زنده یاد حسن نظریان پژوهشگر ، مورخ واندیشمند معاصر نیشابور متولد ۲۶ اسفند ۱۳۱۹ در نیشابور بود که در خانواده ای متدین واهل علم دیده به جهان گشود.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ 08 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، وی پس از گذران دوره تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشسرای مقدماتی شد در سال ۱۳۴۰ وارد آموزش و پرورش نیشابور شد وبعد از ۳۳ سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولیت آموزش متوسطه به درجه بازنشستگي نائل شد.

این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستانها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس تاریخ اسلام وادیان در حوزه علمیه شهید شاه آبادی، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی ،استاد انجمن سینمای جوان ، گردآوری موقوفات ،عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان و ... را در کارنامه کاری خویش دارد.

حسن نظریان از طراحان اصلی روزهای ملی عطار،خیام ، سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسیده است.

ایشان عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سالیان متمادی برگزاری روزهای ملی عطار و خیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت نمود .

حسن نظریان از فعالین عرصه رسانه و هیات موسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز بعنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه اندازی نمودند و مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ وفرهنگ نیشابور مصاحبه های مفصل و زیادی در برنامه های مختلف صدا وسیما داشت.

شادروان توانست وقف نامه ها و نسخ و کتب خطی را باز خوانی و سامان داده که هم اکنون در ۳۴ مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می گردد.

تاليف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابوروبرگزاری سلسله برنامه های فرهنگی وهنری هفت شهر عشق و هفت شب شعر نیز از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

زنده یاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت وی مردی با اخلاق ، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به ایشان داشتند، ما در دومین سالگرد در گذشت استاد حسن نظریان پژوهشگر ، مورخ واندیشمند معاصر نیشابور یاد این ابر مرد تاریخ معاصرنیشابور را گرامی میداریم.

مرحوم حسن نظریان در تشییع و وداعی باشکوه توسط مردم فرهنگ دوست نیشابور در مقبره مشاهیر این شهر در کنار آرامگاه عطار ، کمال الملک و دیگر مشاهیر این ابرشهر تاریخ ایران نیشابور به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار