سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آبگیری ۴۶ درصدی تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش تبخیر، نگرانی از بابت کاهش عرصه‌های تالاب وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸ 03 July 2023

داوود میرشکار با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۶ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است اما با توجه به اینکه منابع آبی سد کرخه خوب نیست، وضعیت آب در پشت سد کرخه به گونه‌ای نیست که بتواند تمام حق‌آبه‌های محیط زیستی را تامین کنند.

وی افزود: تامین آب شرب در اولویت قرار دارد و با توجه به این منابع آبی، حق‌آبه محیط زیستی قطره‌چکانی داده می‌شود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش تبخیر، نگرانی از بابت کاهش عرصه‌های تالاب وجود دارد و زمانی که عمق آب تالاب کاهش و دمای هوا بسیار افزایش می‌یابد، تنوع زیستی تالاب نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: حق‌آبه تالاب هورالعظیم یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب در سال است اما در شش ماهه نخست سال آبی امسال تنها ۴۲۵ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه تالاب هورالعظیم تامین شده است.

میرشکار گفت: در مسیر رودخانه کرخه شاهد برداشت غیرمجاز آب هستیم که این موضوع وضعیت آبگیری تالاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، هر ساله با گرمای هوا و خشکی بخشی از تالاب هورالعظیم، وقوع آتش‌سوزی در بخش‌های عراقی و ایرانی و گیاهان خشک تالاب وجود دارد و امسال نیز این احتمال وجود دارد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار