«آسوپارک» (سواد هزاره سوم) با هدف ارائه آموزش و مهارت در قالب بازی و سرگرمی به همت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه برای اولین بار در کشور روز یکشنبه در کرمانشاه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 09 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا در آیین افتتاحیه آسوپارک که با حضور والدین و فرزندان آنها برگزار شد، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه برای طراحی و برگزاری این دوره ها سه ماه کار کارشناسی با حضور صاحب نظران و کارشناسان انجام شده است گفت: بچه ها نه تنها سرمایه های خانواده بلکه سرمایه های کشور محسوب می شوند و معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی با سابقه ای ۳۰ ساله، توانسته کار نوینی را برای آینده سازان کشور انجام دهد.

«مهدی عبدالمالکی» با تاکید بر اینکه سنین ۶ تا ۱۱ سال مهمترین مقطع برای تربیت و شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی فرزندان است در ادامه اظهار داشت : آسوپارک قصد دارد اوقات فراغت بچه ها را به صورت هدفمند برنامه ریزی کند و کاری متفاوت را برای آنها رقم بزند و مهارت های شناختی و غیرشناختی را در آنها تقویت کند.

وی با بیان اینکه همه این مهارت ها در قالب بازی و سرگرمی به بچه ها آموزش داده و در سنجش هوش های چندگانه قرار می گیرد افزود: مدرسان در آسوپارک به صورت غیرمستقیم و در خلال بازی متوجه خواهند شد که هر کدام از فراگیران در چه زمینه ای هوش بالاتری دارند و در آینده هم در چه حوزه و شغلی میتوانند موفقیت های بیشتری کسب کنند.

عبدالمالکی با اشاره به اینکه بعد از این دوره توصیه نامه ای به فرزندان درخصوص توانمندی فرزندان آنها در اختیارشان قرار می گیرد تاکید کرد : ما نباید به تربیت فرزندان نگاه تک بعدی داشته باشیم و فرزندان ما باید در یک پکیج کامل آموزش های لازم را ببینند و لذا جهاد دانشگاهی بعد از پایان این دوره هم فراگیران را رها نمیکند و برای آنها یک پروفایل آموزشی ایجاد میکند تا بتواند آینده بهتری را برای رقم بزند.

چهار هدف آسوپارک

آنچنان که معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه می گوید رسالت اصلی و نهایی آسوپارک تاسیس پارک علمی کودک است که برای اولین بار در کرمانشاه شروع شده و اگر بتوانیم آن را به کل کشور تعمیم می دهیم چراکه امروز اشتغال و کسب مهارت یکی از اولویت های اصلی کرمانشاه و کشور است و چنین برنامه هایی در ایجاد یک ذهن خلاق و کارآفرین برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.

عبدالمالکی با بیان اینکه آسوپارک با چهار هدف اصلی تقویت مهارت های شناختی، تقویت مهارت های غیرشناختی، تقویت هوش های هشت گانه و کسب مهارت های آموزشی از طریق بازی و سرگرمی، برگزار می شود، گفت: در بخش مهارت های شناختی به دنبال تقویت حافظه، دامنه توجه، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، پردازش اطلاعات، چندوظیفه ای و تشخیص الگو و در بخش مهارت های غیرشناختی هم به دنبال تقویت پشتکار، مسئولیت پذیری، خودکنترلی، عزت نفس، خلاقیت، همدلی و توانایی تعامل موثر در جامعه هستیم و در عین حال تقویت هوشهای هشت گانه از قبیل بدنی حرکتی، کلامی زبانی، درون فردی، بین فردی، منطقی ریاضیاتی، موسیقیایی، طبیعتگرا و فضایی هم در دستور کار قرار دارد.

وی محتوای برنامه های آسوپارک را ورزش، تحرک و بازی درمانی، سنجش و آموزش مفاهیم ذهنی با بازی، اصول مهارت آموزی در کودکان، اتاق مشاوره، بازدید از برج فناوری، دورهمی والدین، اهدا جوایز و گواهی شرکت در دوره به برگزیدگان عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: در بخش بازی درمانی تمرینات کششی و حرکات اصلاحی، افزایش چابکی، قدرت و تمرکز بازی درمانی، تحرک و فعالیت، تن آرامی، مهارت های ورزشی کارکنان و بازی با توپ را در نظر گرفتیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش بازی و آموزش مفاهیم ذهنی به دنبال مفاهیم ذهنی و فکری با بازی، سنجش هوش و استعداد فردی، طراحی و ساخت اسباب بازی، اوریگامی، شمع سازی، کارکرد المان ها و ابزارهای الکترونیکی و رباتیک هستیم، افزود: در بخش مهارت آموزی هم داستان نویسی، شاهنامه خوانی، اصول خودمراقبتی، مهارت های زندگی، برنامه نویسی مقدماتی، مقدمات بازی سازی، موشن گرافی، پویانمایی، سناریوسازی، تصویرسازی، ویدئوسازی، چرتکه، هوش مالی و عکاسی با موبایل را برای فراگیران در نظر گرفتیم.

چالش بزرگ جوان کرمانشاه، مدرک گرایی یا کسب آموزش؟

داشتن مهارت در دنیای امروز یکی از راه‌های رسیدن به یک شغل مناسب است و در کنار داشتن مدرک دانشگاهی، افراد حتما باید در یک رشته تخصصی نیز مهارت داشته باشند اما متاسفانه در استان کرمانشاه، تمایل برای آموزش پایین است و باوجود آمار بالای بیکاری، افراد جویای کار به جای ماهر شدن در یک رشته تخصصی همچنان علاقمند به کسب مدرک دانشگاهی هستند.

پایین بودن سطح آموزش پذیری مردم کرمانشاه خبر بسیار بدی است چراکه برای این استان که جزو استان های بیکار کشور است، کسب مهارت و دانش و شرکت در دوره های آموزشی امری حیاتی است. البته به نظر می رسد عدم استقبال مردم کرمانشاه از دوره های آموزشی و ارتقا سطح مهارت خود، یک معضل و چالش فرهنگی است که متولیان برای آن باید برنامه ریزی های دقیق و بیشتری را انجام دهند.

بسیار آشکار است که کسب دانش و مهارت در هر سن و سالی که باشد علاوه بر فواید و اثرگذاری های بلندمدت و ارتقا سطح کیفی زندگی از نظر اقتصادی، اعتماد به نفس افراد را بیشتر و آنها را به چیزهای جدید درگیر و مشغول می کند و این در حالی است که مشغول کردن افراد به کسب مهارت های جدید و استفاده از فرصت های نو، مانع از کسالت های روزمره زندگی می شود.

اگر امروز جوانان کرمانشاهی با بیکاری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، شاید مهمترین دلیل آن فرار از آموزش و کسب دانش تخصصی و از طرف دیگر مدرک گرایی و تمایل به استخدام در ادارات دولتی باشد که در این زمینه جهاد دانشگاهی کرمانشاه سعی می کند با برگزاری دوره های آموزشی مختلف در تمام رده های سنی ذهن مخاطبان خود را با دنیای جدید آشنا ساخته و آنها را در یک محیط تخصصی، به فردی با دانش و دارای مهارت تبدیل کند.

مردم کرمانشاه از درک اثرگذاری آموزش در زندگی خود غافل اند

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در این خصوص بر فرهنگ‌سازی برای ارتقا سطح آموزش‌پذیری مردم کرمانشاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه استقبال مردم کرمانشاه از کلاس‌های آموزشی و مهارتی نسبت به سایر استان‌ها بسیار کم و همشهریان کرمانشاهی از درک اثرگذاری کسب آموزش‌های مختلف غافل هستند.

عبدالمالکی با اشاره به اینکه مراکز آموزشی استان‌هایی مانند اصفهان و خراسان رضوی از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب دایر است، افزود: اما در کرمانشاه ما هرگونه مشوقی هم که برای بالا رفتن انگیزه مردم به کار می گیریم، مردم از کلاس های آموزشی استقبال نمی کنند و کلاس های آموزشی ما از ساعت ۴ تا ۷ عصر بیشتر نمی شود و ظرفیت های آموزشی صبح ما کاملا خالی است.

کسب مهارت های آموزشی برای مردم کرمانشاه ضروری است

وی با تاکید بر اینکه هر جز از زندگی ما نیازمند آموزش است و کمبود آموزش های کوتاه مدت رفتاری، اجتماعی، فنی، مهندسی، اجرایی، اقتصادی و فرهنگی در زندگی مردم کرمانشاه مشهود است، اظهار داشت: ساختار آموزشی در کشور از مدارس شروع می شود و مردم در عین حال به آموزش های عمومی، اختصاصی و آموزش های تخصصی کوتاه مدت نیاز دارند چراکه برای استان کرمانشاه که نیازمند اشتغال و تولید ثروت است، بالا بودن اتمسفر آموزشی و کسب مهارت های تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه این معاونت از سال ۱۳۷۲ کار خود را آغاز کرده و هم اکنون در هشت دپارتمان کشاورزی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم کامپیوتر، هنر و معماری، علوم انسانی، زبان های خارجی و کارکنان دولت و در ۳۲ حوزه کاری به ارتقا سطح آموزش فراگیران کمک می کند، گفت: دوره های برگزار شده در جهاد دانشگاهی نیازهای جامعه را در بخش های مختلف رفع می کند بطوریکه ظرفیت آموزش ما در سه مرکز آموزش بیش از ۴۸ هزار نفر در سال است و سال گذشته ما ۳۱ هزار و ۳۴۸ فراگیر داشتیم که ۲۸ هزار نفر آنها فراگیر زبان های خارجی بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار