رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مصوبه‌ای در سنوات گذشته داشتیم اما اجرا نشد و اکنون مجلس نسبت به آن ورود پیدا کرده است؛ ابطال اسناد عادی است یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود، متأسفانه اسناد عادی مورد تأیید دستگاه قضایی است و همین امر سبب می‌شود گاهی عده‌ای اسناد رسمی را باطل کنند که این امر منجر به ضرر و زیان شده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸ 09 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با عملکرد کمیسیون اصل نود عنوان کرد: مصوبه‌ای در سنوات گذشته داشتیم اما اجرا نشد و اکنون مجلس نسبت به آن ورود پیدا کرده است؛ ابطال اسناد عادی است یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود، متأسفانه اسناد عادی مورد تأیید دستگاه قضایی است و همین امر سبب می‌شود گاهی عده‌ای اسناد رسمی را باطل کنند که این امر منجر به ضرر و زیان شده است.

وی گفت: یک سوم اسناد کشور اسناد عادی است، تخمین زدیم، 12 میلیون سند عادی در بین اسناد داریم که باید این موضوع را برنامه‌ریزی کنیم و در یک برنامه مشخص همانگونه که رهبری فرمودند؛ باید حکومت برود به سمت اینکه اسناد رسمی جایگزین اسناد عادی شود، البته به دلیل اصرار مجلس نسبت به ابطال اسناد عادی، شورای نگهبان لایحه را برگشت زد و به مجمع تشخیص رفت که ‌امیدواریم مجلس کار را انجام دهد و فرایند پرفشار نباشد که موجب نارضایتی مردم شود؛ باید با آرامش اسناد عادی را در یک بازه زمانی تعریف شده جلو ببریم.

تعداد زندانیان چک به یک سوم کاهش پیدا کرده است

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص قوانین چک نیز عنوان کرد: موضوع چک یک اقدام جدید است؛ آخرین اقدام این بود که اگر کسی وجهی صادر می‌کرد و عددش به اندازه چک نبود آن چک و مبلغ توقیف می‌شد و معادل آن عدد را فرد باید به حساب واریز می‌کرد، این موضوع برطرف شده است و بانک‌ها موظف هستند موجودی حساب یک فرد را به اندازه‌ای مطالبه کنند که عدد به اندازه عدد چک برسد و پاس شود و بیشتر از آن را اجازه ندارند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در حال انجام آن هستیم که گاهی منجر به زندان می‌شود چک‌های در مسیر است‌ امید داریم در سه ماه آینده نرم‌افزار آن اصلاح شود تا دیگر چک در مسیر نداشته باشیم؛ طی فرایندی که کمیسیون اصل نود انجام داده تا به امروز تعداد زندانیان چک به یک سوم کاهش پیداکرده و این یک اتفاق بزرگ در کشور است یعنی ما تعداد زیادی زندانی در حوزه صدور چک داشتیم که امروز دارد کاهش می‌یابد‌ امیدواریم روزی برسد که در حوزه چک هیچ زندانی نداشته باشیم.

بانک‌ها موظف به درخواست یک ضامن هستند

پژمان فر در خصوص تسهیلات بانکی نیز خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات در حوزه بانک‌ها این است که تسهیلات بالای صد میلیارد تومان را بررسی و گزارش گرفته شده است و امروز منتظر هستیم گزارش تسهیلات بالای 50 میلیارد تومان را به کمیسیون اصل نود ارائه کنند؛ سه ماه گذشته است و به بانک مرکزی هشدار داده‌ایم تا زودتر گزارش تسهیلات 50 میلیارد به بالا را ارائه کند.

وی افزود:برای اینکه یک انضباط در حوزه بانک‌ها ایجاد شود کارهای متعددی صورت گرفته است در حوزه تسهیلات امروز اجازه نمی‌دهیم با تشکیل شرکت‌های سوری و شرکت‌های کاغذی تسهیلات کشور مسیر تولید را ر‌ها کند و به سمت مسائل دیگر برود تلاش داریم تا تسهیلات در مسیر تولید قرار گیرند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد: برای تسهیلات خرد تنها یک ضامن بیشتر احتیاج نداریم، تمامی بانک‌ها موظف هستند برای تسهیلات یک ضامن معتبر بیشتر از وام گیرنده مطالبه نکنند و ضامن بیشتر را باید مردم به بازرسی بانک مرکزی منتقل کنند تا نسبت به آن بانک‌ برخورد شود. ‌امیدواریم بتوانیم به سمتی برویم که در تسهیلات خرد نیاز به هیچ ضامنی نباشد و این برنامه‌ای است که کمیسیون اصل نود دنبال می‌کند.

دستگاه قضایی در خصوص طبری افکار عمومی را قانع کند

رئیس کمیسیون اصل 90 به بیرون از زندان بودن اکبر طبری اشاره و اضافه کرد: در خصوص خروج طبری از زندان، گزارش دستگاه قضایی باید افکار عمومی را قانع کند.اکبر طبری از مقامات سابق قوه قضائیه و عضو سابق هیأت رئیسه فدراسیون‌های کونگ‌فو و هنر‌های رزمی بود که از کار برکنار و زندانی شد اما گفته می‌شود در مهر 1401 با 300 میلیارد تومان وثیقه، از زندان آزاد شده است.

کارخانه پلوس خودرو در مشهد ساخته می‌شود

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در خصوص قطعه‌سازی در خراسان رضوی نیز مقرر شده بود ساخت پلوس خودرو‌ها در مشهد صورت گیرد اما صحبت از انتقال این واحد به استان دیگری به میان آمد لذا مسوولان چند بانک را دعوت کردیم و قرار شد ظرف مدت کوتاهی کارخانه ساخت پلوس خودرو در غرب مشهد راه‌اندازی و در ادامه توسعه این واحد در شرق مشهد نیز اجرایی شود.

پژمانفر افزود: در این باره مقرر شد 650 میلیارد تومان از سوی بانک صادرات تسهیلات به ایران خودرو داده شود و ایران خودرو نیز 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهد تا ساخت پلوس خودرو در مشهد پایدار شود.

یکی از پرونده‌های این کمیسیون طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده است، با سازوکار فعلی نمی‌توان این خودرو‌ها را از چرخه فعالیت خارج کرد لذا قرار شد 10 درصد سهمیه خودرو‌ها در طرح‌های قرعه کشی به خودرو‌های فرسوده اختصاص یابد.

تشکیل مجمع نمایندگان خراسان بزرگ / راه‌اندازی خط تابش

حجت الاسلام پژمان فر در خصوص مجمع نمایندگان خراسان بزرگ گفت: کاری که پیگیری کردیم در تهران مسئله تشکیل مجمع نمایندگان خراسان بزرگ بود که در رابطه با مسائل مشترکی که داریم در حوزه آب، راه، انرژی این مجمع تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اولین اقدام در این حوزه«خط تابش» است که کمیسیون به آن ورود کرده است؛ سرمایه‌گذار خارجی برای خط تابش پیدا شده و تنها اشکالات فنی در ارتباط با ایجاد قرار داد داریم که بزودی مرتفع می‌شود.، مجری طرح قرارگاه خاتم الانبیا است و قرارگاه آمادگی کامل دارد‌امیدواریم هرچه زودتر خط تابش که خط انتقال گاز است راه‌اندازی شود. اگر انتقال گاز را در شرق کشور داشته باشیم با افت فشار در زمستان مواجه نخواهیم شد این موضوع با محوریت کمیسیون اصل نود پیش می‌رود. خط تابش از سمت کرمان می‌آید و به خراسان جنوبی و مشهد منتقل می‌شود از این مسیر خط انتقال گاز را به خراسان شمالی خواهیم داشت.

شهرداری مشهد بهانه‌ای برای تأخیر در راه‌اندازی تصفیه خانه‌ها ندارد

رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی ضمن انتقاد از تعلل شهرداری مشهد در تکمیل طرح‌های تصفیه خانه‌ای در کشف رود گفت: تا پیش از این مسأله اصلی برای عدم اجرای طرح‌ها کمبود بودجه بود اما با مساعدت سازمان محیط زیست بودجه تأمین شده است و دیگر بهانه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

پژمانفر افزود: شهرداری ابتدا باید طرح تحقیقاتی برای اجرای پروژه را هر چه زودتر ارائه دهد تا بودجه مورد نظر را دریافت کند که متأسفانه در این خصوص تعلل شده است.

وی به تکالیف شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای آب‌رسانی به روستا‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع انتقال آب دریای عمان به استان یک روزه انجام نمی‌شود و مسأله در قالب طرح چندساله رفع می‌شود، اما امروز باید برمبنای مدیریت مصرف، مسأله آب برطرف شود.

جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: متأسفانه زمین‌های کشاورزی دارد خرد می‌شود، یکی از پرونده‌های ما در کمسیون اصل نود جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است اتفاق خطرناکی که آینده کشور و امنیت غذایی، اجتماعی، فرهنگی مارا تهدید می‌کند، زمین‌های کشاورزی ما دارد خرد می‌شود درحالیکه تمام دنیا به سمت تجمیع اراضی ‌می‌روند و متأسفانه امروز بهترین زمین‌های کشاورزی دارد به باغ ویلا تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درخصوص حمل‌ونقل بزرگ مقیاس نیز خاطرنشان کرد:کارایی انجام شده که ‌امیدواریم در 6 ماه آینده اجرایی شود، لیست شرکت‌های باربری باید در پلتفرم‌ها قرار گیرند مانند حمل و نقل درون شهری و حمل و نقل برون شهری تا به این صورت قیمت بار کاهش پیدا و دست واسطه‌ها کوتاه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار