مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام:
/مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: محفل ادبی «بر قاف قلاقیران» با حضور شاعران، نویسندگان و دوستداران شعر و ادبیات در اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 29 June 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ سمیه حیدری در این نشست ضمن خوش آمد گویی به اساتید و مدعوین اظهار داشت: محفل ادبی«بر قاف قلاقیران»  که بیش از دو سال از عمر خود را می‌گذارند، دبیری آن در ابتدا بر عهده یوسف رستمی از شاعران توانمند و متعهد استان بود که زحمات شایانی را برای شکل گیری و انسجام این محفل کشیدند. در نهایت پس از زحمات فراوان بدلیل مسائل شخصی از حضور و دییری این شاعر عزیز محروم شدیم. اما به لطف خداوند متعال جناب آقای عباس صیدی کلهر از شاعران، نویسندگان، ناشران و فرهنگیان پرافتخار استان دبیر این محفل را تقبل کردند که پیرو این همکاری روزهای خوبی را برای این انجمن و محفل متصور هستیم.

وی به نقش محافل ادبی در ایجاد پیوستگی بین کتابخانه و شاعران و نویسندگان اشاره کرد و افزود: محافل ادبی باید حلقه اتصال نیرومندی بین شاعران و کتابخانه‌ها باشند و در راستای هم‌افزایی شعرای استان به کار گرفته شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام بیان کرد: نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی و افزایش انگیزه حضور شاعران و هنرمندان در کتابخانه‌های عمومی از مهم‌ترین اهداف تشکیل محافل ادبی است. دغدغه اصلی حاضران در این جلسه این است که شما جوانان را به سمت و سویی سوق دهند که بعنوان یک سرباز فرهنگی برای حفظ و اعتلای فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و ادبیات متعهد  کوشا باشید.

حیدری ادامه داد: کتابخانه ها یک فضای عمومی بوده که همواره از آن بعنوان محلی برای امانت کتاب و قرائت خانه نام برده شده است، اما در دنیا امروز با ایجاد رویکرد های جدید قرار است تحول بزرگی ایجاد شود که یکی از همین تحولات، راه اندازی محافل ادبی است.

وی تصریح کرد: با استفاده از فضای کتابخانه هایی که در سطح استان و شهرستان ها موجود است می‌توان بستری برای این محافل ایجاد کرد که همین باعث معرفی مفاخر و نویسندگان گذشته به نسل جدید و شناخت استعداد های و پرورش آنها می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام افزود: در گذشته ماحصل برگزاری این چنین محافلی، برنامه «طلوع سرخ» بود که در دو سال گذشته برگزار شد و باعث معرفی شاعران نوقلم شد که یکی از هدف های اصلی این برنامه در همین محافل بود.

وی با آرزوی روزهای روشن برای ادبیات بومی و محلی استان ابراز امیدواری کرد، تشکیل محفل ادبی «بر قاف قلاقیران»، مأمن و کانونی برای هم افزایی و شکوفایی بیشتر شاعران توانمند ایلامی و قدمی در راستای شناساندن آنان به مخاطبان ادبیات باشد.

در ادامه ی این نشست ادبی، دبیر محفل ادبی «بر قاف قلاقیران» ضمن خوش آمدگویی به حاضرین گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در استان ما عزیزانی در حوزه ادبیات قد برافراشته اند و هم اکنون ما از برگ و بار و نعمت وافر این بزرگان استفاده می‌کنیم.

 عباس صیدی کلهر افزود: شعر یعنی ساختار، تکنیک و ابزارهای هنرسازی که زیبایی شناختی را در خدمت و استخدام مضمون و محتوای فاخر دربیاورد. پیش درامد این انجمن ادبی علاوه بر برنامه های هفتگی، شکل دادن به شورای ادبی انجمن است که از این طریق ارکان ادبی استان شناسایی شوند.

وی به پیشینه نوشتاری و ادبی ایران و شکل و زبان ادبیات اشاره کرد و  گفت: ما به دنبال ادبیاتی هستیم که بتواند نیازهای اجتماعی و روانکاوانه جامعه را برطرف کند. ادبیات ما تا قرن هفتم متکلف و پیچیده و مورد استفاده بخشی از زندگی مردم قرار گرفته بود. بعد از گذر این مقطع سیر تحول در ادبیات ادامه پیدا کرد و خود به خود در دوران صفویه و افشاریه تا دوران قاجار ادبیات به جایی نائل آمد که مردم به آن علاقه بیشتری نشان دادند و از آن شکل ادبیات طبقاتی خارج و به سوی ادبیات مردمی حرکت کرد که این شیوه نیکو، درخشش عظیمی در ادبیات ایران رقم زد.

دبیر محفل ادبی «بر قاف قلاقیران» گفت: سیرکنونی ادبیات در حال حاضر در دست فعالان و معاصرین ادبی است و رویکرد ادبیات در حال حاضر باز هم چون دو دهه پیش مسیر دوگانه ای دارد که عده ای از شاعران و نویسندگان دنباله رو جریان‌های مدرن گرایی و  پیروی محض از ذهنیات خویش هستند که گاهی تا حدودی به وهمیات نزدیک می شوند و از سوی دیگر عده ای طرفدار ادبیاتی هستند که بر مدار حقایق زندگی بچرخد و آنرا به جریان بیندازد.

وی ادامه داد: ادبیات استان ایلام به شکل آکادمیک، بعد از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس شکل گرفته است و متأسفانه باید گفت که قبل از این برهه از تاریخ استان، منابعی برای دسترسی وجود ندارد. به طور قطع درخشش ادبیات استان بعد از دوران دفاع مقدس شروع شد که شامل شاخه های مختلفی نظیر ادبیات پایداری، شعر جوان، ادبیات بومی و داستان است.

 پیشکسوت حوزه ادبیات و فعال اجتماعی، فرهنگی گفت: فرهنگ و ادبیات مهم‌ترین عناصر ضروری برای بقای جامعه است و عناصر و مقولات فرهنگی هر کدام به منزله دانه‌های تسبیح هستند که کتاب، رشته اتصال این مهره‌ها است. بین شعر و کتاب یک رابطه عمیق و همه جانبه وجود دارد و یک شاعر نمی‌تواند از کتاب و مطالعه آن جدا شود.

 حسن افشار، تصریح کرد: همان طور که کتاب حاصل کار نویسندگان و شاعران است، شاعران و نویسندگان نیز باید بسیار اهل مطالعه باشند تا بتوانند خوب شعر بگویند و قلم بزنند و هر کس بیشتر کتاب بخواند، آثار ماندگارتری خلق خواهد کرد.

شاعر و نویسنده ایلامی در این محفل بیان کرد: اگر بخواهیم به مسائل مختلف بپردازیم دید ما از شعر که موضوع اصلی محفل است، دور می شود. شعر یک رسانه بسیار بزرگ از گذشته تا به امروز بوده است. در گذشته شعر یگانه رسانه ای بوده که در وصف سلاطین و حاکمان بوده است و شاعران از این ارتباط دو سویه سود برده اند.

حبیب اله بخشوده، افزود: در روزگار ما رسانه ها موازی با هنر شعر و ادبیات رشد چشمگیری داشتنه اند. در حال حاضر فضای مجازی بستری برای ارائه اشعار شاعران و نویسندگان جوان است که از این طریق به مسیر اصلی خود ادامه دهند. شعر قدرتمند همانند پلی است از اندیشه که آدمی را از ورای این جهان به جهان زیباتر و بهتر که جهان مدرن خواهد برد.

وی با بیان اینکه این محافل ادبی، معمولاٌ میزبان شاعران مجرب است افزود: این محافل ادبی موجب تبادل تجربیات ادبی شاعران، نقد و بررسی اشعار، تشویق شاعران نوقلم و ایجاد تعامل و انگیزه بیشتر بین شاعران استان ایلام می‌شود.

نویسنده و استاد دانشگاه ایلام، ضمن اشاره به مؤثر بودن راه اندازی محافل ادبی در جذب شاعران و نویسندگان و حضور فعال آنان در کتابخانه‌های عمومی گفت: زبان شعر یک زبان همه پسند است که تأثیرگذاری بالایی بر مخاطب دارد و باید بیشتر از آن در جامعه بهره گرفت و به آن بها داد.

علی رضا شوهانی در باره محفل‌های ادبی افزود: جوانان برای ارتقای قلم و استعدادشان می‌توانند در انجمن‌های ادبی شرکت کنند و قطعاً انجمن ادبی می‌تواند در بیشتر شکوفا شدن استعدادشان مؤثر باشد.

وی با توصیه به جوانان ادامه داد: جوانان باید سعی کنند پیوند خود را با انجمن ادبی برقرار کنند و اشعار گذشته و معاصر را هم مطالعه کنند. این محفل‌ها مجال کوتاهی است که شاعران شعرهای خود را بخوانند.

شایان ذکر است؛ مدرسان این کارگاه ها عباس صیدی کلهر، حبیب اله بخشوده و علی رضا شوهانی هستند. علاقه مندان جهت شرکت در این محفل ادبی می توانند روزهای یکشنبه هر هفته، در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام حضور یابند./ح

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار