این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد و تا سال ۱۳۶۲ مسکونی بوده است تا اینکه در سال ۱۳۷۰ به میراث فرهنگی واگذار شد و در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید
کد خبر: ۱۱۱۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 06 July 2023

به گزارش تابناک مازندران ، مرکز موزه تاریخی با اشیا ماقبل تاریخ مرکز استان میدان ساعت ساری از مکان های دیدنی این شهرستان است. 

موزه تاریخی ساری دیدن دارد  

بر اساس این گزارش، در این مکان اشیای ۱۰۰ تا ۲۰۰ سالہ باستان شناسی است و شامل اشیای تاریخی ماقبل تاریخ باقدمت چندهزارساله می باشد
دو حمام وزیری و کلبادی فضای باز وحیاط مناسب در2طبقہ این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد که به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید.
بازدید دبیر اقتصاددان و شورای عالی رسانہ دراین مرکز و نمایندہ رسانہ اقتصاددان استانھای شمالی و مشاورارشد خبرنگار خبرگزاری تابناک استان مازندران و فعال چندین روزنامہ و سایتھا و خبرگزاریھای برترکشور دبیر روابط عمومی کنفدراسیون دانشگاہ جھانی ورش و ھمچنین فعال رسانہ ھای انقلابی سلمان مھدوی بامھندس پارسایی مدیریت موزہ تاریخ و ھنرھای سنتی مرکز استان مازندران عمارت تاریخی کلبادی درشھرستان ساری بہ ھمراہ مھندس بزرگتبار فعال محیط زیست استان و ھنرمند محبوب شھرستان سوادکوہ دراین بازدید و گفتگو مھندس پارسایی گزارشات کلی رابہ نمایندہ خبرگزاری تابناک مازندران و رسانہ کشوری اقتصاددان و رسانہ ھای کشوری بین المللی ارائہ دادن بہ شرح ذیل بہ اطلاع دنبال کنندگان گرانقدر می رسانم

 وی دراین گفتگوی مستند خبری ازشناسنامہ تاریخ این موزہ و فعالیت گستردہ تاریخ و سنن این مرکز گفت: 
موزه تاریخ وهنرهای سنتی مرکزاستان ساری که درعمارت  کلبادی ساری واقع شده یکی از نقاط معروف مرکز مازندران است که مورد بازدید علاقمندان به تاریخ مازندران قرار دارد.
در ضمن موزه کلبادی در میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو واقع شده و حدود ۱۴۰ سال قدمت دارد.

گفتنی است این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد  و تا سال ۱۳۶۲ مسکونی بوده است تا اینکه در سال ۱۳۷۰ به میراث فرهنگی واگذار شد و در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردید.

این موزه در دهه فجر سال ۱۳۸۷ در زمان مدیرکلی آقای عباس نژاد در اداره کل میراث فرهنگی استان به دست مهندس کریمی استاندار وقت مازندران افتتاح گردید و رسما به عنوان موزه تاریخ مرکز استان معرفی شد.

این بنا یک مجموعه کامل است که در ۲ طبقه قرار دارد، طبقه نخست آن مردم شناسی است و به اشیای معاصر (۱۰۰ تا ۲۰۰ سال) اختصاص دارد و طبقه دوم آن باستان شناسی است و شامل اشیای تاریخی ماقبل تاریخ باقدمت چندهزارساله می باشد.
دو حمام وزیری و کلبادی از جذابیت های ویژه این حوزه می باشد  بازدید مردم از این بنا در طول سال جریان دارد و در ایام نوروز شدت بیشتری می یابد.  علاقمندان در ایام نوروز  می توانند بین ساعات ۸صبح تا ۷غروب از بخش های مختلف این موزه بازدید کنند و در روزهای غیر تعطیل هم درب موزه از ۸ صبح تا ۵ عصر برای بازدید عموم باز است.

باتوجه  به فضای باز وحیاط مناسب خانه کلبادی ساری   برنامه های مختلف فرهنگی بخصوص صدا و سیما از این فضا استفاده می گردد و گاه و بی گاه نماهای مختلف این بنا در شبکه تبرستان دیده می شود.
درپایان سلمان مھدوی خبرنگار فعال رسانہ مطبوعات کشوری بین المللی قول ھمکاری بسیار نزدیکی با مجموعہ استانی و شھرستانی رابہ مھندس پارسایی دادہ و سعی وتلاش خودرا برای معرفی چنین مجموعہ بزرگی را برای تھیہ و انتشاردررسانہ ھای بین المللی دادہ است و مقررگردید باتیم رسانہ ای مجموعہ۔خود برای تھیہ و ساخت مستند گزارشی تاریخی راباافتخار بہ مھندس پارسایی و مجموعہ فعالین این امارت دادہ۔است تا موجب جذب بازدیدگردشگران خارجی ھمچنین کشوری دراین شھر موجب رشد کارافرینی کسب درامد و اشتغالزایی جوانان شھرو دیار رافراھم نماید .

ان شااللہ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار