ترویج عمومی مفاهیم مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال، موضوعی است که به توسعه شتابان آن کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ 03 July 2023

دانش‌آموزانی که قرار است در آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را توسعه دهند، هدف اقدامات ترویجی قرار گرفته‌اند تا این مفاهیم از روزهای ابتدایی تحصیل و کسب آموزش به آن ها ارائه شود و این نیروهای تازه نفس با ابزارها و کلمات کلیدی آن آشنا شوند.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ترویج مفاهیم اقتصاد دیجیتال به صورت تخصصی و عمومی اقدام کرده و این کار را بین دانشجویان، اساتید و فعالان این حوزه به صورت تخصصی با انتشار مفاهیم مرتبط با این حوزه در میان دانش‌آموزان و در اماکن عمومی به صورت عمومی آغاز کرده است.

این تلاش‌ها در کنار تامین نیروی انسانی متخصص برای آینده این عرصه علمی پرکاربرد، به نفوذ آن در جامعه هم کمک می‌کند. اقتصادی که نقش مهمی در آینده کشور دارد و اگر به فکر توسعه زیست‌بوم آن نباشیم، قطعا نمی‌توانیم در لیست کشورهای دارای این فناوری قرار گیریم.

امروزه نقش و کارکرد اقتصاد دیجیتال به خوبی خود را نمایان کرده و از گوشی‌های موبایل که در دست عامه مردم است آغاز شده و تا کارهای پیچیده بانکی و اقتصادی کلان ادامه یافته است. پس توسعه این زیست‌بوم در کشور یک ضرورت انکارناپذیر فناورانه است.

در همین راستا، خلیلی، رئیس گروه کار و فناوری وزارت آموزش و پرورش، گفت: مفاهيم اوليه سواد مالی به طور جدی در پايه هفتم در بسته آموزشی كار و فناوری نونگاشت مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش دوم كتاب هفتم نونگاشت به موضوع پروژه‌های فناورانه پرداخته می شود كه شامل ۳ پروژه است. پروژه دوم اين كتاب در خصوص سواد مالی است.

او گفت: در کتاب فعلی اقتصاد بخش مستقل و صریحی درباره اقتصاد دیجیتال وجود ندارد.

خلیلی افزود: اقتصاد دیجیتال دارای مبانی چندگانه‌ای است که مبتنی بر آن ها توسعه مفهومی پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از مبانی تولید مبتنی بر دانش است که در کتاب به این مسئله در قالب موضوعیت و یا متن درس پرداخته شده است.

او ادامه داد: مبنای دیگر اقتصاد دیجیتال تولید در فضای پلتفرمی و یا اشتراکی است که با اندکی تسامح، ترویج کار گروهی و تعاونی موجود در کتاب تقریبا در همه دروس به چشم می آید.

سجاد مهدی زاده، رئیس گروه تفکر و مهارت‌های زندگی نیز گفت: در كتاب تفكر و سبك زندگی پايه هشتم درسی با عنوان «مهارت های مصرف چيست؟» درج شده است كه به موضوع سواد مالی می پردازد.

وی افزود: سال گذشته تغييراتی در اين درس داده شده اند و ملاحظات كنشگری اقتصادی در فضای مجازی و مخاطرات آن نيز به درس اضافه شدند.

سجادی اظهار کرد: در كتاب مديريت خانواده و سبك زندگی (پسران) درسی با عنوان «پختگی اقتصادی» مباحثی را راجع به بلوغ اقتصادی مطرح كرده و در كتاب مديريت خانواده و سبك زندگی (دختران) نيز درسی در موضوع اشتغال زنان و دختران و ملاحظات آن مطرح شده است.

او افزود: در سند تدوينی اين حوزه يعنی سند راهنمای برنامه درسی حوزه آداب و مهارت های زندگی و بنيان خانواده يكی از ابعاد تربيتی و مهارتی زيست دانش آموزان ساحت اقتصادی و آمادگی برای معيشت در نظر گرفته شده است.

رئیس گروه تفکر و مهارت‌های زندگی، گفت: اهداف و محتواهایی پيش بينی شده اند كه در سال‌های پيش رو در بازنويسی و اصلاح كتب اعمال شوند.

وی گفت: امروزه اهميت داشتن سواد مالی برای عموم، بر كسی پوشيده نيست. بنابراین اختصاص دادن زمان مناسب در برنامه های درسی و تهيه محتوای لازم و در دوره دوم متوسطه به عنوان درس مجزا می تواند به غنی و مفيد كردن برنامه های درسی مدرسه‌ای كمک کند.

وی افزود: گروه رياضی سال‌ها اين دغدغه را پيگيری كرده و قرار دادن آن در برنامه‌های درسی و ايجاد منابع و تسهيلات لازم پيگيری آن در دفتر را لازم دانسته است./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار