشت: با شیوع کرونا تقریبا همه جا تعطیل شد و مشکلات بسیاری برای مردم و کارآفرینان به وجود آمد اظهار داشت: در آن دوران با هم‌اندیشی که انجام دادیم گروه خوبی جمع شد که کمک‌های زیادی از طریق این گروه به بیمارستان‌ها و مراکز خیریه انجام شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در آن زمان بیمارستان‌ها نیازهایی که داشتند را اعلام می‌کردند و ما به هر یک از صنعت‌گران که اعلام می‌کردیم بدون هزینه نیازها را تامین می‌کردند.
 
رئیس اتاق بازرگانی یزد خاطرنشان کرد: در ارتباط با زمان جنگ اعلام می‌شود که مردم از پشت جبهه کمک‌های زیادی به رزمندگان می‌کردند و ما عینا این موضوع را در دوران کرونا مشاهده کردیم و در جنگ بزرگ با این بیماری کمک‌های بسیاری از سوی مردم و کارآفرینان جمع شد.
 
دستمالچیان با بیان اینکه نام یزد و یزدی با کارهای خیر شنیده می‌شد خاطرنشان کرد: امروز یزد نیاز به یک نهادی دارد که بتواند به صورت ساماندهی شده و با یک روال مشخص کار خیر و کمک به بیماران را انجام دهد.
 
وی خطاب به کارآفرینان عنوان کرد: باید به گونه‌ای کار کنیم که اگر در آینده نامی از ما برده شود به نیکی باشد و مردم به کارهایی که انجام دادیم احترام بگذارند و از ما به نیکی یاد کنند.
 
رئیس اتاق بازرگانی یزد یکی از مشکلاتی که در گذشته در یزد وجود داشته را عدم کار تیمی در مباحث خیریه دانست و گفت: امشب به دنبال آن هستیم که کارهای خیریه را در قالب سیستمی و مشارکتی انجام دهیم تا بیشترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.
 
تعطیلی یکی از کارخانه‌های یزد برای ارسال اکسیژن به بیمارستان‌ها در زمان کرونا
 
اصغر نبیل با اشاره به اینکه در سال 98 با شیوع کرونا مردم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بودند اظهار داشت: در آن زمان که خاکریز زده بودند که کسی از بیرون وارد شهرها نشود و افراد جرات ارتباط با یکدیگر را نداشتند، عده ای بودند که جان خود را در دست گرفته و با تمام تلاش برای خدمت به مردم فعال بودند.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در همان زمان برخی از کاسبان بیماری و سوء استفاده گران اقدام به ایجاد اختلال در بحث ماسک و موارد بهداشتی می‌کردند خاطرنشان کرد: در آن دوران، کارآفرینان استان یزد جمع و تشکلی را ایجاد کردند که به کمک کادر درمان آمدند و خدمات بسیار ارزنده‌ای را ارائه کردند.
 
عضو اتاق بازرگانی یزد از تداوم این خدمات پس از کرونا و در حوادث و مشکلات گوناگونی که در کشور وقوع پیوست خبر داد و بیان کرد: نتیجه این خدمات گسترده به ایجاد کانون کارآفرینی پویش ایرانیان شد که در حوزه‌های مختلف مرتبط با امور خیر به فعالیت بپردازد.
 
نبیل عنوان کرد: در زمان کرونا شخصی از بیمارستان شهید صدوقی(ره) با یکی از کارخانه‌داران بزرگ یزد تماس گرفت و اعلام کرد که اکسیژن بیمارستان به حد پایینی رسیده و در صورتی که اکسیژن نرسد تعداد زیادی از بیماران جان خود را از دست خواهند داد؛ با همین تماس آن کارخانه دار بخشی از مجموعه صنعتی خود را تعطیل کرد و با وجود خسارت بسیار بالا اقدام به ارسال اکسیژن کارخانه به بیمارستان کرد و جان بیماران را نجات داد.
 
14 هزار و 500 کودک با خدمات موسسه محک بهبود یافتند
 
احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک هم در این نشست با اشاره به فعالیت بنیاد خیریه کارآفرینی اجتماعی استان یزد اظهار داشت: پویش ایرانیان نگاه جامعی به موضوع کمک به انسان دارد و سه زاویه اصلی پرداختن از منظر مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و اعتقادات دینی و مذهبی را در رویه کاری خود قرار داده و تمامی انسان‌ها حداقل به یکی از این سه دلیل به دیگران کمک می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در اداره تشکیلات خیریه دو رویکرد سنتی و سیستمی وجود دارد تصریح کرد: در بحث سنتی خیریه‌ها در انتظار دریافت منابع، مدیریت آن و سپس توزیع آن می‌پردازند ولی در نوع سیستمی شناسایی نیازهای گروه‌های هدف انجام می‌شود و پس از آن با برنامه‌ریزی اقدام به بازاریابی جذب منابع کرده و در بخش آخر به توزیع خدمات می‌پردازند.
 
مدیرعامل موسسه خیریه محک با بیان اینکه نوع سیستمی موسسات خیریه پایداری بالاتری دارد گفت: اینکه گروهی از کارآفرینان اینجا جمع شدند که حامی انسان‌های دیگر باشند اقدام خوبی است که نشان دهنده وجود یک نگاه سیستمی در کار خیر است.
 
احمدیان خاطرنشان کرد: محک امسال سومین دهه وجود خود را طی می‌کند و در پنج ساله اول به دنبال تعریف، ایجاد و رشد سامان بود و در دوره پنج ساله بعدی توسعه ماموریت با تمرکز بر اقامتگاه یا بیمارستان و توسعه جغرافیایی را در دستور کار خود قرار داد.
 
وی توسعه زیرساخت و منابع انسانی برای ماموریت جدید سازمان، ایجاد و استقرار سیستم‌ها، توسعه سیستم‌ها و توسعه گستره جغرافیایی را رویکردهای سه دوره پنج ساله بعدی این مجموعه دانست و افزود: در پنج ساله ششم هم توسعه ظرفیت عملیات و کنترل بهره‌وری را در دستور کار قرار دادیم و در برنامه سه ساله آینده هم تحول در فعالیت‌ها را در دنبال خواهیم کرد.
 
مدیرعامل موسسه خیریه محک در ارتباط با نحوه هزینه‌ کرد این موسسه گفت: از هر صد تومان عواید جذب شده 11 تومان برای هزینه‌های بالاسری، 84 تومان هزینه گروه‌‌های هدف و 5 تومان هزینه تحقیق و توسعه بوده است.
 
احمدیان گفت: 14 هزار و 500 کودک بهبود یافته که به مسیر زندگی بازگشته‌اند نتیجه خدمات و فعالیت‌های این سازمان است و همچنان آرزوهایی بزرگ برای خدمات رسانی به تمامی کودکانی داریم که نیازمند هستند و این موسسه می‌تواند به آنها ارائه خدمات داشته باشد.
 
هزینه‌های درمان سرطان بسیار سرسام آور و سنگین است
 
سعیده قدس موسس خیریه محک هم در این نشست با اشاره به اینکه یزد نمونه بارزی از ویژگی‌های ایران است اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم بگوییم اثری از تمام ویژگی‌های ایران در جایی به صورت یکجا جمع است قطعا آنجا یزد است.
 
وی تصریح کرد: نیکوکاری، رسیدگی به ایتام، درراه ماندگان و همه افرادی که نیازمند هستند در کتاب مقدس ما آمده و در خون و رگ ما هم وجود دارد و کارهای خیر بخشی از زندگی ما است.
 
موسس خیریه محک افزود: اگر کسی امروز به دنبال نیکوکاری است باید اقدام به کارآفرینی کند و به این وسیله است که می‌توانیم مشکلات را به صورت ریشه‌ای رفع کنیم اما بحث کمک به نیازمندان به ویژه در حوزه‌هایی از جمله درمان سرطان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید در کنار کارآفرینی اقتصادی، در حوزه کارآفرینی اجتماعی و کمک در این حوزه هم فعالیت داشته باشیم.
 
قدس گفت: امروز اگر تصور کنیم که یک پدر برای درمان پسر 14 ساله‌اش نسخه‌ دارویی در دست دارد که برای آن باید یک میلیارد تومان پرداخت کند؛ اگر موسسات خیریه وجود نداشتند و مردم از این موسسات حمایت نمی‌کردند چنین شخصی به هیچ عنوان نمی‌توانست این هزینه را پرداخت کند.
 
وی با بیان اینکه داروهای سرطانی هزینه‌های بسیار زیادی دارد گفت: اقدامی که در یزد در حال شکل گیری است یک اقدام ابتکاری و جدید است که می‌تواند الگویی در کل کشور و حتی جهان باشد و نمونه‌های آن در آینده در نقاط مختلف جهان ایجاد شود.
 
موسس خیریه محک سیستمی و مشارکتی بودن را ویژگی این اقدام یزد دانست و گفت: وقتی کار به صورت سیستمی انجام می‌شود ما می‌توانیم با اطمینان خاطر و به دور از اشتباه و خطا به نیازمندان کمک کنیم.
 
قدس با اشاره به اینکه مردم یزد در تعامل تاریخ و قدمت بالایی دارد گفت: انتقال آب از طریق قنات و مدیریت مصرف آن در گذشته و با کمترین امکانات ممکن نشان دهنده وجود کار تعاملی و تشکیلاتی در یزد است و قطعا به صورت انفرادی به هیچ عنوان یزد به این عظمتی که امروز دارد نمی‌رسید.
 
کار مشارکتی در یزد قدمتی سه هزار ساله دارد
 
محمدحسین پاپلی یزدی هم در این مراسم اظهار داشت: در ارتباط با بحث عدم مشارکت مردم یزد صحبت‌هایی مطرح می‌شود اما واقعیت این است که مردم یزد سه هزار سال با همدیگر مشارکت داشتند و اگر این مشارکت و همکاری نبود به هیچ عنوان آب به یزد منتقل نمی شد و این همه قنات در یزد به وجود نمی‌آمد.
 
این نویسنده بزرگ یزد یزد خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین شرکت مردمی جهان مربوط به مردم یزد است و آن شرکت قنات است که آب را به این خطه منتقل کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه در استان یزد کار خیر همیشه جاری بوده تصریح کرد: یکی از نکات در مورد یزد این است که تعداد زنان خیر این شهر بیشتر از مردان آن بوده است.
 
پاپلی یزدی با بیان اینکه یزد جزو نادرترین شهرهای جهان است که مدت‌های بسیار طولانی آب وقف داشته که این هم یک کار بسیار بزرگ خیر بوده است، عنوان کرد: در هر خیابان یزد که نگاه کنیم کار خیر انجام شده و نشان آن وقفیات بسیاری است که در تمام شهر و استان یزد وجود دارد و کارهای خیر یزد هم صرفا مربوط به گذشته نیست و همین الان هم کارهای خیر و وقف بسیار زیادی در یزد انجام می‌شود.
 
وی افزود: الان علاوه بر اینکه کارهای خیر قبلی باید ادامه پیدا کند، زمینه سیستمی شدن و ایجاد مشارکت و اتحاد را در بین فعالیت‌های خیر یزد به وجود آورد.
 
پاپلی یزدی ادامه داد: یک نوع هماهنگی باید وجود داشته باشد که کارهای خیر در جاهایی که واقعا نیاز است انجام شود تا به تمامی افرادی که نیازمند هستند کمک لازم صورت پذیرد و بیش از پیش در مسیر رفع مشکلات حرکت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار