تسریع انتقال کارخانه‌های آلاینده شیراز به خارج از محدوده شهر سالهاست در دستور کار قرار دارد اما همچنان این صنایع آلاینده، مرکز فارس را ترک نکرده‌اند و پیگیری‌ها برای شتاب‌بخشی به جابجایی آنها ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 17 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا:  انتقال سه کارخانه آلاینده سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی و همچنین کارخانه‌های تولید نشاسته به خارج شهر از مهمترین مطالبات مردم شیراز محسوب می‌شود؛ مطالبه‌ای که با وجود پیگیری‌های مستمر در این زمینه هنوز محقق نشده و این کارخانه‌ها همچنان در بحبوحه اجرایی شدن این پروژه هستند.

 

آغاز پروژه انتقال کارخانه سیمان به خرامه از سال ۹۴

آغاز پروژه انتقال کارخانه سیمان از سال ۹۴ به صورت جدی آغاز شد و عملیات ساختمانی و خریداری بخشی از تجهیزات مورد نیاز مانند سیستم پخت از همان زمان در مرحله اجرایی قرار گرفت و شهرستان خرامه که در فاصله ۸۲ کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد نیز به عنوان مکان جدید برای انتقال این کارخانه در نظر گرفته شد اما همزمان شدن طرح انتقال کارخانه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجبات توقف این طرح را فراهم کرد.

اجرای طرح انتقال کارخانه‌ سیمان شیراز به شهرستان خرامه از سال ۱۳۹۹ مجدد در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تحقق مطالبه مردمی در زمینه خروج صنایع آلاینده از شهر شیراز با دستور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس شتاب گرفت.

بدین ترتیب طرحی که کلید انتقال آن سال ۹۴ زده شد و به دلیل نبود اعتبارات سال‌ها به تعویق افتاده بود، در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد.

انتقال پشم شیشه و روغن نباتی به منطقه ویژه اقتصادی

بر اساس تصمیمات اخذ شده برای جابجایی این واحدهای تولیدی، مقرر شد که کارخانه‌های روغن نباتی شیراز و پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل شوند.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جنوب شرقی این کلانشهر و در زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ هکتار قرار دارد و به دلیل نزدیکی به شیراز و قرار داشتن در مجاورت فرودگاه بین‌المللی این شهر جایگاه خاصی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

فرآیند انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز

بیش از ۳۰ سال است که پروژه انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز به این منطقه دستخوش اما و اگرهای بسیار قرار گرفته و هر بار به دلایل مختلف فرآیند انتقال متوقف و تنها درصد اندکی از کار پیش رفته است.

این کارخانه که در سال ۱۳۳۳ خورشیدی در زمینی به مساحت ۹۳ هزار و ۷۵۰ مترمربع تحت عنوان کارخانه «پنبه پاک‌کنی» راه‌اندازی شد و فعالیت‌هایش را در حومه شهر شیراز در مکانی که به گود خزینه شهرت داشت آغاز کرد، با گسترش فضای شهری و رشد پراکنده ساختمان‌ها به مرور زمان در حریم منطقه مسکونی و بافت فرهنگی شهر قرار گرفت و اینک در بلوار چهل مقام و در نزدیکی آرامگاه حافظ که یکی از مهمترین و پُررفت و آمدترین مناطق شهر محسوب می‌شود، واقع شده است.

 

بحث جابه‌جایی این کارخانه که می‌تواند زمینه اشتغال هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند در سال ۱۴۰۰ با آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید، مجددا مطرح شد.

در اسفندماه سال ۹۹ عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در زمینی به مساحت افزون بر ۸۰ هزار مترمربع، با سرمایه‌گذاری ۱۷هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار نفر آغاز و بحث انتقال این کارخانه به خارج از شهر با جدیت بیشتری از سوی مسئولان فارس پیگیری شد.‌

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز از همان ابتدای فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم بر ضرورت انتقال صنایع آلاینده از شیراز تأکید کرد و پیرو تأکیدات وی تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات این کارخانه‌ها در استان و تسریع روند انتقال واحدهای صنعتی آلاینده شیراز اتخاذ شد و این موضوع در جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز مورد بررسی قرار گرفت اما هنوز هم اقدام مؤثری از سوی مدیران این کارخانه برای خروج آن به خارج از شهر انجام نشده است.

عملیات جابجایی کارخانه پشم شیشه

کارخانه پشم شیشه هم از دیگر واحدهای صنعتی آلاینده در شیراز به شمار می‌رود که تدابیر لازم برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر اتخاذ و زمینی نیز برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

در واقع سال ۸۸ یک قطعه زمین در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به مساحت هشت هکتار خریداری شد و پروسه انتقال از همان تاریخ کلید خورد اما تا سال ۹۴ به دلیل عدم تأمین مالی هیچ اقدام عملی انجام نشد.

 

با شروع کار دولت سیزدهم عملیات جابجایی این کارخانه با جدیت بیشتری دنبال شد و در طول این مدت اقدامات قابل توجهی برای این انتقال صورت گرفت.

فرآیند اجرایی این پروژه که تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در حال حاضر هم به خوبی پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای بسیار نزدیک این کارخانه در منطقه ویژه به بهره‌برداری برسد.

آخرین وضعیت جابجایی این سه کارخانه‌

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در رابطه با آخرین وضعیت جابجایی این سه کارخانه به خارج از شهر گفت: شرکت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز که ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ تُن روغن را دارد در حال حاضر با مدیریت جدیدی اداره می‌شود؛ در واقع سهامدار قبلی خروج کرد و سهامدار جدیدی کار خود را برای ادامه فعالیت‌های این کارخانه آغاز کرده است.

حمیدرضا ایزدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سهامدار جدید تاکنون اقدامات قابل توجهی برای تعیین تکلیف عمده مسایل و مشکلات و بدهی‌های کارخانه از جمله بدهی کارگری و تأمین‌اجتماعی انجام داده است و باعث شده این کارخانه رونق خوبی بگیرد و دیگر شاهد تحصن‌ و اعتراضات کارگری نباشیم.

وی اضافه کرد: این سهام‌دار که جوانی توانمند و باتجربه است به خوبی از عهده مسایل این کارخانه برآمده و به همین دلیل مورد حمایت نیز واقع شده است.

ایزدی بیان کرد: برای جابجایی این کارخانه به خارج از شهر در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی در منطقه ویژه انجام شد اما در حال حاضر زمینی که در آن کلنگ‌زنی انجام شده بود مسترد شده و این زمین به دلیل اینکه اقدامی در آن صورت نگرفته در حال بازپس‌گیری است.

 

مهلت یک ساله به کارخانه روغن نباتی

وی عنوان کرد: از آنجا که ساخت و ساز کارخانه جدید سه تا چهار سال طول می‌کشد و نیاز است که این کارخانه تا آن زمان فعالیت‌های خود را با هدف متوقف نشدن تولید ادامه دهد، به دستور استاندار به مدت یکسال به سهام‌دار جدید مهلت داده شده تا در این یک سال مشکلات کارخانه از جمله بدهی‌ها برطرف شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار