مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق فرصتی مغتنم و برکتی است که درصورت استفاده معقول و بهینه از این مزیت ،استان ایلام متحول و واژه محرومیت از پسوند این استان عزیز برداشته خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 01 July 2023

تابناک ایلام ، امین دانیالی :: از جغرافیایی حرف میزنیم که پشتش به رشته کوه های ممتد حماسه و غیرت گرم است، شهرستان آبدانان منطقه ای ممتاز است دربین دینار کوه و کبیرکوه واقع شده وچون ستاره ای درصدف میان این دو کوه پنهان شده است.

مردمی با اصالت و با استعدادهای خدادادی و طبیعی.گنجینه ای بی مثال که هنوز مجال ارائه ی اندوخته هایش را پیدا نکرده است.

آبدانان جغرافیایی است سرشار از نور و نجابت که به واسطه کم محبتی بعضی از مدیران تاکنون نه شناخته شده ونه به حقوق خود دست یافته است.اما اینک هنگامه ی طلوع آفتاب آبدانان و بهره مندی از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک است ،اکنون آبدانان باهمه داشته هایش به دنبال بازیابی هویت و منزلت خویش دربین شهرستانهای استان است .

می خواهد از شایستگی خود برای رشد فرصت های مرزی حرف بزند که همین یک گنج را هم اگر دریابیم خود سند سرفرازی و خودکفایی است.

مرزی که اکنون روزهای آرام خود را سپری می کند چون ۸سال در جنگ بود و همواره مورد تهدید دشمنان که به مدد غیرت و غرور مرزداران امروز در آرامش است . اما اکنون از این نعمت  چه حسن استفاده ای شده؟چرا خود را از خزانه میان دو کوه بهره مند نمی کند؟

دکتربهرام نیا استاندار ایلام گفت: مزیت مرز یک جاذبه قوی برای سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف استان ایلام است.

وی با اشاره به جمعیت ۵ هزارنفری نوار مرزی استان افزود : میتوان از ظرفیت چیلات برای مبادلات اقتصادی وهمچنین تردد زائران استفاده کرد .

استاندار ایلام از ۸۵ درصدپیشرفت زیر ساخت های مرز چیلات خبرداد و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت های بالقوه نفت و گاز وکشاورزی ،برای تبدیل این پتانسیل به سرمایه فعال ازتمام توان خود بهره میگیریم و بی شک بهره مندی و فرصت طلبی از نکته های موفقیت مدیران برای پیشرفت وتوسعه خواهد بود .

وی یادآور شد: نگاه همه جانبه به منطقه میتواند چهره کریه محرومیت را از روی شهرستانهای کم برخوردار بزداید .

استان ایلام بامنابع فراوان وغنی ، جمعیت کم و مرزگسترده باعراق دومین شریک تجاری ایران است که علاوه بر شهرستان های  ایلام فاستان های همجوار نیز می توانند از مرز مهران برای صادرات کالا های خود استفاده کنند.

درحال حاضر استانهای اصفهان و یزد عمده صادرات خودشامل کاشی ، سرامیک و سنگ خودرا به عراق ازطریق مرز مهران صادر می کنند .

چرا نباید ازاین فرصت برای رونق اقتصادی شهرستان آبدانان استفاده کرد ؟سهم شهرستان آبدانان و شهرستانهای کمتربرخوردار از صادرات چه مبلغی است ؟

چرا نباید پتانسیل های بالقوه آبدانان را شناسایی و با بالفعل کردن آنها ازفرصت نزدیکی به مرز،بهره نبرد ؟

قطعا فاصله کم محصولات تولیدی تا مرز و مصرف کننده ،نقطه قوت شهرستان آبدانان ودیگر شهرستانها است تابتوانند بیشترین محصولات را ازاین مناطق صادر کرده ونبض تجارت را دردست بگیرند چرا که برای مصرف کننده هم کم هزینه تر و باعث استقبال بیشتر تجار خواهد بود.

مدیرکل گمرک مهران گفت : درصورت بسترسازی میتوان از فرصت ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک برای رونق اقتصاد آبدانان و رفع مشکلات مردم آن دیار استفاده کرد.

غلامی افزود : بابد شهرستان آبدانان را به سمت تولیداتی که عراق نیازمند است بکشانیم و بررسی کنیم عراق چه نیاز دارد و ما آن را تولید و صادر کنیم .

وی یاد آور شد :ما باید ظرفیت های تولیدی آبدانان چون آجر ،گچ ، گوشت قرمز به خاطر برخورداری از بهترین دام استان ، روغن حیوانی وغیره را به بازارهای هدف معرفی کنیم .

وی از مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مجموع صادرات مرز مهران خبرداد و گفت:از این مبلغ بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار سهم صادراتی است که از استان ایلام در قالب محصولات تولیدی مختلف صورت میگیرد که می توان این مبلغ را نیز افزایش داد.

فرماندار آبدانان گفت : با راه اندازی تونل بزرگ کبیرکوه مسیر مواصلاتی جهت استفاده از صادرات محصولات و همچنین تردد زوار اربعین مهیا خواهد شد و از بهترین و امن ترین مسیر به مرز بهره برداری میشود .

محمد رحمانی بیان داشت : با بهره برداری از کارخانه سیمان آبدانان جهت صادرات محصول و واگذاری زمین  لازم توسط شهرک صنعتی به سرمایه گذاران جهت تولیدات محصولات برند صادراتی و حمایت تسهیلاتی بانک های عامل ، وجود نیروی تحصیل کرده باسواد  در شهرستان آبدانان  را برای سرمایه گذاران فراهم خواهیم کرد.

امینی پور مدیریت جهادکشاورزی آبدانان درخصوص پتانسیل های تولیدی این شهرستان گفت: شهرستان آبدانان مرکز مهم پرورش دام باتولید ۲هزارتن گوشت قرمز دراستان بوده وسالهاست رتبه نخست تولید را به خود اختصاص داده است .که در این شهرستان تولید مرکبات زیتون ،گل نرگس وانجیر پهترین پتانسیل برای صادرات است .

رئیس صنعت ،معدن و تجارت شهرستان نیز در این خصوص گفت : درحال حاضر واحدهای صنعتی در مقیاس کوچک در شهرستان آبدانان درحال فعالیت هستند که در صورت حمایت در نوسازی و بهسازی خط تولید توان صادرات افزایش خواهد یافت.

مهدوی افزود: شهرستان در بخش های معدن ،خاک، شن ، ماسه و گچ دارای ظرفیت بسیار خوبی است که بر اساس کار کارشناسی می‌توان سرمایه‌گذاری در راستای تولید انواع محصولات ساختمانی(آجر، سرامیک، موزائیک و...) بصورت صنایع بزرگ و در صورت سرمایه‌گذاری دولتی به عنوان برند صادراتی ازآنها بهره برد .

و در آخر با توجه به کمبود زیرساخت‌های لازم در شهرستان که مهمترین آن راه ارتباطی می باشد، حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی بسیار ناچیز می‌باشند، همچنان که شهرستان دهلران از مزیت ۲۲۰ کیلومتر مرز با کشور همسایه بهرمند است، متصل کردن این دو شهرستان بوسیله راه مناسب می‌توان از آنها بعنوان نقش کلیدی در جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در این شهرستان ها با توجه به آب و هوای مناسب تر نسبت به شهرستان مرزی نام برد .لذا با  راه اندازی و تکمیل پروژه تونل کبیرکوه از جنوب شهرستان جهت خروج از بن بست جغرافیایی ،این شهرستان  خود را به راه های ارتباطی دهلران خواهد رسانید.

باتوجه به اینکه شهرستان در حال حاضر در تولید دام، محصولات کشاورزی و فرش دستبافت دارای توان بالایی است که متاسفانه بصورت سنتی و کمترین سود برای تولید کننده آن بفروش می رسد لذا سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی در این زمینه ها علاوه بر سودآوری بیشتر برای تولید کننده باعث رفع بخشی از مشکلات بیکاری و توان رقابت در صادرات به کشورهای همسایه را به سرمایه‌گذار باتوجه به نزدیکی به مرز عراق را خواهد داد  .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار