کد خبر: ۱۱۱۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ 26 June 2023

تابناک رضوی: خرداد ماه در تاریخ معاصر کشور ما جایگاه خاصی را دارد، سرشار هستداز حوادث تلخ و شیرین، یکی از شیرین ترین حوادثی که در خردادماه رقم خورده فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام است. چه دلیلی دارد که بعد از سالها از این عملیات درخشان و بزرگ به این موضوع پرداخته میشود و در مورد آن صحبت می کنیم.
لازم است مواردی را خدمتتان ذکر کنم و ان این هست که و وقایع مهم در تاریخ کشور ها هست که تاریخ را میسازد. بدون این فراز و نشیب تاریخ صفحات سفیدی خواهند بود که هیچ آموزه ای ندارند، هیچ جنبه آموزشی و عبرت آموزی را در آنها نمیتوانیم ببینیم، بنابراین این وقایع بزرگ هستند که تاریخ کشور ها را می سازند، حالا چه تلخ باشند چه شیرین.
نکته دیگر لازم به ذکر این هست که وقایع مهم و اساسی را همیشه از دو جنبه میتوانیم بررسی کنیم. یکی از جنبه های تخصصی هست که در رشته های مختلف در مقاطع مختلف در دانشگاه های خاص مورد بررسی قرار می‌گیرند و بهره برداری می کنند و یک نکته بسیار مهم ترش این است که مورد استفاده عموم قرار بگیرد و به مثابه یک چراغی که در مسیر حرکت یک ملت در شب های تاریک تاریخ، روشنگر مسیر یک ملت باشد. این جنبه فتح خرمشهر و آزادسازی خرمشهر آن چیزی هست که باید به شکل خاص بهش پرداخته بشود.
اگر این جنبه نباشه هر حادثه‌ای یک دوران شروع، یک سیر وجودی و یک خاتمه ای داشته است که اگر نشود از آن درس بگیریم برای نسل های حال حاضر و نسل های آینده این تاثیر خودشو نداشته برای یک جامعه. برای اینکه به فتح خرمشهر بپردازیم لازم است بدانیم که فتح خرمشهر که شروع عملیات آن در تازیخ ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ هست و ادامه پیدا میکند تا هدف نهایی در سوم خرداد سال ۶۱، این عملیات بزرگ حاصل یک فرایند است و حاصل یک پختگی هست در بین مسئولین تراز اول جنگ،
فرماندهان جنگ و نیروهای شرکت کننده در جنگ. از ۳۱شهریور سال ۵۹ که رژیم بعث عراق به ایران حمله کرد وقایع مختلفی اتفاق افتاد. فتح های کوچکی را داشتیم، هچنین ناکامی های زیادی را داشتیم. لحظات سخت و جانفرسایی را ملت ما تجربه می‌کردند. هم نیروهای ما در جبهه ها و هم مردم ما در سراسر کشور. تمام این مشکلات و مسائل در شرایطی بود که شرایط سیاسی کشور هم فرمایش حضرت امام را که جنگ باید در راس امور باشد فراهم نمی‌کرد تا بعد از عزل و فرار بنی صدر که فرماندهی جنگ ان چیزی شد که حضرت امام نظرشان بود و جنگ در راس امور قرار گرفت. وحدت فرماندهی بین نیروها حاصل شد. بین پنجم مهرماه سال ۶۰ تا سوم خرداد سال ۶۱ ایران ۴ عملیات منسجم و بزرگ را انجام داد که با جرئت می توانیم
یکی از مسائل دیگری که در عملیات بیت المقدس جالب هست و قابل تامل و دقت نظر هست، نتایج این عملیات است و آن چیزی که بروز کرد. در فتح خرمشهر صدها هزار انواع گلوله ها، وسایل حمل و نقل، سلاح ها توپ، تانک و امکانات دشمن به صورت سالم به دست رزمندگان اسلام افتاد. این چه چیزی را می رساند جز اینکه نشان میدهد اینکه هدف نهایی جنگیدن، که شکستن اراده دشمن و تامین اراده به دشمن است در عملیات فتح خرمشهر به شکل عالی تحقق پیدا کرد و ملت ما خواسته قلبی شان را که آزاد کردن سرزمین اسلامی از چنگ دشمن بود به فعلیت درآوردند. این شکستن اراده دشمن و تحمیل اراده به دشمن که نتیجه قطعی و نهایی یک جنگ است به چه معناست؟ به چه شکل بروز و تبلور پیدا میکند؟ وقتی که دشمن را با تهور و توکل و اراده قطعی برای پیروزی مورد حمله قرار می دهیم این باعث میشود که دشمن در زمان و مکان لازم نتواند اقدام لازم را انجام بدهد. سرعت دشمن در بازیابی خودش یا از بین میرود یا به شدت نسبت به نیروهایی که حمله می‌کنند کاهش پیدا می کند. این تحروی دشمن دشمن منجر به این میشود که نیروهای رزمنده ما همیشه چند گام را از دشمن جلوتر باشند.
این جلوتر بودن از دشمن باعث تزلزل در روحیه و شکستن اراده مقاومت در دشمن میشود. در عملیات فتح خرمشهر رزمندگان جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به بهترین شکل ممکن انجام دادند‌. مستحضر هستید که این عملیات از دهم اردیبهشت ۶۱ تا سوم خرداد، فتح خرمشهر بیش از ۲۰ روز مدام ادامه داشت. بنابراین اینکه دشمن ناآگاه باقی بماند عملاً در چنین شرایط غیر ممکن است. اما این غافلگیری به وسیله سرعت تحرک و همچنین انعطاف در طرح ریزی که توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته بود دائم این غافلگیری به دشمن تحمیل و در نتیجه اراده دشمن را در هم شکست و این موجب شد که دشمن از هزاران و میلیون‌ها امکاناتی که در طول بیش از پانصد و هفتاد و پنج روز در خرمشهر مستقر کرده بود، چه امکاناتی را که از گمرک خرمشهر به سرقت برده بودند و چه امکاناتی را که از عمق عراق با پیمانکاران خارجی در اطراف شهر داخل شهر، استحکاماتی را که ایجاد کرده بودند که با تفکر بشری تقریبا میشود گفت اگر نگوییم محال، چیزی نزدیک به محال بود آزادسازی خرمشهر و صدام حسین و نیروهایش روی این مسئله برای خودشان حساب باز کرده بودند اما این انعطاف سرعت عمل محاسبات دقیق و مهمتر از همه این ها و در راس آنها توکل به خداوند و یقین داشتن به یاری خداوند باعث شد که رزمندگان ما

خرمشهر را فتح کنند با تلفاتی به مراتب بسیار کمتر از آن چیزی که در نبردهای شناخته شده جهان دیده شده بود و بیش از ۱۹ هزار نفر سرباز سرتاپا مسلح رژیم بعث عراق را به اسارت در بیاورند نیروهای جمهوری اسلامی ایران و ماه‌ها صرف این کنند که قنائمی را که از این نبرد به دست آمده بود بتوانند تخلیه کنند و یگان های بسیار زیادی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط این تجهیزات سازماندهی شدند و بعدها بر علیه دشمن به کار گرفته شدند.
همانطور که وقتی از شکست های تاریخی یاد می‌کنیم روح یک ملت مخدوش میشود، آسیب میبیند، برای مثال وقتی که شما به قراردادهای ننگین که بیش از ۲۰۰ سال گذشته به کشور ما تحمیل شده یادآوری می‌کنیم حتی اسم آن قراردادها را میبریم،مثلا قرارداد گلستان، ترکمنچای و ۱۰ دها قرارداد دیگر، با توجه به این که نسل حاضر نبودند، حتی پدران ما و پدران پدران ما هم نبودند، اما حافظه تاریخی ملت ها این شکست ها را همیشه به خاطر میسپارد و اذیت میشود و همچنین این پیروزی های عظیم را که موتور تحرک که اعتماد به نفس و نتیجه توکل اینها به خداوند هست میتواند برای قرن ها ذخیره ی حرکت یک ملت باشد. این بسیار مهم است حفظ اینها، بازگو کردن اینها، تبیین جنبه های مختلفی از فکر، عقلانیت، تلاش، داشتن اراده، وحدت ملی و وحدت پیرامون یک فرماندهی مشترک که در کشور ما در راس همه فرمانده هی ها وحدت داشتن یک ولایت است که بایستی ملت ما همانند یک ستون خیمه ای که یک خیمه ای را افراشته نگه میدارد، همیشه متمسک باشیم همه ما به این ولایت و ولایت پذیری و بدانیم که هرگونه اقدام مثبتی که بنا باشد در آینده برای کشور ما رقم بخورد در سایه این وحدت هست و در سایه این اعتماد داشتن به رهبری هست. شاید در سطوح دیگر گاهاً تخلفات دیده بشود که قطعا هست و قابل بررسی، پیگیری و حل شدن هست. ملاحظه می فرمایید که این را از این جهت عنوان میکنم که دشمن تلاش میکند اقدامات خوب مارا، کارهای خوب ما را با توجه به برخی نارسایی‌ها و برخی سوء استفاده‌های بعضی از مسئولین که مدام هم در فضای مجازی اینها را منتشر میکند، تحریف میکند و به شدت دنبال ناامیدکردن ملت ما هستند اینارا دائم دارند در فضای مجازی به کار می‌برند، بنابراین در مقابله با اینها باید بدونیم و باید تبیین کنیم برای ملت بزرگوارمان که حتی در زمان امیرالمومنین، در زمان ائمه معصومین سلام الله علیها ، می بینیم که فرماندارانی هستند که توسط امام معصوم منصوب شدند باز هم سوء استفاده می کنند، بازهم درس نمیگیرند از اینکه به صورت مستقیم با امام معصوم در ارتباط هستند.این بخشی از خصلت انسانی است بایستی این موارد به خوبی تبیین بشود، این پیروزی های بزرگ و آنچه که این پیروزی ها را رقم زد برای ملت شریف ایران و کسانی که میخواهند درس بگیرند از این عظمت، این ها تبیین بشود انشالله که شما هم موفق و موید باشید در این رسالت بزرگ و در این نبردی که شما به عنوان سربازان افسران و فرماندهان صحنه ی حاضر هستید، فضای شبیخون تمام عیار و جنگ ترکیبی تمام عیاری که دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته و روشنگری شما و پرداختن و مسائل مهم مملکت و راز موفقیت در کارهای عظیمی که کشور انجام داده موجب ایجاد امید در مردم و همچنین تلنگری به بعضی از مسئولین میشود که انشالله فرصت‌های چندروزهای را که خدا برای شان فراهم کرده که خدمت کننده به مردم، غنیمت بشمارند و بدانند که پاسخگو خواهند بود در قبال این فرصتی که به آنها داده است.

مجید کشمیری

استاد دانشگاه و معاونت  اسبق عملیات قرارگاه منطقه ای شمال شرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار