معاون وزیر صمت:
معاون وزیر صمت با بیان اینکه به دنبال تحقق الگوی خودکفایی و پایدار کردن صنایع هستیم، گفت: ارز باید تک نرخی باشد و وزیر صمت هم بر این موضوع به صورت رسمی تاکید کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 05 July 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهدی برادران در نشست کارگروه توسعه صادرات استان یزد اظهار داشت: بحث فرش دستبافت با 50 هزار بافنده ظرفیت بسیار بالایی در تولید کشور به حساب می‌آید که بحث صادرات آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.


وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت‌ها و ارزش‌ افزوده‌هایی داریم که می‌تواند به مردم کمک کند و باید در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم از آن بهتر استفاده کنیم.


معاون وزیر صمت گفت: نگاه ما در صنایعی همچون نساجی به این است که کلا به سمتی حرکت کنیم که تعهد ارزی را معافیت بدهیم یا به کشورهایی همچون عراق و افغانستان این معافیت را بدهیم چرا که می توان بدون دلار اقدام به صادرات کرد.


برادران خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما مشخص است و وزیر صمت هم به صراحت این موضوع را مطرح کردند که ما به دنبال دلار تک نرخی هستیم و برای این موضوع هم مطالعات و بررسی‌هایی صورت گرفته است.


وی افزود: یکی از نکات بسیار مهمی که در ارتباط با بحث صادرات وجود دارد این است که سود حاصل از صادرات باید به صادر کننده برسد و قطعا باید این موضوع وجود داشته باشد.


معاون وزیر صمت ادامه داد: برخی از کالاها ارزش افزوده دارد از جمله طلا که از چند ماه قبل به صورت رسمی ابلاغ کردیم و این موضوع هم در حوزه صادرات می‌تواند کمک کند.


برادران بیان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که به سمت خودکفایی و خودگردانی صنایع برویم به گونه‌ای که بازرگانی و تجارت به نوعی بیش از پیش به هم گره می‌خورد.


وی گفت: جدای از راهکارهای موردی، الگویی که به مرور در صنعت و تجارت به دنبال آن هستیم، الگوی خودکفا کردن صنایع و به نوعی پایدار کردن هر صنعت است.


معاون وزیر صمت این موضوع را به نفع تولیدکنندگان دانست و بیان کرد: در بحث ارز هم بارها اعلام کردیم که رویکرد ما حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است اما در این حوزه تولی‌گری اصلی با بانک مرکزی است و ما هم پیگیر آن هستیم.


برادران با تاکید بر اینکه دورنمای صنعت و تولید کشور روشن است گفت: در حوزه صادرات هم اتفاقات خوبی قرار است رقم بخورد و به وسیله آن و تسهیل‌های بیشتری که ایجاد می‌شود، می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی این حوزه باشیم.


وی به صادرات 53 میلیارد دلاری کشور اشاره کرد و گفت: این رقم در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است اما نسبت به برخی از کشورهای منطقه پایین‌تر است و جای کار و افزایش بیشتری وجود دارد.


معاون وزیر صمت به رشد 9 و نیم درصدی گروه صنعت در کشور بر اساس اعلام بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: سهم نساجی در این رشد امسال با رشد قابل توجهی روبرو بوده که نقش استان یزد در این حوزه بسیار کلیدی بوده و اینکه رشد 17 و نیم درصدی در حوزه نساجی را در مدت یک سال مشاهده کنیم بسیار ارزشمند و افتخارآفرین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار